Reis door het jaar 2020

Netherlands' flag
Europe » Netherlands » South Holland » Leiden
December 31st 2020
Published: November 30th 2023

Waarom dit reis door het jaar blog?

Het jaar 2020 begint net als andere jaren met oliebollen, een glas champagne en in de omgeving vuurwerk. We gaan denken aan plannen maken voor het komende jaar. Een grote reis zit er dit jaar niet in, Onze reis naar Afrika omdat we 30 jaar zijn, was geweldig, maar uiteraard ook heel duur, dus dit jaar maar wat kleinere plannen maken, kamperen ergens in Europa, mogelijkheden genoeg!

We weten in ieder geval nog niet wat dit jaar voor ons in petto heeft!

JANUARI

Begin januari heeft de Welkoop een leuke kortingsaanbieding en dan kan ik eindelijk mijn kadobonnen en geld (dat ik gekregen heb van mijn collega's en cliënten bij mijn afscheid toen ik met pensioen ging) gebruiken. We gaan het kippenhok kopen die al zo lang op ons wensenlijstje staat! We hebben het nog niet eerder gedaan vanwege onze lange reis naar Afrika en daarna even de winter afgewacht. Er is nog wel een levertijd van een aantal weken!

18 Januari vertrekken we naar een hotel in Wageningen voor een korte trip. Eerst rijden we naar "De Blauwe Kamer" een mooi gebied langs de Nederrijn. Hier gaan we een wandeling maken. Er grazen hier koeien en paarden, er is een meertje waar veel watervogels zitten en er is een ruïne van een voormalige steenfabriek. We struinen lekker rond en maken veel foto's!

Na de wandeling rijden we richting ons hotel De Wageningse Berg. We hebben een mooie kamer met uitzicht op de rivier.

Rond een uur of 5 rijden we richting Ouwehands Dierenpark. Er is een China Light Festival. Overal staan objecten gemaakt met een houten frame, bespannen met beschilderd zijde en alles heel mooi verlicht! Er is een hele route door het hele park en natuurlijk valt er volop te fotograferen

We eten erg lekker in het restaurant boven het Pandaverblijf. De Panda's zelf zijn niet te zien (achteraf horen we dat de Panda's juist deze avond gepaard hebben en wordt later in het jaar een pandaatje geboren)

Na nog een 2e rondje park zoeken we ons hotel op, we hebben aardig wat afgelopen vandaag!

De volgende dag maken we een mooie wandeling door en rond Wageningen, eerst het nabijgelegen Arboretum en vervolgens door het landelijke, glooiende gebied in de omgeving, een stukje door een bos en vervolgens langs de uiterwaarden van de Rijn terug naar het hotel. Later op de middag rijden we naar Arnhem, om de verjaardag van nicht Marjan mee te vieren.

De laatste dag van ons tripje gaat richting Burgers Zoo, hier vermaken we ons een hele tijd in de Bush en andere delen van het park! Tegen de avond keren we weer terug naar huis!

Zaterdag 25 januari gaan we naar Amsterdam, we hebben kaartjes voor de Holland Experience, hier maak je een virtuele vlucht over Nederland, erg leuk en interessant! We kijken nog wat rond in de omgeving en bezoeken filmmuseum Eye. Leuk dagje uit!

FEBRUARI

Begin van de maand is ons bouwpakket kippenhok er, we halen betonranden bij de bouwmarkt voor het fundament en kunnen dan beginnen aan de bouw van ons kippenhok. De eerste flinke klus is het ingraven van de fundering, met passen en meten voor de goede afmetingen. Daarna wordt het hok verder opgebouwd, hier zijn we uiteraard wel wat dagen mee bezig.

Intussen hebben we ook eindelijk de gewenste Inductie kookplaat in huis geïnstalleerd, nadat de elektrische aanpassingen door een vakman is gedaan.

Vrijdag 21 februari vertrekken we richting Emmen, we overnachten daar in Fletcher Emmen. Op de 22e (verjaardag vieren!) bezoeken we Wildlands, waar we een dagje genieten van de dieren en fotograferen. Onderweg naar huis brengen we eerst nog een bezoek aan De Orchideeënhoeve in Luttelgeest.

Op 28 februari rijden we naar Dordrecht, bij Vreekens zaden koop ik een mooie voorraad groente en bloemenzaden. Altijd zó leuk om daar rond te snuffelen!

Zaterdag 29 februari is het dan zover: we gaan kipjes kopen! We rijden naar Capelle a/d IJssel omdat ze daar zijdehoentjes hebben. We kopen Gijsje, Muis, Witje, Noortje, Brownie. Thuis mogen ze hun mooie nieuwe hok in.

We hebben veel plezier ermee, al is het nog wel lastig om ze te leren hoe ze 's avonds het trapje op moeten naar hun nachthok. Ze gaan niet op stok, maar zitten op een kluitje in een hoekje om te slapen! Als ze na een aantal dagen gewend zijn mogen ze naar buiten. En dat vinden ze heerlijk! Het is ook heel gezellig dat gescharrel en getokkel in de tuin.

Begin maart wordt het langzaam aan duidelijk dat de eerste Coronabesmettingen, niet een onschuldig griepinfectie blijkt te zijn. Al snel wordt meer en meer duidelijk dat dit om een wereldwijde pandemie gaat. Later in de maand volgt dan ook een eerste lockdown.

Bert blijft wel doorwerken, voor mij betekent dat ik mijn pedicureklusjes moet neerleggen en wordt mijn wereldje niet veel groter, dan ons huis en de moestuin op het Lupinepad. Gelukkig volgt een voorjaar en later een zomer met heerlijk weer, zodat ik in ieder geval veel naar buiten kan. Een enkel uitstapje naar een winkel of de markt, (met mondkapjes op), boodschappen bestellen en ophalen bij de supermarkt zijn de momenten om even het huis te verlaten.

Van mijn uitstapje naar Stockholm omdat mijn foto daar wordt tentoongesteld komt niets, er mag niet gevlogen worden!

Eind april rijden we samen naar Spakenburg om Boerewors af te halen, voor het eerst in een maand verder dan 5 kilometer van huis, je geniet gewoon van zo iets kleins! Begin mei, gaan we eten bij vrienden, na maanden iets anders! maar meer dan 2 personen op visite mag niet.

Halverwege de maand mei worden de regeltjes iets versoepeld en mag ik weer een beetje aan de slag. We kunnen zelfs een nachtje in een hotel in Oisterwijk, waar we lekker kunnen wandelen langs vennen en door de bossen. Ontbijt en diner worden wel op de kamer geserveerd.

Tot half juni kan ik wat werken, daarna valt alles weer stil vanwege alle maatregelen en verdeel ik mijn tijd weer tussen huis/ tuin/ wandelen/ fietsen.

Begin juli gaan we naar Kinderdijk 's morgens vroeg om de mooie zonsopkomst bij de molens te fotograferen. Eén voordeel van de lockdown voor ons is de afwezigheid van honderden toeristen!

Ook brengen we een bezoek aan Ouwehands dierenpark. Nieuw is dat je voor allerlei attracties een "tijdslot" moet reserveren, zodat er niet een hele grote groep tegelijk binnenkomt en er een maximum aantal menden binnen is.

Daarna gaan we nog eens naar Oisterwijk om te wandelen en libellen te fotograferen.

Gelukkig volgt een periode met wat minder strenge maatregelen, al blijft de 1,5m regel wel, moeten er op veel plaatsen mondkapjes op. WE kunnen geregeld bezoekjes brengen aan Avifauna, Vlinders aan de Vliet. We bezoeken vrienden, kunnen eindelijk op bezoek bij Jim en Lisette om op kraambezoek te gaan bij Nora, die al op 5 juli is geboren.

We wandelen heel veel en genieten van het heerlijke zomerse weer, waardoor we veel buiten zitten, de BBQ aansteken en genieten van de mooie dingen van het leven.

Onze trouwdag vieren we in Kerkrade, bezoek aan GaiaZoo, en wat overnachtingen in Kasteel Erenstein. Als in oktober Bert jarig is vertrekken we voor een paar dagen naar Oostvoorne, om te wandelen, de maasvlakte te bezoeken en overnachten in 't Wapen van Marion.

Er volgen nog een aantal Coronamaatregelen en uiteindelijk betekent dit, een kerst waarin iedereen zoveel mogelijk thuis blijft! En zo brengen we de laatste weken van dit bijzondere jaar door in en om huis!

Tot: 0.068s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 35; dbt: 0.0262s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb