IJsland

Iceland's flag
Europe » Iceland
June 8th 2019
Published: June 8th 2019

Vandaag in ieder geval 200 km te rijden. Van Akureyri naar Laugarbakki.En als we zin hebben pakken we nog een schiereiland Vatnes mee. Dat betekent nog eens 100 km rijden over een onverharde kustweg. De ringweg 1 tussen voornoemde steden is imponerend in schoonheid. Maar ook schoonheid kan eentonig zijn. Een lange vallei met aan weerskanten bergen in een afwisselend patroon van besneeuwde toppen, snel stromende beken en rivieren, toch ook groene weiden met veel schapen met onveranderlijk 2 lammetjes achter zich en ook lavavelden. In Blonduos een broodje gegeten, uitkijkend over de Groenlandse zee met een veldje lupine, veel ijzer in de grond zegt Jannie, in de voorgrond. Daar besloten om de ringweg 711 te pakken. Daar hebben we geen spijt van. Een andere schoonheid maar dan steeds uitkijkend over zee. En het weer is wederom mooi. Je moet de deur van je auto vasthouden als je uitstapt ander vliegt hij eruit. Zo hard is de wind. De zon maakt echter alles goed. 12 graden. Vanochtend nog 4. Onderweg ook nog het oudste kerkje van IJsland bezocht. Een plek waar zo rond 900 het oudste wetgevende parlement werd geboren. En waar verschillende bouwsels werden afgebroken of in brand vlogen. Het laatste exemplaar werd in de 19e eeuw gebouwd met 90 cm dikke muren. Uiteindelijk geƫindigd op een camping in Hvammstang

Tot: 0.296s; Tpl: 0.013s; cc: 6; qc: 49; dbt: 0.0478s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb