Normandië - Bayeux - 06/07/2020

Published: July 6th 2020

Bayeux - De KathedraalBayeux - De KathedraalBayeux - De Kathedraal

van de 11e eeuw - Ingewijd in 1077
Maandag 6 juli – Bezoek Bayeux

Bayeux is de eerste bevrijde grote stad na D-Day. De stad is de slag om Normandië ongeschonden doorgekomen en het heeft dan ook nog een knus centrum, adellijke paleizen en een prachtige kathedraal. Het Centre Guillaume le Conquérant herbergt een grote trekpleister: de Tapisserie.

Dit bezoek nam ons bijna de hele dag in beslag. We moesten er van op de MH-parking 2 maal naar toe wandelen. De eerste keer in de late voormiddag mochten we niet meer binnen. De wachtfile was te lang, en het sloot van 12 tot 14 uur. Om 14 uur terug daar, en opnieuw 100m buitenfile. 't Zal wel overgaan zeker. Eerst iets drinken en later terug proberen, misschien dan minder file. Verloren moeite. Bleek later dat men om de 2 minuten 2 man binnen liet. Normaal 3000 bezoekers per dag. Nu met Coronamaatregelen beperkt tot 550. Maar we zijn hier nu toch. Dus een derde poging en na 2 uur aanschuiven mochten we uiteindelijk de 'tapisserie' bewonderen begeleid met Nederlandse uitleg via een individueel audioapparaat. Spijtig dat je binnen er geen foto's van mocht maken !

Toch de moeite waard, die Tapisserie ofte 'Wandtapijt van Bayeux'. Een
Bayeux - De KathedraalBayeux - De KathedraalBayeux - De Kathedraal

Detail van de ingang
uniek Middeleeuws borduurwerk uit de 11e eeuw welke in 58 taferelen (alla Suske en Wiske) over een lengte van 70 meter en 50 cm hoog, een beeldverslag geeft van de Slag bij Hastings in 1066, waarbij de Normandische Hertog, Guillaume le Conquerant (hier consequent als 'Willelmi' benoemd), afstammeling van de gehate Noormannen, Engeland veroverde.

Volgens Vlaamse historici, met steun van schepen en troepen van de 'Flemings' en de 'Brabanters', want die Willem de Veroveraar was getrouwd met ene Mathilde, dochter van de Vlaamse graaf Boudewijn V. Deze steun leverde de Vlaamse adel en de St Pietersabdij van Gent aanzienlijke Engelse landeigendommen op en het recht om er belastingen te innen. Onze Leopold II kon er nog van leren !

BayeuxBayeux

indrukwekkend museum.
BayeuxBayeux

US Sherman tank - 1944
Bayeux  Bayeux
Bayeux

Straatje met toegang tot de Tapisserie
Bayeux  Bayeux

Corona buitenwachtrij tot de 'tapisserie'
Bayeux - Detail van het wandtapijt

Hun boten lijken erg op de snekken van de Vikings. Normandiërs hé.
Bayeux - Detail van het wandtapijt

De vloot van Willelmi gaat voor anker.
Bayeux - Detail van het wandtapijt

Buiten reserve lansen sleurden ze ook grote vaten wijn mee.
Bayeux - Detail van het wandtapijt

Willem en Harold bespreken een overgave. Ondertussen worden huizen in de fik gestoken.
Bayeux - Detail van het wandtapijt

De Boogschutters komen in aktie.

letterlijk een slachtpartij.
Bayeux - Detail van het wandtapijt

Zegetocht over afgehakte ledematen.
Bayeux - Watermolen van de BenedictijnerabdijBayeux - Watermolen van de Benedictijnerabdij
Bayeux - Watermolen van de Benedictijnerabdij

lijkt erg op die van St-Gertudis-Pede !

Tot: 0.267s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 39; dbt: 0.0748s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb