Första tiden i Valladolid


Advertisement
Spain's flag
Europe » Spain » Castile & León » Valladolid
March 8th 2011
Published: March 8th 2011
Edit Blog Post

Hej allesammans!

Lite mer än två veckor har passerat sedan jag kom till Valladolid för att göra min praktik vid universitetet här. Det som i början tedde sig helt nytt har redan börjat bli vardag, vilket jag tycker om. Jag har fått börja praktisera på en avdelning som behandlar patienter inom generell och gastrointestinal kirurgi och jag är positivt överraskad över att det är mer spännande än jag trott. Jag har blivit väl mottagen av läraren som är ansvarig för mig och de allra flesta är väldigt tillmötesgående, både studenter, lärare och sjuksköterskor och vill gärna finnas till hands. På avdelningen är det mycket som är annorlunda och jag får hela tiden se hur olika sjuksköterskor arbetar, eftersom att jag "tillhör" en korridor och de roterar både pass och vilken korridor de arbetar i. De är ofta uppmuntrande till delaktighet och det tycker jag om, för att jag gillar att vara aktiv. Jag tycker att det är jätteroligt att träffa patienterna och att prata med dem. Dokumentationssystemet är väldigt utvecklat, särskilt på det omvårdnadsdiagnostiska planet och i Castilla och León arbetar de efter Virginia Hendersons omvårdnadsteori. Något som är annorlunda här är att ordinationerna på läkemedel skrivs för hand, vilket jag tycker är svårt att vänja mig vid, dock tycker jag att det är lättare nu än i början.

Lägenheten jag bor i ligger väldigt centralt, vilket är ett plus, dessutom har jag kommit på att det är möjligt att promenera till sjukhuset som ligger ungefär 40 minuters promenad från centrum, vilket jag tycker är toppen som älskar att promenera och får se lite mer av staden på samma gång. Jag delar lägenhet med två spanska tjejer som är toppen, vilket jag är väldigt glad över.

Jag tycker verkligen om att vara i Spanien, det börjar redan bli lite varmt, runt 15 grader dagtid (även om det inte är solkusten...) och jag tycker att det är så ljuvligt att sitta i solen på ett utekafé och beundra gamla byggnader och vackra barrträd, köpa olika frukter och grönsaker som odlats lokalt, apelsiner från Valencia, bananer från Kanarieöarna och tomater från Murcia... =)

Advertisement



9th March 2011

Underbart!
Å vad skönt för dig - verkar som om du ahr kommit i ordning. Gud vad avundsjuk jag är på dig! Njut! //Anna

Tot: 0.059s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 36; dbt: 0.0384s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb