YER GÖK KIRMIZI

Russia's flag
Europe » Russia » Northwest » Moscow
April 18th 2004
Published: June 24th 2017

ISTANBUL-MOSKOVA

GÜN 2 Günlerden Pazar:

Bugün yüklü bir gün.Sabah kahvaltımızı otelde yaptık ve yürüme mesafesinde Kremlin 'e vardık.
Kremlin (Rusça: Кремль), "kale", "hisar", "şato" anlamlarına gelen ve çoğu tarihi Rus kentinin merkezinde bulunan muhkim yapılar bütünü. En tanınmışları Moskova Kremlini' dir. Kremlin'i şehrin tam göbeğinde bir beşgen olarak düşünebilirsiniz.
Moskova'daki Kremlin Sarayı, devrim öncesinde Rus çarlarının ikametgahıydı. Moskova nehrinden 40 m yüksekte bulunan Borovitskiy Burnu üzerinde 28 hektarlık bir alana yayılan, çevresi 20 m yüksekliğinde duvarlarla çevrili, 20 kulesi içinde 8 katedrali 6 sarayı olan bir kale. Yapıların en eskisi Spasna Boru (Ormandaki Kurtarıcı Aziz) Kilisesi'dir.
15. yüzyıl'da yangında telef olan ilk Kremlin'in yerine İtalyan mimari anlayışında yeni bir saray yapıldı. 1487'de Beklemişhev Kulesi, 1490'da Borovitskaya Kulesi, Aziz Nikola ve Aziz Flor kapıları eklendi. 3. İvan döneminde birkaç katedral daha yapıldı. Dini yapılar Bizans, diğer yapılar İtalyan etkisi taşırlar. 1527'den sonra yapılan değişiklikleri Alman, İngiliz ve Hollanda'lı mimarlar gerçekleştirdi.
Kremlin'in önemli yapılarından olan Büyük İvan Çan Kulesi'nin yapımına 1505'te başlanıp 1600'de tamamlandı.

Kulede dünyanın en büyük çanı olan 218 ton ağırlığındaki Çar Kolokol (Çanların Çarı) bulunur.

1838-1849 yılları arasında Bolşoy Kremlyovskiy Dvoryets (Büyük Saray) inşa edildi. 1932-1934'te Kremlin Tiyatrosu, 1961'de Kongreler Sarayı yapıldı.
Günümüzde Kremlin, Rusya'nın bir simgesi durumuna gelmiştir.
Gurubumuz program gereği geziye hazine ve silah bölümünü ziyaretle başladı.
Burası kalenin güney kanadında yer almaktadır.Kulelerden birinin tepesinde ilelebed yaşayacağı söylenen son ve nihai devrimin sembolü ve dönerken ucu bucağı olmayan SSCB topraklarını aydınlatan Kızıl yıldız ' a bakarak gülüyorum..Sen sen ol öyle ilelebed milelebed laflarını söyleme, daha sonra aşağıdan geçen turist guruplarını güldürme ...
Kremlin Hazine dairesi daha doğrusu müzesi 1808 tarihli Moskovanın en eski müzelerinden biri.Hazine bölümünde zümrüt ve elmasları kok kömürü gibi yığdıkları yeri görünce iki dakika duruyorsunuz.Kimselere söylemeyiniz ama bizim Topkapı hazine dairesine havada basarlar.
Rus çarlarının mücevherlerini 1700 yılından beri burada topluyorlar.
Bu Hazine dairesinin yanında yamuk ( trapezoid) iki katlı bir bina var .Burası da 1702 yılında inşa edilen "tophane" veya silahhane oluyor.Girerseniz Vyatkin Kardeşlerin imalatı "Muscovite" tabancalarını sakın kaçırmayınız.
Oradan çıkınca yine program gereği hemen yakında bulunan
The Cathedral of the Annunciation ( Yükseliş Kilisesi ),
The Church of the Twelve Apostles (12 havari Kilisesi )
ve 81 m kulesi olan Büyük Ivan çan kulesi ve kilisesi ziyaret edildi.
Bu kilisenin coğrafi olarak tam Moskova'nın merkezi olduğu söylenir.
Devam ederseniz Çar Pushka ( adı biraz faul ) topuna
varırsınız.Andrey Chokhov imzalı 1586 da dökülmüş dev bir top bu.5m34 boyunda 38 ton ağırlığında , namlusunın iç çapı 890 mm kalibre,dış çapı 1200 mm lik... Bu Pushka topu Guiness rekorlar kitabında yer almıştır.
Burada resim çektirdikten sonra yine etrafta kırık bir çan göreceksiniz turistten fırsat bulursanız siz de resim çektirebilirsiniz.Bu çan'da dünyanın en büyük çanı ...yukarıda ilave bilgi verdim.
Buradan çıkıp Kremlin duvarlarını dıştan izleyerek ana girişe doğru devam ediniz.
Kapının solunda kıpkırmızı duvarları ile Moskova Devlet müzesi yer alır .Özelikle karlı bir mevsimde çok güzel fotoğraf verir.Büyük ve yuvarlak arklı kapıdan geçtiniz mi artık Dünyaca ünlü kızıl meydandasınız.
Kızıl Meydan ( Krasnaya Ploşad) 15. yüzyılda Kremlin'in duvarları tamamlandıktan hemen sonra yapılmıştır. Hem Rusya, hem de eski SSCB'nin toplumsal ve siyasi tarihinde önemli bir yeri vardır. Kızıl Meydan idamlara, gösterilere, geçit törenlerine ve mitinglere hatta Scorpions Rock topluluğunun konserine bile sahne olmuştur. Kremlin'in hemen doğusunda, Moskova Irmağının kuzeyinde yaklaşık 73,000 m²'lik bir alanı kaplar. Kuzeyinde kırmızı suratlı Devlet Tarih Müzesi, Güney ucunda yani tam karşınızda renkli soğan kafaları ile Saint Basil Katedrali yer alır. Batısında ve Sağda Lenin'in 1930'da tamamlanan anıtmezarı ise, hemen Kremlin duvarı önündedir
Sol tarafta eski alışveriş merkezi GUM yer alır.
Benim geldiğim yıllarda bu meydan, sadece
Lenin veya Stalin taklitlerinin para karşılığında resim çektirmek için dolaştığı bir yerdi.İn cin top oynardı.Resminizi çekecek birini bulmak mucize idi.Şimdi ,panayır yeri gibi oldu .Arkanızda fon olarak St Basil ile tek başınıza resim çektirmeniz neredeyse mümkün değildir.Kremlin Duvarının Kızıl Meydana bakan kısmı). Sovyet hükümetleri çok sayıda önemli Sovyet ve uluslararası komünist lideri buraya defnetmiştir.
Kızıl Meydana ilk defin işlemi 10 Kasım 1917 tarihinde olmuştur. Askeri Devrim Komitesinin kararıyla Ekim Devrimi sırasında hayatını kaybeden 238 Kızıl muhafiz iki toplu mezarda defnedilmiştir. 1919 yılında ise 25 Eylül 1918'deki sol SR'ların terörist saldırılarında hayatını kaybeden Bolşevik Partisi Moskova sekreteri Vladimir Zagorski defnedilir. Aynı saldırılarda partinin genel sekreteri Lenin de ağır yaralanacaktır.
Mezarlıkta yatanlar arasında Dorogomilovski Sovyeti binasındaki patlamada hayatını kaybedenler, Posta ve Telgraf Komiseri Vadim Podbelski, Amerikalı gazeteci John Reed, Bolşevik Parti Moskova sekreteri Feodor Artyom, diplomatlar Vaclav Vorovsky ve Peter Voikov sayılabilir. 1924 yılında Lenin'in cenazesinin bulunduğu Lenin'in Mozolesi Kremlin Duvarı Mezarlığının çekim merkezi olmuştur. Mozolenin arkasında önde gelen Sovyet liderleri olan Yakov Sverdlov, Feliks Dzerjinski, Mikhail Frunze, Mikhail Kalinin, Georgy Jukov, Andrei Jdanov, Josef Stalin, Kliment Voroşilov, Semyon Budyonny,
Mikhail Suslov, Leonid Brejnev, Yuri Andropov ve Konstantin Çernenko'nun mezarları ve heykelleri vardır. Senatskaya Kulesinin iki tarafında ise 1925-1984 arasında hayatını kaybetmiş çok sayıda Sovyetler Birliği Komünist Partisi üyesinin, bazı yabancı komünist partilerin liderlerinin, komutanların, diplomatların, önde gelen bilim ve sanat insanlarının külleri bulunmaktadır. Yuri Gagarin, Soyuz 1 ve Soyuz 11 kazasında hayatını kaybeden kozmonotlar ve Sovyet uzay program tasarımcısı Sergei Korolyov'un da mezarları burada bulunmaktadır. 1967 yılında ise Kremlin Duvarındaki Alexander Bahçesinde Meçhul Asker Anıtı açılmıştır.Görüldüğü gibi üzerinde Lenin yazmasına rağmen burası sadece Lenin 'in anıtmezarı değildir.Bildiğiniz gibi Ruslar dünyanın mizah gücü en gelişmiş ülkesidir.Bu Lenin anıt mezarını görüp te "ben bu paraya Rus halkının yarısını gömerdim" deyip 7 yıl sibirya' ya sürgüne gönderilen adamın fıkrasını hatırlıyorum.Ek bir bilgi olarak tüm ünlü Sovyet eylem ve düşün adamını buraya sığdıramıyacağını hisseden Ruslar şehrin yakınına "Novodevichyi " denilen bir mezarlık yapıyorlar.Bizim bir türlü içimize sindiremediğimiz Nazım Hikmet'imiz de o mezarda yatmaktadır.Vaktiniz olursa ziyaret etmenizi tavsiye ediyorum. Lenin anıt mezarının tam üzerinde basamakla yükselen bir köprü yer alır.Bu köprü her yıl ekim devrimini kutlayan Komünist parti üyelerinin yer aldığı bir podyum.Bu köprü sayesinde hit parade'ta yükselenleri izlemek mümkündü.Bir yıl fotoğrafta varsın, bir yıl sonra yoksan bitmişsin demektir.Ortaya doğru yaklaştıkça listelerde yükseliyorsun demektir.Basit ve etkin.Tam ortada isen başkansın ve yakında bir yolculuğa çıkacaksın...Meydanın nehre yakın bölümünde herkes için Saint Basil bizim için Aziz Vasil Katedrali yer alır.Aziz Vasil Katedrali Moskova, Kızıl Meydan'da soğana benzeyen, rengarenk, kubbemsi çatılarıyla ünlü bir katedraldir. Yaygın bir hata olarak Kremlin Sarayı'yla karıştırılır.Şimdi anlıyorsunuz ki bu Katedral Kremlin duvarları arasında yer alan Kızıl Meydanın içinde yer almaktadır.1555 - 1561 yılları arasında Rus Devleti' nin Kazan ve Astrahan hanlıklarına karşı kazandığı zaferleri kutlamak amacıyla Korkunç İvan tarafından yaptırılmıştır. Değişik şekilde tasarlanmış olan sekiz kubbe, sekiz ayrı zaferi simgelemektedir. Önceleri som altın olan kubbeler 1670'den sonra herhalde "götürücüler" nedeniyle değişik renklerde boyanmıştır. En uzun kulesi yaklaşık 65 metre yüksekliktedir. Yöre halkı arasında yapının bir İtalyan mimarın tasarımı olduğu, daha sonra yapıyı tekrarlamaması için mimarın kör edildiği rivayeti dolaşır. Kilise bugün müze olarak kullanılmaktadır.Moskovalı yeni evlilerin damatlık ve gelinlikleri ile burada bir şeyler içmesi ve bir tur atması adettendir.Etrafta yeni evli çiftler görürüseniz şaşırmayınız diye yazıyorum. Meydanın Solunda eski alış merkezi GUM yer almaktadır.Malumunuz Moskova soğuk bir yer ve alış veriş merkezlerinin kapalı olması doğal.Bu GUM eskiden bir ton paranızla hiç bir şey alamadığınız bir AVM iken, perestroika sonrasında Moskova Belediye başkanı Jivkov'un Bizim Enka gurubundan rica ederek restore ettirdiği ve Moskova için yüz akı bir alış veriş merkezi haline getirilmiştir.Şimdi artık uçmuş vaziyette.Fakat bu AVM nin meydana ve Lenin mozolesine bakan "Bosco" cafesinde bir Capuccino içilir.Bu anlattığımız bölüm "Moskova" demek ve geriye de tatsız tuzsuz bir kent kalır.Geriye görülecek sadece iki ana unsur kalıyor.Bunlardan biri Moskova Metrosu diğeri Moskova Devlet Üniversitesi bunları yarın ziyaret edeceğiz. Buradan otele dönüp akşama kuvvet kazanmak üzere biraz dinlendik.Gece çökünce artık "Moskow by night" zamanı geldi .Otelimize yürüme mesafesinde bulunan ve tam Bolshoi tiyatrosu karşısında yer alan vakti zamanının ünlü restaurant 'ı , şimdiki ( bizde ki örneği Kervansaray ) popüler turist lokantasına Godunov 'a gittik.Burasının seçilme nedeni canlı yerel müzik yapmaları ve eğer yemek anlaşmanız kapsıyorsa yemeği Votka-Havyar ile açabilme fırsatı vermesidir.Bir süre sonra Votka'nın tesiri ile sizin de müziğe eşlik etmeniz mümkün....Fakat söyleme

ğe gerek yok bunu yapmak için Türk olmanız gerekmektedir.Sizin dışınızdaki yabancı turistler don yağı gibi oturmaya devam edecektir.Kafanızı takmayınız ve eğlenmenize bakınız . Gece bittikten sonra otele dönmeden önce Ayşe'cikle tam bir Moskova'lı davranışı ile Kızıl Meydan kenarında sokak satıcılarından iki şişe "Baltika 9" birası aldık ( Kabul ediyorum Baltika 9 pek bir moskovalı davranışı sayılmaz ama bu birayı seviyorum ne yapayım ? ) ve bankta oturarak ışıklara karşı içtik ..Bilahare yürüyerek otelimize döndük ve yattık. Günün videosunun adresi aşağıda :

">

şimdi
Kızıl meydan Kızıl meydan Kızıl meydan
Moskova da Hava :

Kızıl meydan cafe Kızıl meydan cafe
Kızıl meydan cafe
GodunovGodunov
Godunov

Tot: 0.117s; Tpl: 0.016s; cc: 8; qc: 25; dbt: 0.027s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb