Arbeit macht frei

Poland's flag
Europe » Poland
May 17th 2006
Published: May 17th 2006

Hva skal man si om konsentrasjonsleirene Auswitz og Birkenau uten at det blir platt og fylt med klisjeer? Det gjorde i hvert fall inntrykk aa vaere paa disse stedene der anslagsvis 1,5 millioner mennesker maate boete med livet for det som antakelig maa vaere det mest forferderlige som har hendt i historien. Inntrykket etter aa ha tilbrakt en dag vandrende omkring i haaploesheten, er at forholdene maa ha vaert minst like ille som paa filmene.
Nu vel, om det ikke var en fin opplevelse, syns vi det var en viktig og riktig avstikker aa dra dit.

Siden sist har vi gjort andre og mer trivelige ting som aa vandre rundt i Krakow og besokt ei saltgruve rett sor for byen. Etter fem dager i Krakow har vi naa dratt videre sorover og befinner oss i skrivende stund i Zakopane (for nordmenn kanskje mest kjent for en hoppbakke der det arrangeres verdenscup?), en liten by helt paa grensa til Slovakia. Vi kom hit i gaar og sjekka da ut byen og aasene rundt. Byen ligger ved foten av Tatra-fjellene, de hoyeste fjella litt hoyere enn vaare hoyeste i Jotunheimen.

17. mai

Det er 17. mai utenlands ogsaa kan vi herved slaa fast. De gjor bare ikke noe stort nummer ut av det. Det har naturlig nok ikke blitt noe markering slik det pleier for oss, men vi starta dagen med aa synge Ja, vi elsker for Jesper da han vekte oss litt over klokka seks i dag tidlig. Vi har ogsaa gjort noe av det norskeste du kan gjore, nemlig gaa paa tur. Vi kjorte et lite stykke utafor byen, haika med en hestedrosje opp til en innsjo, spiste lunsj paa en turisthytte og gikk 11 km ned igjen.

Etter 10 dager med sol og varme, aapna himmelen seg i dag. Regn og atter regn, uten at det la den helt store demperen paa opplevelsen. En fin dag paa paa fjellet og i skogen, for her er det faktisk skog paa fjellet.

Nytt om Jesper

Vi har en folelse av at enkelte av dere er mest interessert i hvordan det staar til med Jesper. Derfor oppretter vi naa en egen Jesper-spalte.

Etter noen litt vanskelige dager i begynnelsen, kan formen hans de siste dagene kort oppsumeres som kalasform. Han er frisk som en fisk og stort sett i perlehumoer.

Det har sikkert sammenheng med at det har vaert litt roligere dager og langt mindre bilkjoring. Det gjor i hvert fall livet lettere og mer behagelig baade for han og for oss.

Han vaakner dessverre bare tidligere og tidligere, gjerne foer seks om morgenen. Paa en annen side, da er han gjerne smorblid. Aa ha han oppi senga vaar mellom oss, pludrende av livsglede, ja det er smaa stunder av lykke. Vi har fortsatt over 40 morgener aa se fram til paa turen!

Slovakia neste

Polakker snakker ikke engelsk, er ikke verken spesielt hoflige eller service-innstilte og kjorer som noen svin. Hovedinntrykket er likevel at Polen er et bra land aa vaere turist i. Mye aa se/oppleve, behagelig klima, billig trekker opp.

I morgen, 18. mai, forlater vi Polen etter 10 dager i landet. Naa staar Slovakia for tur, og det blir de oestlige delene vi kommer til aa konsentrere oss om. Mer turgaaing i skog og fjell, slott og middelalderbyer blir sentralt.

Etter en litt toff start, har vi faatt turen inn i det sporet vi hadde haapet. Naa er livet fint for oss alle tre.

Tot: 0.055s; Tpl: 0.008s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.0241s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb