Paris


Advertisement
Switzerland's flag
Europe » Switzerland » North-East » Zürich
April 20th 2008
Published: April 20th 2008
Edit Blog Post

TriumfbuenTriumfbuenTriumfbuen

ÅÅÅÅÅH, Champs-Elysees!
Hei hopp!

Lenge siden jeg har postet noe i bloggen min nå, men det er delvis på grunn av latskap og delvis på grunn av problemer med internettilgang. Jentene jeg bodde hos hadde ikke passordet til nettverket, så jeg måtte låne Emilies data. Problemet var bare at tastaturet var av fransk opprinnelse, og som franskmenn flest likte det svært dårlig andre språk enn fransk. Det var så vidt det tillot meg å skrive engelsk (jeg fant aldri apostrofen), og norsk var selvfølgelig ikke holdbart i det hele tatt.

Derfor skriver jeg nå, mens jeg sitter på toget fra Paris til Zurich.

Jeg hadde problemer med å få kontakt med min host i Paris, og siste kvelden i Amsterdam gjorde jeg flere desperate forsøk på å finne meg et sted å bo. Emilie var snill og svarte med en gang, og selv om leiligheten var liten, ville hun gjerne gi meg husly for noen dager. Hun og hennes venninne Marion var veldig hjelpsomme og hyggelige, og jeg hadde det veldig fint sammen med dem. Når jeg var sulten, laget Emilie ratatouille (typisk fransk rett), og når jeg var øltørst og fotballabstinensen meldte seg, viste Marion meg en veldig fin
FrihetsgudinnaFrihetsgudinnaFrihetsgudinna

Tok en liten svipptur innom New York.
pub, hvor folk faktisk snakket forståelig engelsk og likte å se engelsk fotball. De brygget til og med sitt eget øl der, mange forskjellige godsaker som Ginger twist og Inseine.

Jeg likte meg veldig godt i Paris. Det er en veldig stor liten by, eller en veldig liten storby, alt etter som hvordan du ser det. Første dagen nedla jeg ca 9 timer til fots, og jeg så egentlig alt som var å se av store attraksjoner i Paris sentrum. Blant stedene jeg besøkte var Louvre, Champs-Elysees og triumfbuen, Eiffeltårnet, Notre Dame, Bastille, en liten kopi av den velkjente frihetsgudinnen fra New York, Pompidou senteret og mange andre steder som ikke egentlig hadde noen spesiell attraksjon.

Etter en lang dag til fots, full minnebrikke og tomt batteri på både kamera og meg selv, var det tid for fest. Emilie var invitert på innflyttingsfest hos en venninne, og selv om jeg ikke kjente noen der, og alle var franske, så sa jeg ja til å bli med. Det var tross alt en fest, og jeg er tross alt Tresfjording. Jeg lurte lenge på om jeg skulle kjøpe med meg noe øl, men fant ut at jeg heller fikk være
EiffeltårnetEiffeltårnetEiffeltårnet

Meg og tårnet.
edru. Men med en gang jeg kom inn døra, skjønte jeg at det kunne jeg bare glemme. Vertinnen viste meg til kjøkkenet, hvor bord og benker var fylt med fulle vinflasker, whisky, vodka og andre godsaker. Hun pekte på bordet, og fortalte meg på så gebrokkent engelsk bare en franskmann kan: ”Juzt help yourzelf, oui?” Jeg smilte tilbake, på det viset bare en tørst Tresfjording kan, og svarte med en perfekt fransk uttale: ”Oui, merci!”

Og med det var festen i gang!

Dagen etter dro jeg tilbake til Louvre og Eiffeltårnet etter mørkets frambrudd, for å se om jeg fikk tatt noen fine bilder. Og det fikk jeg. Toppen av Eiffeltårnet stengte dessverre mens jeg sto i billettkø, så jeg kom ikke lenger enn til andre etasje. Men det var ikke noe å utsette på utsikten derifra heller. Det var en veldig fin kveld, vindstille, stjerneklar himmel og fullmåne. Varmt var det også.

Nå sitter jeg altså på toget på vei ut av Frankrike, i retning Sveits. Neste stopp er Zurich, og når jeg poster dette i bloggen min, er jeg mest sannsynlig framme. Au revoir!



Additional photos below
Photos: 8, Displayed: 8


Advertisement

LouvreLouvre
Louvre

Ganske fint bilde egentlig. Tatt foran museet på Louvre, kjenner det kanskje igjen fra filmen "Da Vinci koden"?
Louvre igjenLouvre igjen
Louvre igjen

Utrolig fint sted om kvelden.
Eiffeltårnet by nightEiffeltårnet by night
Eiffeltårnet by night

Tårnet glitrer i 10 minutter fra klokka 22.00 og 23.00.
I tårnetI tårnet
I tårnet

2. etasje, med utsikt over en del av flotte Paris.
UtsiktUtsikt
Utsikt

Grei utsikt selv fra 2. etasje. Synd jeg aldri kom til topps!


Tot: 0.109s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 28; dbt: 0.0779s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb