Hjemme fra Olkhon

Europe » Russia » Siberia » Irkutsk
June 11th 2007
Published: June 11th 2007

Olkhon udsigtOlkhon udsigtOlkhon udsigt

Udsigten fra den bugt hvor vi boede
Saa er vi atter paa internet cafe, hvor vi checker mail og blogger lidt samtidig med at vi fordoejer vores indtryk fra de sidste tre dages ophold paa Olkhon ude i Baikalsoen.

Der er er 7-8 timers koersel med bus og faerge til Kuzhir, som er oens hovedby (sammenlagt har oen 1500 indbyggere), men er ikke overrendt :-)

Vi koerte derop i en gammel bus, som naeppe var godkendt til kreaturtransport i DK, men alligevel var i en hoejere standard end det vi har proevet i Rumaenien tidligere, hvor der ogsaa var dyr blandt passagerne.

Oppe paa Olkhon blev vi indkvarteret i Nikitas Guesthouse, som bedst han betegnes som en blanding af oe-lejr og Christania. Husene var primitivt opfoert i simple materialer og det baerer tydeligt praeg af at brandmyndigheder ikke kommer forbi ofte, hvilket et utal af nedbraendte huse i byen ogsaa vidner om.

Vi havde 2 personers vaerelser som stoedte op til et faellesrum, som vi var heldige at have alene i perioden. Toilettet var ude paa trappen, men til faelles afbenyttelse for alle som kom forbi. Al vand er genbrugsvand, saa toilettet skyller fra en tank som skal opfyldes manuelt og loebende, ligesom
Lorte Bus!!!Lorte Bus!!!Lorte Bus!!!

Som Mikkeline meget korrekt betegnede det var det en yderst udslidt bus, som varetog transporten mellem Irkutsk og Olkhon.
det var tilfaeldet for vand til haandvasken ogsaa. Det bliver man sikkert traet af, hvis man skulle bo der mere end tre dage.

Endelig foregik al badning i en Banya paa russisk maner, hvilket kort fortalt svarer til at tage bad i en sauna. Sjov oplevelse, men meget populaer, saa vi naede kun at bestille tid til et besoeg.

Oen var en smuk oplevelse med en god udsigt over Baikal soen med smukke klippe formationer og koe'er og deres efterladensklaber over det hele. Der er ikke asfalterede veje paa oen, saa antallet af biler er begraenset. Den storste risiko for at komme galt afsted er sikkert ved at traede i en kokasse :-)

Vi var saa heldige (hvis man skal se positivt paa det), at opleve oeen i baade koldt stormvejr (tro os der er paent koldt i Sibirien), hoejt solskin (varmerekorden er 26 grader og vi kom taet paa) og halvdags- men voldsom regn. Sidstnaevnte bidrog til at vi voksne stadig slaas med vores forkoelelser og at hele oen blev forvandlet til en mudderpoel. Vi er derfor ved at faa vasket jeans hjemme hos den familie vi er indkvarteret hos / vi haaber de naar at toerre inden vi paabegynder 1,5 dags togrejse imorgen aften til Ulaan bator.

Take care derhjemme - og nyd sommertemperaturerne!!!

11th June 2007

tropisk sommer
Har været hos Ole i week-enden efter en super hawaiifest i solrød, så nu slikker vi sårene på landet. Oles bil skulle til syn, og da vi kom her var paoirene fra mikkes klasse kommet. Der er en med efternavnet gade er det et i kender. Danmark stønner af varme, men jeres oplevelser er herlige. Mikkes mælk er bestilt. Alt vel her, pas på jer selv. super kærlige hilsner mormor og ole
11th June 2007

Lille hilsen..
Hej Bernboms. Det er rigtig hyggeligt at følge jeres spændende tur! Her slår vi tiden ihjel med eksaminer, ulidelige temperaturer og spejden efter sommerferien! Håber I kommer til vores 100-års fødselsdag :-) - men mon ikke vi ses inden... Vi er i Frankrig fra 2/7 tom 4/8. Hvornår er I hjemme? Kh the Winters
13th June 2007

Hilsen fra Herlev
Hej alle samme, Dejligt at hoere fra jer om end baade med hygge og snue info. Her er det jo total hedeboelge ... saa vi bader ikke i sauna, men nyder poolen i haven *GG* Vi er paa ret koel igen. Omend stadig lidt uvirkelig at far er vaek. Men er alle OK og igang paa job etc. igen. Pomfritten har det godt. Skal scannes igen i naseste uge hvor jeg saa er i 19. uge. Haaber det bliver en pige, men vil ikke vide det ...men maaske vi ser det alligevel i naeste uge. Pas paa hinanden. Fortsat go tur. Knus Birgitte

Tot: 0.071s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.0523s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb