Deurne/Eindhoven/Glow

November 17th 2017
Published: November 26th 2017

Weekendje Deurne- Eindhoven

17-11

Na werktijd rijden we richting Deurne, we hebben wel de nodige files te verwerken en komen rond 19.00 uur in Deurne bij kloosterhotel Willibrordhaeghe aan. Eerst even installeren in onze kamer daarna zoeken we het restaurant op, waar we als onderdeel van het arrangement een heerlijk wilddiner krijgen.

Eerst krijgen we een charcuterie voorgerecht met vleeswaar van wild, met wat vijgenjam, lekkere broodjes. Heel smakelijk! Dan volgt een wildstoof, ook heel erg lekker!Het toetje is een chocoladecakeje waar bij het opensnijden de nog warme chocolade uitloopt, met nog wat ijs en room erbij. We spoelen het weg met een rood wijntje.

Daarna zoeken we zoetjes aan onze kamer op.

18-11

Lekker geslapen! We zien dat we een mooi uitzicht hebben over een grote tuin in herfstkleur. Eerst maar eens ontbijten. Er is een buffet met een rijke keuze aan broodjes, beleg, koffie, sap, yoghurt, fruit enzovoort, dus we eten weer prima.

Na het ontbijt gaan we ons opmaken voor een dagje Eindhoven, met name voor vanavond voor GLOW!

We nemen de auto naar Station Deurne, hier pakken we de sprinter naar Eindhoven waar we rond 11.00 uur arriveren. We wandelen eerst maar wat door de straatjes van het centrum en zien al snel bordjes richting het Philipsmuseum. Dat lijkt ons leuk! We zien in een nog bestaand stukje van de oude fabriek hoe de gloeilampen werden gemaakt (behoorlijk arbeidsintensief) en uiteraard info over de oprichters van Philips. Daarna een tentoonstelling over hoe het later is gegaan, met ontwikkelingen richting radio, tv en medische apparatuur en de uitbreiding naar allerlei buitenlanden.

Op de 1e etage is een tentoonstelling met allerlei huishoudelijke apparatuur, inclusief meubilair uit bijpassende tijden, lekker nostalgisch en heel herkenbaar! Verder zijn er nog wat interactieve zaken over metingen en dergelijke. Hierna weer terug naar beneden waar we een bezoekje brengen aan het museumcafé.

Hierna slenteren we een poosje in de stad rond, beetje winkelen, beetje uitrusten op de rand van een fontein. We zien dan dat er ook een tentoonstelling van GLOW in het Abbe museum is, dus wandelen we die kant maar heen. Vooral één lichtkunstwerk van Elcke van Gorkum vond ik bijzonder mooi!

Inmiddels is het 17.00 uur en gaan we op zoek naar een restaurant, na wat rondkijken komen we uit bij het restaurant van het Muziekgebouw: Grand café Meneer Frits. Hier serveren ze vandaag alleen een Glow menu met beperkte keuze. We merken dat we net op tijd zijn, bijna alles is gereserveerd en in een mum zijn er geen plekjes meer vrij. Wij kiezen wildgerechten: Vooraf een heerlijk wildzwijn ham, met wat hazelnoten, rucola en dergelijke, broodjes erbij, waarvoor aan tafel wat olie gemengd wordt met zout en peper om te kunnen dippen.

Daarna een hertenbiefstuk met zuurkool, puree en een smakelijke jus. Smaakt heerlijk met een glas rode wijn erbij. Het toetje is tiramisu, het is echt lekker, maar heeft niet veel te maken met een originele tiramisu. Maar we laten het ons smaken!

Nu wordt het tijd om ons in "GLOW" te storten. We zijn vlakbij winkelcentrum de heuvel waar in de koepel een eerste Licht kunstwerk te zien valt. In de filmpjes is er het nodige van te zien!

Dan gaan we op weg naar het Philipsstadion, eerst krijgen we vlak bij de Bijenkorf een enorme plensbui, dan gaan we de verlichte Bijenkorf fotograferen en zijn elkaar dan al kwijt door een misverstand. Na wat heen en weer bellen vinden we elkaar weer terug, nét voor mijn telefoon helemaal leeg is! In de regen wandelen we door naar het stadion, het wordt wel weer droog en in het stadion zitten we onder de overkapping. We zien een mooi licht-dans-muziek show van een 1/2 uur. Heel mooi!

Terwijl we het stadion weer uitwandelen krijgen we nog een plensbui te verwerken, maar we hadden allebei nieuwe regenjacks nodig en die vanmiddag gekocht, ze worden dus meteen ingewijd. Bovendien heb ik een warme muts en wanten aan. Zo: ik kan alles hebben!

Na dit onderdeel in het Philipsstadion gaan we de 6,1 kilometer lange route door het centrum van Eindhoven wandelen. We wandelen langs heel veel diverse Licht objecten: gebouwen zoals kerk, moskee en flats zijn prachtig verlicht, met allerlei projecties.Er zijn duizenden mensen op de been die als een lang lint door de stad wandelen. Er zijn projecties in en rond de Dommel, verlichte bomen, huizen, er klinkt her en der muziek, kortom echt heel leuk om naar te kijken, te filmen en te fotograferen.

Regelmatig staan we een poosje stil om weer een projectie te bewonderen, het zijn dan een soort doorlopende, zich herhalende voorstelling.

Het weer is gelukkig beter geworden, na de laatste bui bij het Philips stadion, blijft het verder droog! Tegen 23.00 uur zijn we weer terug bij het station, we hebben nog niet de hele ronde afgemaakt, maar we zijn intussen versleten van het geslenter en sjouwen van statief en fotorugzakken. We besluiten om de trein terug naar Deurne te nemen. Daar zoeken we de auto op (met net nog een buitje regen) en rijden dan de 1 1/2 kilometer terug naar het hotel. We nemen nog een slaapmutsje en duiken dan best vermoeid onze bedden in!

19-11

We slapen voor ons doen flink uit en gaan dan weer genieten van het uitgebreide ontbijtbuffet. Na al het lekkers gaan we de spullen inpakken en uitchecken en gaan dan richting Strabrechtse heide. Halverwege bedenkt Bert dat hij een zoeker van zijn camera op de verwarming in de hotel kamer had gelegd omdat deze beslagen was door de regen van gisteren. Een telefoontje en een ritje terug verder is dit probleem ook weer verholpen en gaan we op de Strabrechtse heide een rondwandeling maken, het is een prachtig heide gebied, we hebben zonnig weer, met wel wat wind, maar prima om te wandelen.

Na de flinke wandeling zoeken we de auto weer op en rijden terug naar Leiden. Onderweg hebben we de nodige buien, maar zien ook prachtige regenbogen. Al met al was het een leuk weekend, volgend jaar willen we zeker weer naar GLOW! (Alleen gaan we dan niet eerst de hele dag door de stad slenteren )

Tot: 0.103s; Tpl: 0.014s; cc: 12; qc: 33; dbt: 0.0497s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb