IJsland

Europe
June 7th 2019
Published: June 7th 2019

Onze eerste gang was een zware. Berg op. Of liever gezegd krater op. De Hverfell. 140 meter diep en een doorsnee van 1 kilometer. Een explosiekrater met een zeer steile opgang. De wand van 140 meter moesten we eerst naar boven om erin te kijken. Imposant in zijn pikzwartheid en zijn volslagen doodsheid. We gaan zuidwaarts om het meer van Myvatn. Iets verderop langs het meer een volslagen tegenstelling. Het Hofdi park met mooi uitzicht over dit meer. Veel muggen. Veel begroeiing. In de verte de besneeuwde toppen van wat wij maar gemakzuchtig de tafelberg noemen. In Skutusstadhir een aantal pseudokraters. Wij op het informatiebord alles bestudeerd wat de verschillen in die kraters zijn. Helaas vergeten. Komt een volgende keer. De laatste etappe naar Akureyri brengt ons langs alweer een waterval De Godafoss. En wat voor 1. Niet hoog. Ca. 10 tot 15 meter. Een bescheiden breedte. Maar mooi. De kleurenpracht en de kracht van het water. De verschillende stromen. De tekening in de wand van het ravijn waar de rivier doorstroomt. De bedding die je in het zonlicht kon zien. Alles bijeen een juweeltje. De camping een paar kilometer verderop is eindelijk het primitieve niveau van zijn voorgangers ontstegen. We hebben vandaag schitterend weer gehad. Temperatuur uiteenlopend van 2 graden bovenop de explosiekrater tot 14 bij de waterval. En de zon maar schijnen. De wind blijft wel waaien. Veel gelopen.

Tot: 0.19s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 43; dbt: 0.0259s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb