Blogs from Fresnes, Île-de-France, France, Europe

Europe » France » Île-de-France » Fresnes October 30th 2013

Louvren, som rymmer en av de viktigaste konstsamlingarna i världen, har en historia som går tillbaka till medeltiden. År 1190 byggde kung Filip II August en borg här för att skydda Paris mot vikingarnas angrepp. Jean d'arc sårades här i kriget mot engelsmännen. Med mer än 8 miljoner besökare varje år är Louvren världens mest besökta museum. 35000 objekt och 60600 kvadratmeter stort innebar att jag haltade omkring med skoskav dom sista timmarna. Även om jag hade köpt biljett i förväg och på så sätt slapp de längsta köerna tog det en bra stund att komma in vilket jag inte ville upprepa nästa dag. Utan biljett skulle jag uppskatta att det tar åtminstone en och en halv timme att ta sig in , iallafall om man vill ha en ljudguide vilket är ett måste i min ... read more
Hammurabis lagar
Venus av Milo
Rodins Tänkaren

Tot: 0.087s; Tpl: 0.003s; cc: 7; qc: 16; dbt: 0.0393s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb