Saa er vi kommet godt til Prag :)

Czech Republic's flag
Europe » Czech Republic » Prague
June 16th 2009
Published: June 16th 2009

Toget mellem Berlin og PragToget mellem Berlin og PragToget mellem Berlin og Prag

Her sidder vi i togets cafe.
Saa er vi kommet rigtig godt til Prag, og her er bare skoent 😊

Vi havde lidt boevl paa vej herned, for egentlig skulle vi kun skifte i Vejle og Berlin, men da det tyske selskab havde glemt at forny deres tilladelse til at koere i Danmark saa blev vi noedt til at tage en IC'er fra Vejle til Padborg, og foerst der skifte til det rigtige tog.
Som om det ikke var nok, saa havde det rigtige tog kun diesel nok paa til at koere til Hamborg, saa der blev vi noedt til at skifte til et tredje tog til Berlin - som foerst var 30 minutter forsinket og derefter blev aflyst, saa vi maatte skynde os over til et fjerde tog, som vi lige naaede.
Puha, det var noget boevl, og da vi fra start af kun havde 8 minutter til at skifte i Berlin, saa missede vi selvfoelgelig vores oprindelige tog fra Berlin til Prag - saa vi fik lige et par timer paa Berlin hovedbanegaard + at der ikke var flere pladsbilletter til det naeste tog fra Berlin til Prag :-S
Men heldigvis fik vi da et sted at sidde i toget (Der var en cafe
Metroen i PragMetroen i PragMetroen i Prag

Metrostationerne er mange steder rigtig fine.
paa toget, saa der slog vi os ned - utrolig hyggeligt.)

Hotellet er OK, men det er godt at vi fik det til over halv pris, for 80 euro er det ikke vaerd.

Nu er vi saa endelig kommet til Prag og her er bare dejlig :-) Vi har allerede faaet set en hel masse.

I gaar taagede vi foerst lidt rundt, for at finde ud af deres transportsystemer, men jeg tror efterhaanden vi er kommet godt ind i det, og det er faktisk rigtig nemt naar man foerst lige faar det laert.

Vi bestemte os for at tage paa Karlsbroen, og den er bare rigtig flot og ret saa stor (og hvor var der mange mennesker).
Vi fandt ogsaa et sjovt lille museum lige ved Karlsbroen om tortur instrumenter fra middelalderen - drabeligt of rigtig spaendende. Senere begyndte det at regne, saa vi gik paa et lille museum hvor man kunne laese historierne om alle Prags spoegelser (Og der er ikke saa faa).
Senere tog vi saa til en klassisk strygerkoncert med praesidentens strygerkor (Believe it or not) og det var rigtig godt - det var baade Mozart, Shubert og nationale tjekkiske komponister og der
Paa cafe ved MoldauPaa cafe ved MoldauPaa cafe ved Moldau

Ja, is og afslapning skal der til - specielt naar det foregaar ved siden af Moldaufloden (Hvilket man desvaerre ikke kan se her.)
blev spillet en blanding af cancan, polka og vals (De to foerste er ikke lige det man taenker paa naar man siger klassisk).

Det blev ogsaa en lang dag, saa vi var godt traette da vi kom tilbage paa vaerelset.

I dag har vi saa vaeret rigtig kulturelle og vaeret inde og se katedralen i Prags borg som er bygget i gotisk stil - den er meget stor og helt enormt flot (Vi fik taget tonsvis af billeder - specielt af rustingerne som var paa forskellig udsmykninger, selvom de er en smule sene for vores tidsalder ;-))

Vi har ogsaa vaeret paa Petrinhoejen, hvor vi har vaeret oppe i Prags Eiffel taarn (Et 100 meter hoejt taarn paa en 300 meter hoej bakke) - noej for en udsigt.

Nu er vi saa kommet paa en internetcaef (Ved navn Bohemia Bagel? - de skulle vidst have nogle vanvittig gode bagels, saa dem maa vi hellere proeve (De maa da vaere gode naar en dansk turistguide naevner dem, ikke??))

Jeg har ALT for meget at fortaelle, men det maa vente til vi kommer hjem, og billeder har vi ogsaa taget masser af :-)

Jeg skal hilse
Paa cafe ved MoldauPaa cafe ved MoldauPaa cafe ved Moldau

Her kan man saa rigtig se Moldaufloden.
fra Henrik (Han mente at jeg var bedre til at skrive - jeg tror bare han har travlt med at tjekke adresser paa rustningssmede ;-))

Vi har det i hvert fald godt her, og vi haaber ogsaa at alle har det godt derhjemme - I maa endelig smide en lille kommentar, for det er altid dejligt at hoere hjemmefra.

Kaerlig hilsen
Henrik og Mette
Bohemia Bagels
Prag, Tjekkiet

Karlsbroen...Karlsbroen...
Karlsbroen...

...med Henrik i forgrunden.
Taarnet ved KarlsbroenTaarnet ved Karlsbroen
Taarnet ved Karlsbroen

Ja, her kunne man ogsaa komme op (Utroligt som vi er oppe i hoejderne hernede.)
FjolleFjolle
Fjolle

Ja, fjollet har man ogsaa lov til at vaere - her i det stoerste af taarnene ved Karlsbroen.
Stadig taarnet ved KarlsbroenStadig taarnet ved Karlsbroen
Stadig taarnet ved Karlsbroen

Ja, titlen siger sig selv :-)
StrygerkoncertStrygerkoncert
Strygerkoncert

Det er ikke loegn, vi har rent faktisk vaeret til strygerkoncert, og det var bare rigtig godt :-)
Prags borgPrags borg
Prags borg

Henrik foran Prags borg.
Prag borg...Prag borg...
Prag borg...

...i baggrunden.
KatedralenKatedralen
Katedralen

Katedralen i Prags borg - helt utrolig flot.
Sidedoerene i KatedralenSidedoerene i Katedralen
Sidedoerene i Katedralen

Desvaerre var de ikke aabne, saa vi maatte staa i koe ;-)
MosaikkerMosaikker
Mosaikker

De har nogle helt otrolige mosaikker i katedralen.
Inde i katedralenInde i katedralen
Inde i katedralen

Syntes lige I skulle se at vi begge to var derinde ;-)
Hvaelving i katedralenHvaelving i katedralen
Hvaelving i katedralen

De er enormt flotte.
Endnu en hvaelving.Endnu en hvaelving.
Endnu en hvaelving.

Ville lige vaere lidt kunstenerisk ;-)
En af dronning Annas haverEn af dronning Annas haver
En af dronning Annas haver

Henrik er lidt traet efter at have gaaet op af en stejl bakke.
Vandfald...Vandfald...
Vandfald...

...i en af borgens haver.
RosenhaveRosenhave
Rosenhave

Ved Prags Eiffeltaarn.
Udsigt over PragUdsigt over Prag
Udsigt over Prag

Fra en af de royale haver. Er det ikke flot.

16th June 2009

Halleluja
Nu hviler min sjæl lidt mere - godt I er kommet vel afsted - og ankommet uden videre knubs. Puha lyder dælme som en masse fede ting I har set - og I er kun lige begyndt. wau;) I vil blive fulgt tæt her fra bække Adi og Loui & pax og Morgan
17th June 2009

photos
Hej Mette og Henrik Det var dejligt at høre fra jer og at i er kommet godt frem til jeres bestemmelsessted Prag.Det er nogle rigtige gode billeder i har taget i Prag og I må nyde rejsen og de oplevelser i må få på jeres tur.Vi har det godt herhjemme og min operation i hånden gik godt i mandags. K.H. Far og Mor
17th June 2009

mhellow!!!
hej i 2. det ser sg* godt ud herfra. Det lyder utrolig spændende det hele. nu får i vel også slappet lidt af ikk? I odense er det stille og roligt ligesom det plejer og vi hygger os. PS: Skal i med til ORK-scenariet? og har i fået tilmeldt jer???? knus og kram

Tot: 0.097s; Tpl: 0.041s; cc: 10; qc: 45; dbt: 0.0381s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb