Zomer vakantie 2017: Calle de las Mujeres

Europe » Netherlands » South Holland » Leiden
August 28th 2017
Published: February 4th 2018

27-08-2017----17-09-2017

We hebben heerlijk 3 weken vrij, maar deze keer geen ver weg vakantie.

Zaterdag: Wel gaan we eerst ons pas aangeschafte bootje inwijden. Na een ritje naar het tankstation, wat boodschappen doen en een ritje op de fiets naar de markt is het zover.

De boot oppompen, bodem erin en dan kan hij te water, het kost de nodige moeite om de buitenboordmotor aan de praat te krijgen, maar met wat aanmoedigingen van wat buren lukt het uiteindelijk. Het eerste tochtje is over de vaart voor het huis en via de Meerburgerwatering naar de Rijn.

Erg lang varen ging niet: We hebben een buurt barbecue. Lekker en gezellig!

Op zondag moet er eerst een ritje naar Katwijk gemaakt worden even een auto omruilen, daarna gaan we weer varen. We leggen wat kussens in de boot en varen door ons mooie polderlandschap richting Stompwijk en Zoetermeer tot voorbij Boerderij het Geertje. Daarna weer over dezelfde vaarten terug. Na deze mooie tocht genieten we van het mooie weer in onze voortuin met heerlijke zelf gemarineerde sardientjes op de BBQ.

Maandag: Eerst maar eens naar de tuin. We oogsten een flink kistje met boontjes, courgette, komkommers en tomaten. Dan is het alweer tijd om te gaan varen. We hebben nu de Vlietlanden bedacht, eerst een stukje Vrouwenvaart, Meerburgerwatering en dan een mooi rondje over de meren van de Vlietlanden. We hebben alweer heerlijk weer!

Bij terugkomst genieten we eerst van een biertje op ons voorterras, daarna begin ik wat onkruid te rauzen in de achtertuin. Natuurlijk gaat de BBQ weer aan, nu met een Mexicaans voorgerechtje en pulled pork. Er wordt ook een broodje gebakken op de BBQ.

Het is één van de warmste avonden van deze zomer!

Dinsdag: Eerst moet er wat gewerkt worden: Bert heeft nog wat klussen bij de baas, ik doe wat huishoudelijke en tuinklussen, maar daarna tijd om te varen.

Vandaag staat een rondje Leiden op het programma, de Vrouwenvaart af, Rijn-Schiekanaal oversteken, Trekvliet op en dan via Singels, Grachten, de Rijn en het Galgenwater de stad doorkruisen.

Het is een heerlijk warme dag met temperaturen tot bijna 30 graden. Wel is er af en toe wat bewolking. In ieder geval heerlijk weer om te varen en na het rondje stad, varen we nog maar een stukje over het Rijn- Schiekanaal, dan een stukje Rijn richting Zoeterwoude Rijndijk, hier via de Meerburgerwatering naar de Vrouwenvaart. Er wordt voor morgen slecht weer verwacht, dus sjouwen we de boot en de motor de schuur in.

Daarna genieten we van een biertje op het voorterras, even een miniregenbuitje tussendoor, daarna nog lekker een poosje relaxen. Later gaan we naar achteren waar we de BBQ aansteken: een rollade op de grill, courgettepasta met pesto en kaas en verder salades: tomaten en komkommer. Heerlijk!

Woensdag: de dag begint met heel veel regen, om 9.30 uur zit er al 30 mm in de meter! Vandaag is het mijn beurt om nog wat bij te klussen: Ik heb er wel een mooie regendag voor uitgezocht! Meteen nog wat boodschapjes gedaan en 4 x natgeregend.

De uiteindelijk regenval deze dag was 48 mm, een dagje binnen zitten verder en niet teveel bijzonders uitspoken. 's Avonds eten we een lekkere boomspinazie/geitenkaasquiche.

Donderdag: We moeten de nodige oogst gaan wegwerken, dat betekent dat we eerst de vriezer moeten ontdooien, schoonmaken en herinrichten. Meteen de schuur ook maar opgeruimd, zo dat we alles weer een plekje kunnen geven, zeker nu we ook de boot er in stallen. Daarna de keuken in om wat inmaak en wijnmaak werk te doen. We hebben de nodige pepers in de vriezer liggen, hier maak ik wat potjes sambal van, ik maak wat bonen in tomatensaus en we hebben nog flink bessen van vorig jaar in de vriezer: hier gaan we wijn van maken. Er lagen ook nog frambozen en kruisbessen die moeten maar in de jam.

Vrijdag: Na rustig opstaan en wat computeren gaan we eerst richting milieustraat om wat overbodige rommel weg te brengen, daarna weekboodschappen doen en weer verder met het nodige inmaakwerk: vooral de bessen tot wijn verwerken is een flinke klus (en de rommel die je daarvan hebt opruimen is zo mogelijk nog meer werk)

Ik fiets intussen nog even naar het dorp om wat vergeten spullen te halen: boven Leiden een enorm zwarte lucht en af en toe wat onweer gerommel, maar ik heb gelukkig alleen wat klein gespetter. (Ik zie op de terugweg wel de nodige mensen met natte regenjassen)

We zijn al met al lang bezig en besluiten voor het avondmaal maar even naar de Chinees te rijden, wat we lekker voor de tv opeten.

Zaterdag: We beginnen de dag weer met rustig aan doen: koffie, computer enzo. Het is weer zonnig weer, niet zo heel warm, maximaal 20 graden wordt het. We fietsen naar de markt voor kaas, haring en koffie, maken een babbel met Frans en Yvonne (en drinken een lekker bakkie) Op de terugweg fietsen we langs de moestuin waar we boontjes, bieten, komkommer en tomaten oogsten. Dan door naar huis.

Na een sanitaire stop fietsen we verder naar Spronk om de voorraad bbq vlees aan te vullen, met lekkere burgers, rosbief, picanha, biefstuk enzo. Daarna weer op huis aan, toch zo'n 27 kilometer gefietst. Hierna strijken we maar weer op ons voorterrasje neer tot het wat frisjes gaat worden. Achter is het nog wel lekker met een beetje zon, daar steken we de bbq dus maar aan!

Zondag: We fietsen naar het station, daar pakken we de trein naar Schiedam, hiervandaan gaan we een havenrondje fietsen. Eerst Schiedam uit langs molens en distilleerderijen enzo. Buiten Schiedam zijn we even aan het zoeken, waar wijzen de bordjes nu heen: het blijkt dat we door de Benelux tunnel moeten, eerst met een lift naar beneden (de roltrap is wel erg steil), dan hard door de tunnel fietsen totdat de weg weer omhoog gaat 😉 en weer met een lift omhoog, nooit geweten dat dit er was.

We fietsen door Pernis en dan op Heijplaat aan waar we bij de RDM gebouwen uitkomen en mooi zicht hebben op allerlei schepen. We fietsen wat rond en vervolgen dan onze route en komen uit bij een plek waar de "Rotterdam" een cruiseschip ligt. We kijken wat rond en zoeken daarna weer effe de weg. We moeten alweer een tunnel door: nu eerst met een steile roltrap naar beneden, dan fietsen we door de Maastunnel. Leuk al deze fietstunnels! We komen uit bij de Euromast.

Ik ga nu met de lift omhoog en Bert gaat weer met de roltrap. Dan zijn we elkaar een poosje kwijt: we zijn allebei uit een ander gebouwtje naar buiten gekomen en hier staan allemaal dingen van korps mariniers enzovoort ivm de wereldhaven dagen en er is heel veel volk op de been. We stallen de fietsen en wandelen langs de nodige stands en schepen. Daarna pakken we de route weer op. Nu blijkt dat de route verder gaat via een busboot route. We besluiten dit stuk over te slaan, het is hartstikke druk en na de boot moeten we over de Erasmusbrug fietsen, die staat ook vol met kijkers, daar is op de fiets geen doorkomen aan.

We korten de route in en fietsen door een mooi stukje Rotterdam, de maritieme markt enzovoort.Terug op de route blijft het druk op de weg, komen er nog honderden motors langs en raken we elkaar door de drukte nogmaals kwijt. Maar ook nu vinden we elkaar weer terug en na het nodige gezoek (er klopt ergens iets niet met de knooppunt nummers) vervolgen we de route weer, langzaamaan fietsen we uit de drukte en gaan weer op Schiedam aan. Onderweg eten we nog een ijsje en in Schiedam pakken we de trein weer terug. Dan terug fietsen naar huis en moe maar voldaan, zakken we op de bank neer en eten van de restanten Chinees.

Maandag: Vandaag gaan we na een luie start maar eens in de moestuin aan de slag. Er valt het nodige te oogsten en ook nog veel onkruid te verwijderen. De oogst: Heel veel boomspinazie, rode kool, groene kool, boontjes, tomaten, de laatste aardappeltjes, snijbiet, bramen en frambozen.

En na het werken in de tuin moet er het nodige verwerkt worden waar ook heel wat werk in gaat zitten. Maar we kunnen veel buiten op het terras doen!

En de bbq kan ook nog aan, al wordt het in de avond snel frisser. Dit keer eten we een rib eye steak en courgette spaghetti.

Dinsdag: Na de ochtendrituelen rijden we naar Ikea, we zijn door onze voorraad diepvrieszakjes heen en daar hebben ze van die hele handige. We kopen ook nog wat andere kleine hebbedingetjes en gaan dan op weg naar spek en bonen (Onze bijnaam voor tuincentrum Spek) We hebben maar weinig bietjes in de tuin en willen er toch wat in het zuur inmaken, dus een paar kilo aangeschaften daarnaast nog wat prei en uien.

Terug thuis (na een fikse regenbui) gaan we verder met inmaken en invriezen. Best veel klussen te doen, maar wel heel leuk. Ook vanavond gaan we de BBQ aansteken. We hebben worstjes en aardappelpakketjes: Helaas begint het te spetteren als het eten klaar is en gaan we maar binnen eten.

Woensdag: Vandaag weer een tuindagje, we oogsten boontjes en de laatste struiken boomspinazie gaan mee naar huis. Er stond nog meer boomspinazie, maar veel teveel om alles in te vriezen. Bovendien staan ze al te bloeien en als al dat zaad in de tuin valt.....

Op de radio wordt gezegd dat het een echte herfstdag is: maar we zitten gewoon in ons t-shirtje in het zonnetje. Wel staat er aardig wind, maar tussen de bomen en struiken zitten we aardig beschut.

De rest gaat de hakselaar in, evenals alle andere takkenrommel die al klaar lag om weggewerkt te worden. Ons pad was intussen een gras vlakte aan het worden, ik ga fanatiek aan het wieden en daarna wordt het gehakselde spul over het pad verdeeld. Dat ziet er weer netjes uit. Nog een paar meter te gaan. En ook de rest van de tuin gaat er alweer een stuk beter uitzien.

Terug bij huis gaan we maar weer blaadjes boomspinazie plukken en blancheren, het is frisser aan het worden, maar met een vest aan nog best lekker om dit buiten te doen. We eten uiteindelijk wel binnen, vandaag geen zin om te koken: dan maar patatjes met een kroketje.

Donderdag: Vandaag een beetje in huis gerommeld. Ik ben samen met 3 vriendinnen gaan lunchen bij het theehuis in de Leidse Hout. Bert is meegereden naar de Leidse Hout en is daar gaan wandelen en fotograferen.

In de middag nog wat bezig geweest met boontjes invriezen, maar verder niet noemenswaardigs te melden. We eten nu echt binnen, lekker stamppotje met groene kool uit de tuin.

Vrijdag: De dag begint met veel regen en wind, het ziet er erg herfstig uit. Reden genoeg om rustig in huis te rommelen, nog wat inmaakwerk en verder aan de gang met foto's en films!

's Avonds op de bank met een stokbroodje met lekkers voor de tv.

Zaterdag: In de ochtend rijden we eerst naar Stompwijk om nog wat vlees bij de boer te halen die we besteld hadden. Daarna even naar de markt voor koffie en een praatje. Na de middag pakken we wat spulletjes in en rijden naar Ede, hier checken we in, in Hotel de Reehorst.We hebben nog een uurtje te relaxen en gaan dan in een flinke hoosbui op Veenendaal aan. Hier gaan we in restaurant Safari het 40 jarig huwelijk van Peter en Wijnanda vieren met een lekker en gezellig etentje.

Vooraf krijgen we een linzensoep, het hoofdgerecht wordt op grote schalen (voor 4 personen) geserveerd. Op een soort pannenkoeken van maismeel liggen hoopjes Zigeni (rundvlees in pepersaus) Kelwa (gebakken kalfsvlees) Derho (kip met een eitje in pepersaus) Tumtummo (linzensaus en Alicha (groentesaus). Daarbij krijgen we salade en schaaltjes met yoghurt (deze om het gepeperde wat te blussen).

Eén en ander werk je naar binnen door een stukje van de maiskoek te pakken om daarmee de gerechten weer te pakken en in je mond te steken. Het is heerlijk! Wij eten lekker met onze handen, maar er zijn een aantal gasten die het toch maar liever op bestek houden 😊 Intussen wordt er gezellig gepraat en gelachen.Er is een leuke sfeer.

Het restaurant is vrij klein en dus voor ons gezelschap gereserveerd. Er volgt nog een toetje: IJs met vruchten en slagroom (of geen slagroom, of geen ijs of.............. met de nodige verwarring voor de keuken) Tot slot nog koffie of thee.

Na een echt gezellige avond rijden we terug naar Ede waar we in het hotel ons bedje op zoeken.

Zondag: Na een heerlijk ontbijtbuffet gaan we op weg naar Arnhem. We komen onderweg langs de Ginkelse hei waar we even een klein stukje oplopen. Wat een mooie kleuren!

Daarna gaat de rit verder naar Burgers Zoo, waar we heerlijk een dagje rondstruinen: Eerst naar het nieuw aangelegde Mangrovebos. Hier kijken we naar de zeekoeien, naar heel veel vlinders en de nodige vogeltjes en krabbetjes en niet te vergeten de planten en bomen.Heel mooi aangelegd. Daarna zoeken we het safarigedeelte op, waar we natuurlijk meteen weer zin krijgen in een vakantie naar Afrika! Uiteraard brengen we heel wat tijd door in de Bush op zoek naar vogels, hagedisjes enzo. Het is zo mooi hier! We bezoeken natuurlijk ook de Rimba, de Desert en het Aquarium tot het bijna sluitingstijd is en we het park moeten verlaten.

Onderweg terug naar Leiden besluiten we dat we geen zin meer hebben in uit eten gaan, we bakken wel onze zelfgemaakte patat en eten op de bank!

Maandag: Vandaag moet er maar weer eens wat "nuttigs" gedaan worden, we gaan de achtertuin maar eens aanpakken, de 2 grote pompoenen die midden op het pad groeien kunnen geoogst en het gewas opgeruimd zodat we weer een beetje van het pad gebruik kunnen maken. Bert plukt druiven en gaat aan het snoeien en ik verwijder heel wat onkruid uit de borders. (we hebben zoveel tuinafval dat het niet eens in de container past)

Dinsdag: Nu is het tijd om naar de moestuin te gaan: We hebben weer van alles te oogsten: appels, tomaten, eeuwig moes, zelfs wat spruiten die al flink groot zijn. Ook doen we nog wat klusjes in de tuin achter het huis.

Woensdag: Vandaag is het redelijk prut weer, dus wordt het een beetje rommelen in huis, wat computeren en vast tasje inpakken voor morgen.

Donderdag: Ik moet in de ochtend eerst naar een cursus voor werk, daarna stappen we in de auto voor een paar dagen naar Ede en omgeving. Het weer werkt niet echt mee, we hebben flink wat regenbuien onderweg. We hebben een hotelletje: "De Bosrand" geboekt, een gezellig klein hotel inderdaad vlak bij het bos. Er is een gezellig restaurant bij, waar we lekker eten!

Vrijdag: Vandaag is onze 28 jarige trouwdag. We rijden na een ontbijt richting Rhenen waar we Ouwehands dierenpark gaan bezoeken. Het weer houdt zich aardig goed, we krijgen een paar spetters te verwerken. We wandelen rond. Kijken rond bij een tentoonstelling, bezoeken de panda's (en nemen natuurlijk een pluchen pandaatje mee naar huis) en bekijken uiteraard alles wat er aan dieren aanwezig is. We rijden nog een rondje door de omgeving voor we terugkeren naar ons hotel in Ede. Hier nemen we een drankje om onze trouwdag te vieren. Daarna dineren we in het hotel.

Zaterdag: Na het ontbijt gaan we op weg naar Garderen. (In de omgeving van Ede is vandaag van alles te beleven ivm de herdenking van Market Garden o.a. een dropping van parachutisten. De regen komt echter met bakken uit de hemel, de 1e dropping wordt dus afgelast. Daarom op naar Garderen waar we het zandsculpturen festival is. Erg leuk om heen te gaan, zowel binnen als buiten is van alles te zien. Dit jaar met het thema Eropuit in eigen land. Alles heeft dus met vakantie, uitjes en spelletjes te maken. Na dit leuke bezoek rijden we langzaam weer op Leiden aan.

Zondag: Alweer de laatste dag van de vakantie, het weer is wederom niet denderend, wel even een wandeling door het park, verder beetje ruimen in huis en morgen weer aan het werk!

Tot: 0.378s; Tpl: 0.016s; cc: 10; qc: 68; dbt: 0.0974s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb