Päiväretki Montenegron Kotoriin

Europe » Montenegro » Kotor » Kotor
July 30th 2018
Published: August 7th 2018

Käytiin vielä kerran uimassa hotellin rannassa ennen aamiaista. Yhdeksän jälkeen päästiin liikenteeseen. Navigaattoria tarvittiin Dubrovnikin läpiajossa. Sitten matka sujui nopeasti rajalle. Tie oli hyvä ja liikennettä vähän. Mennessä rajalla menikin sitten 45 minuuttia (klo 9.45 - 10.20). Ensin jonotettiin Kroatian puolella ja uudestaan Montenegron puolella. Hitauden ymmärtää toki siinä, että kyseessä on EU:n ulkoraja. Ennen rajanylitystä laitoin oman puhelimeni lentotilaan, jotta siitä ei menisi varmastikaan velotusta mistään kalliista datayhteydestä. Minulla oli mukana myös Amerikan-matkoilleni hankkima puhelin, jossa ei ollut lainkaan mitään sim-korttia, eli sillä oli hyvä testata wifin toimivuutta.

Montenegrossa matka sujuikin sitten paljon hitaammin. Tie meni rannikkoa pitkin, ja asutusta oli koko ajan. Pysähdyttiin ensin paikalliseen ravintolaan, jossa otettiin kahvit. Jukan tilaamaa appelsiinimehua ei tullut, minä sain itselleni omenamehun. Ei ollut ilmastointia, ja palvelualttius ei ollut suuri. Valuuttana oli euro, joten maksaminen oli ongelmatonta. Minulla oli vielä mukana Suomen ja Viron eurokolikoita, joten vaihtorahoja ei tarvinnut odotella. Seuraavaksi pysähdyttiin kivaan näköalapaikkaan lahden rannalle. Säikähdin ensin olivatko edelliset valokuvat hävinneet. Eivät onneksi. Puhelin oli käynnistynyt itsestään uudestaan, ja se oli palannut päivään 1.1.1970. Joten uusimmat kuvat löytyivät sillä päiväyksellä. Matkan aikana sitten löysin, kuinka päiväys asetaan käsin uudestaan.

Kotorissa auto jätettiin maksulliseen parkkiin ja käveltiin vanhaankaupunkiin portista sisään. Käytiin syömässä. Otin äyriäisriisiä, joka oli sitten mustaa. Käytiin toisessa baarissa kahvilla, ja otin myös oluen. Alkoi olla tummia pilviä taivaalla ja ukkonen jyrisi, joten käveltiin takaisin autolle. Emme ehtineet kastua.

Paluumatkalla meni taas aikaa. Emme pysähtyneet missään tauolle. Montenegron puolella rajanylitys meni nopeasti, mutta Kroatian puolella meni taas puolisen tuntia. Tankkasimme auton vielä lentokentän lähellä ja ajoimme yöksi Cavtatiin.

Tot: 0.241s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 56; dbt: 0.1246s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb