První den

July 28th 2017
Published: August 5th 2017

Cesta vlakem

Pro Svedsko stejne jako pro mnoho jinych vyspelych zapadnich zemi je typicke, ze mestska doprava i vlaky jezdi presne nacas a po ceste nenabiraji zpozdeni. Nas první kontakt s vlakem zacal dobře, prijel uplne presne. Po ceste jsem zacala psat nase dosavadni zazitky, Jirka se snazil spat. Venku se silene rozprselo a tak jsme zacli premyslet, kde mame bundy, plastenky nebo nepromokave boty. Nakonec jsme to ani hledat nemuseli, protože nez jsme prijeli, z toho lijaku se stal celkem prijatelny destik. Jak se to mohlo stat? Pricinil se o to presny svedsky vlak, ve kterem jsme sedeli. Zatimco jsme psali naší airbnb hostitelce, ze mame hodinu zpozdeni (autobus z letiste a vlak na sebe spatne navazovaly), vlak se nekolikrat zastavil a pokazde se z reproduktoru ozvalo asi toto: "hepikatong ulmastrend pi éme hohokesatipf".

Jenom jsme se sazeli, co to znamena 😊 celkem jsme si takovych hlaseni vyslechli asi sedm, nektere znely jako hlaseni o zpozdeni a duvodech (takovy razny hlas jasne urceny pro cestujici) a nektere znely jakoby se v kabine ridice omylem někdo oprel o knoflik a poustel do reproduktoru osobní rozhovory 😊 bohuzel jsme ani tomu prvnimu typu ani tomu druhemu nerozumeli.

Kazdopadne po nejake době jsme se dostali do naší stanice a celkem bez problemu trefili i do bytu. Nase hostitelka to hned okomentovala tak, ze zcela vyjimecne vlaky mají zpozdeni a ze dneska to bylo asi kvuli mrakum :D Samozrejme není tak blba, aby to myslela vazne. Je mila a nas pokojicek je celkem maly a roztomily. Ale hlavne v nem je takove velke a oldschoolove priserne pohodlne kreslo. Bohuzel v nem porad sedi Jirka…

Od pani domaci jsme se dozvedeli vse ohledne bytu, dostali slevovou nabidku na sightseeingtour a nejdulezitejsi zprava dne - kde je nejblizsi obchod, který je zaroven nejlevnejsi!!! Bydlime na sidlisti, kde je ubytovano mnoho studentu, v blizkosti se nachazi univerzita, a krome studentu je zde i mnoho rodin s detmi. Takze umisteni nejlevnejsiho obchodu je logicke.

Hned jsme do nej zasli a poprve jsme nakupovali fakt dlouho. U vseho jsme propocitavali, kolik to vlastne stoji v ceskych korunach a porovnavali s nasimi cenami. Zjistili jsme, ze jen u nekterych věci plati pravidlo, ze jsou trikrat drazsi nez u nas (ze na cenovkach jsou stejne castky jako u nas, ale ve svedskych korunach). Nasli jsme ale i potraviny, kde cenovy rozdil byl jen par korun.

Krome toho jsme ale ještě objevovali zakonitosti nakupovani ve svedsku. Například pecivo se zde často prodava tak, ze se uvede cena za jeden kus (napr. 15 kr) a za dva kusy (v tomto pripade 20 kr). Je to tak u kusoveho peciva, baget a i u takovych velkych placek, které asi nahrazuji chleba. Rohliky a housky dokonce mají cenu pro jeden kousek a pak az deset kusu. A jelikoz je u vseho stejna, nehlede na ruzna zrni a ruzna testa, muze se to mixovat, a tak desetikusova vyhodna cena plati i tak.

Rozhodli jsme se, ze zacneme prijezd do Svedska stylove a hned první veceri budou slavne masove kulicky. Nasli jsme je totiž v obchode mrazene, pak jsme ještě sto let hledali cokoliv brusinkoveho (mame dzem, resp. Zele, takze ke slanym masovym kulickam to nejidealnejsi, vazne). Jenomze vecer jsme zjistili, ze oba dva myslime na to, ze bychom radsi sli spat a zas takovy hlad nemame, akorat to necheme tomu druhemu kazit. Kazdopadne když se to teda prokeclo, zalezli jsme do pokoje a kulicky odlozili na druhy den.

Dobrou noc.

Tot: 0.067s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 50; dbt: 0.0456s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb