Et lettelsens sukk


Advertisement
Slovakia's flag
Europe » Slovakia
May 26th 2006
Published: May 26th 2006
Edit Blog Post

Lars Erik forteller: Jeg har prestert aa legge ut paa en rundtur i Europa med en mengde grenseoverganger UTEN GYLDIG PASS. Jeg har tulla meg inn i den tru at passet mitt er gyldig til september. Det stemmer forsaavidt. Problemet er at det gikk ut i september i fjor.

Forhistorien er at paa grensa mellom Polen og Slovakia for ei snau uke siden, oppdaga kontrollorene at passet mitt ikke lenger er gyldig. De brydde seg imidlertid ikke om det, og sendte oss videre. Jeg kunne da valgt aa dra til den norske ambassaden i Bratislava (35 mil hver vei) og faatt et nodpass. Istedet valgt jeg aa ta sjansen paa at det ville ordne seg i paa grensa over til Ungarn og at jeg kunne ordne et nytt pass i Budapest.

Denne planen gaar naa i orden, men det var slett ikke uten nervositet og frykt det gikk slik. Kontrollorene oppdaga selvsagt at passet ikke var gyldig, og da startet forviklingene. Forst ga de inntrykk av at dette var en svaert kjedelig sitauasjon som ikke lot seg lose paa en enkel maate. Etterhvert som flere og flere personer blei involvert, blei signalene mer positive. Etter tre timer i aandelos spenning kunne vi endelig reise videre inn i Ungarn. Jeg har naa faatt to uker paa meg til aa innfinne meg paa den norske ambassaden i Budapest, og ordne et nytt pass der. Det skal jeg klare.

Jeg vil takke min samboer og sonn for at dere holder ut med meg og min utilstrekkelighet! Jeg vil ogsaa takke samarbeidsvillige og hjelpsomme slovakere og ungarere paa grensa!

Liv Randi forteller: E de muli!!!!!!!! Lars Erik har ikke med seg gyldig pass.....Og han skal passe soennen vaar helt alene i nesten et halvt aar!!! Panikken tar meg... Hvordan skal dette ende. Jeg proever hardt aa vaere forstaelsesfull, joda det kan skje alle.... Det skjer sikkert stoett og stadig at folk dukker opp paa grensa uten pass.

Den slovakiske grensevakta var heldigvis grei med oss som lot oss passere paa grense mellom Polen og Slovakia. men stiller selvsagt spoersmaalstegn ved grensekontrollen i Spania (hvor vi var i mars) og den polske tolleren som glatt lot oss komme inn i landet sitt. Lars Erik proevde hardt aa faa meg i den tro det skulle gaa greit aa komme seg over grensa til Ungarn ogsaa, men han laa som meg aa vred seg i nervoesitet de siste nettene i Slovakia. Svetten laa som et tykt lag paa panna til Lars Erik da vi naermet oss grensa til Ungarn. Han syntes han saa politi overalt og gjentok gang paa gang at de ikke kommer til aa merke noe som helst.... NEIDA, tolleren kasta et kort blikk ned i passet foer han kunne meddele oss at dette passet ikke var gyldig.....Ingen av oss fikk til aa spille overrasket engang. Dette blir GROSSE Probleme sa tolleren, bare ta fatt paa hjemreisen. Lars Erik foldet hendene og kikket opp mot himmelen og sa med en taare i oyekroken: Bitte!!!!! Please, Por Favor.... Han sa det paa alle spraakene han kunne, slik at sjansen for aa passere skulle oeke...... Svaret fikk vi etter tre laaaaaange timer og etter at naermere 10 forskjellig tollere hadde blitt involvert i saken. Ok, dere skal faa passere mot at dere innfinner dere i Budapest innen to uker. Har en sterk foelselse av at Jesper var god aa ha da. Kan jo ikke kjoere til Bratislava med et saa lite barn.... Stakkars unge tenkte de sikkert ogsaa, stabile foreldre gitt....

Jesper forteller: Har det skjedd noe spesielt?

Slovakia er et lekkert land


Nu vel, noen ord om de siste dagene er kanskje ogsaa av interesse? De siste dagene har vi tilbragt i de ostlige delene av Slovakia, et virkelig nydelig omraade med skog og jordbruksarealer og hoye, snodekte fjell, for ikke aa glemme epletraer i blomstring. Vi etablerte base i den nydelige, lille middelalderlandsbyen Levoca. Vi tok inn paa et leilighetshotell med stooore, lekre rom. Vi rusla rundt og i byen et par dager.

Ellers var det bading i varme kilder som sto paa agendaen. To dager dro vi til naerliggende steder og bada i varmt vann. Varme kilder er himmelsk! Vi besokte ogsaa Slovakias storste slott. Godt bevart og med vakker utsikt og fantastisk beliggenhet.

Vi fikk et meget godt inntrykk av Slovakia de dagene vi tilbragte i landet. Folk er hyggelige og sreviceinnstilte, det er lett aa vaere turist og vi syntes vi fikk svaert mye igjen for pengene.

Ungarn - et vinland


Vi kom oss altsaa over grensa til Ungarn. Forste stopp der var byen Eger (57.000 innbyggere), ganske langt ost i landet. Flott sentrum med mange gamle, godt bevarte bygninger. Veldig koselig aa rusle rundt der.

Men hovedattraksjonen med denne byen er vin. Byen er omgitt av vinranker paa alle bauger og kanter. Rett ved hotellet vaart ligger det en lysloype av smaa boder som selger vinen sin. Noen har gratis smaksprover, hos andre maa du ut med hele 3 kroner for en desiliter. Fort gjort aa gaa paa en smell der. Det var morsomt aa gaa rundt der, men det maa innrommes at vi kan styre vaar begeistring for den ungarske rodvinen. Det finnes bedre i Europa.

Naa har vi nettopp kommet til Budapest. Her blir vi til over helga. L.E faar forhaapentligvis ordna seg nytt pass paa mandag. Deretter drar vi videre vestover i retning Slovenia med innlagt stopp ved en innsjo med navnet Balaton.

Nytt om Jesper


To tenner, begge i overmunnen, har kommet fram. Han ser nesten ut som Dracula. Haaret vokser, han faar nok farge som mor.

Tida da vi kunne spise hva vi ville mens Jesper ser paa, er ubonnhorlig i ferd med aa naerme seg slutten. Han interesser seg mer og mer for hva vi spiser. Det blir nok mindre is paa far etterhvert.

Han har ogsaa smakt te og kullsyrevann uten at det saa ut til aa bli noen slagere med det aller forste.

Ellers har han det fortreffelig paa alle maater. I alle fall virker det slik paa oss foreldre.

NB! Vi har faatt tak i kabel for aa overfore bilder. Men saa helt enkelt er det likevel ikke. Vi er avhengig av at det er XP paa maskina. Det har ikke denne. Prover om vi kan faa det til seinere.

Advertisement



Tot: 0.232s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0445s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb