Ny avdelning


Advertisement
Spain's flag
Europe » Spain » Castile & León » Valladolid
March 22nd 2011
Published: March 22nd 2011
Edit Blog Post

Kära bloggläsare,

Igår påbörjade jag praktiken på en ny avdelning, IVA, det vill säga intensivvårdsavdelningen. Jag tyckte att det var tråkigt att lämna kirurgen, jag hade precis börjat känna mig hemmastadd och lite tryggare. Dock har IVA överraskat mig på ett positivt sätt, jag har aldrig varit förtjust i tanken på att vara på en IVA - avdelning, men stämningen är så skämtsam och god, de som arbetar där nyfikna på mig och förklarar och undervisar hela tiden. Det är god bemanning så man kan ta god tid på sig och vi har även seminarier. Vi började i måndags med att gå igenom hur en central venkateter egentligen ser ut inuti och hur man hanterar den i de mest komplicerade fallen, vilket lumen man använder till olika infusioner osv. Det var väldigt skönt att få vara student på det sättet tycker jag. Jag har svårt att vänja mig vid att arbeta med nedsövda patienter men det är ju också en erfarenhet så att säga.

Det blir lättare och lättare för mig att förstå och göra mig förstådd på spanska och jag tycker så mycket om öppenheten jag möter nästan dagligen här. Man går in för att köpa lite bröd och stannar i 20 minuter för att prata om allt möjligt. Jag tycker också om uttrycksfullheten i människors röster och kroppsspråket. Jag har insett att jag bor i en av de trevligaste delarna för att gå ut och äta och häromkvällen gick jag ut ensam för att äta någon pintchos (ungefär en tapas) och se vad som fanns. Det slutade med att jag pratade med några trevliga personer som bjöd på ett glas lokalt vin och lät mig provsmaka deras goda pintcho. =)

Advertisement



Tot: 0.071s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.0448s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb