19 mars - Fördomar och roliga kommentarer


Advertisement
Belgium's flag
Europe » Belgium
March 19th 2011
Published: March 19th 2011
Edit Blog Post

OM SVENSKAR!

Ojojoj, det är så roligt. Folk slänger ur sig saker som du läst eller hört och frågar om det är sant.

Pratar ni franska i sverige eller vad pratar ni för språk?
hm.. ja, kanske svenska?!

****

Ur en konversation med en annan praktikant på min klinik som kommer från Paris:
- Ah, så du kommer från Sverige?
- Ja, från södra Sverige, jag är här på ett utbyte.
... lite senare...
- Så hur tycker du att Belgien skiljer sig från Norge?
( jag funderar.. Norge?!)
- Norge sa du, menar du inte Sverige?
- ah, jo, självklart!
... dagen efter, en ny konversation med samma tjej...
- Så pratar ni danska eller engelska hos dig?
(jag brister ut i skratt, kollar på henne, menar hon allvar?!)
- Svenska menar du?
- Ja, sorry, jag är ledsen, men för oss är verkligen alla nordiska länder so ett land, så jag blandar ihop dom hela tiden.
- Jo, jag har märkt det, säger jag. Så om du säger att jag kommer från Finland nästa gång ska jag alltså inte bli förvånad utan tolka det som att du menar sverige..

****

Alla svenskar är blonda och blåögda.
- Absolut, vi ser helt likadana ut allihop...

****

Många har frågat mig om det är någon tidsskillnad mellan Sverige och Belgien?
.. Ärlig talat tror jag inte dom vet var Sverige ligger.. när jag säger att det inte är det utan att Sverige är rätt så nära Belgien, det tar bara 1,5h att flyga kollar de förvånat på mig och säger: "Ah bon!"

****

Men du måste tycka att det är super varmt här för ni har väl massa snö och -20 och sen är det väl natt hela vinterna, har ni sol?
Hm, till viss del stämmer det kanske, men jagh ar sagt att jag kommer från södra sverige och att klimatet nästan är som i Belgien. Det saknas bara att det frågar om det itne går isbjörnar på trottoarerna också...

****

vita lögner..
1. En av de andra AT på kliniken har bokat en weekend-resa till sin pojkvän och sig själv. Bara det att hennes pojkvän vet inget, det ska bli en överraskning. Så har hon fixat två små resväskor från sin kompis. Hon hann gömma undan den ena innan pojkvännen kom hem. Så frågar han varför hon har en resväska framme. Hon säger att hon har lånat till sin kollega som har en polsk pojkvän (sant) eftersom hon ska åka till Polen med honom. Hon ska hämta den ikväll. Ingen kommer och hämtar den och pojkvännen frågar på kvällen igen. Hon säger att hon hade glöm det men att hon kan få den imorgon på jobbet. Så igår morse när vår kollega kom till jobbet hade hon med sig en lite resväska. Och vi fick höra hela historien, och brast ut i skratt. Bra start på dagen!

2. Den franska tjejen som jag bor med från Paris sa igår att hon skulle sticka tidigt för att åka hem till Paris över helgen, hon hade biljett till en stor fest med alla journalister (som hon också läser). Hon hade alltså köpt biljett. En av hennes kompisar som också ska på denna festen och är på utbyte i Bryssel skulle köra bil till Paris. När jag vaknar vid 10 idag hör jag att någon är hemma. (konstigt för killarna åkte hem igår och hon skulle sticka tidigt) Jag går upp, det är Lucille (fransyskan)
- Men skulle du inte sticka tidigt?
- Jooo, men jag hörde inte min väckarklocka..
(Godmorgon på den ja. så hur ska du göra nu?!
- Jag hoppas att jag hittar någon annan som ska köra till Paris (det finns en internet sida där folk erbjuder bilplats) hon stack hemifrån i panik nu precis efter att ha fått tag på en plats, hon sa till killen att hon haft så mycket problem och att hon ska på ett bröllop och hon började nästan gråta i luren..
(bröllop, var det ja. Hälsa brudparet sa jag innan hon stack ut genom dörren.)

****

Sprang en runda i solen nu imorse, snart dags att gå till Emmy, vi ska plugga till mina tentor på måndag. Önska mig lycka till!

Trevlig helg eller Bon week-end som man säger här!

Advertisement



Tot: 0.239s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 52; dbt: 0.0612s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb