Sidste dage i Mexico City, dagene i Puebla og rejsen til Oaxaca

Published: July 18th 2009

Billede 001Billede 001Billede 001

Turen i Safariparken
Søndag gik turen ud til de to pyramider i Teotihuacán. Sol og månepyramiderne var helt fantastiske. Solpyramiden er som sagt verdens 3. største og er lidt over 70 m. høj, og er bygget at 3 millioner ton sten, vel at mærke uden brug af metalværktøj, trækdyr eller hjulet. Man kan slet ikke forestille sig, hvordan aztekerne har kunne bygget denne enorme bygning.

Mandag gik turen videre til Puebla, som ligger to timers kørsel fra Mexico City, og vi ankom ret sent mandag aften, men fik fundet et hotel, hvor vi kunne sove.

Tirsdag gik vi ud for at finde et nyt hotel, da vi ikke var helt tilfredse med det første, vi havde fundet. Da vi endelig havde fundet et, og fået flyttet alle vores ting, gik vi ud for at kigge lidt nærmere på byen. Puebla virkede som en lille by i forholdet til Mexico City, selvom der bor ca. 1,5 millioner. Men når man kommer fra en by med 20 millioner, så virker alle byer små sammenlignet med!

Onsdag havde vi bestem os for at tage ud til en Safari Park lidt uden for byen. Vi var meget opsatte på selv at finde en bus til at komme derud i, da vi ikke gad sidde sammenklemt i en bus med alle de andre turister. Så vi gik op til den plads, hvorfra vi troede bussen gik. Da der ikke kom nogen bus, fandt vi en dame at spørge. Hun fortalte os at det ikke var her, men to gader længere henne. Da vi nåede derhen var der heller ingen bus, men en mand fortalte os, at det da var to gader endnu længere henne. Efter halvanden time og 10 forskellige henvisningen, måtte vi give op og sætte os ind i bussen med alle de andre turister, selvom vi ikke var meget for det! Mexicanerne er utrolig hjælpsomme, men har desværre end tendens til at vise os forkerte steder hen, i stedet for at sige de ikke er klar over, hvor det er vi skal hen.
Men da vi langt om længe nåede ud til safariparken, var det en rigtig god oplevelse. De havde gjort utrolig meget for at dyrerne kunne leve i omgivelser, som lignede deres oprindelige.

Torsdag var Søren også ankomme til Puebla, og en af hans venner kørte os rundt for at se nogle utrolig flotte kirker i området, samt pyramiden i Cholula,
Billede 003Billede 003Billede 003

Mmm god smoothie
som er den 2. største i verden. Den er dog meget anderledes end dem i Teotihuacán, da den er helt overgroet, og store dele af den er blevet ødelagt, da folk igennem tiden har troet, at det bare var et bjerg.
Kirkerne vi så, var selvfølgelig bygget efter spanierne kom til Mexico, og det var spændende at se, hvordan indianerne havde fået deres egne guder og symboler skjult bygget ind i den ellers katolske kirke.

Fredag formiddag gik turen videre til Oaxaca, som ligger ca. 4 timers kørsel syd for Puebla. Jeg har lagt et kort ind, så I kan se vores rute. Oaxaca er en utrolig smuk, gammel koloniby, og vi var så heldige at komme midt i en stor byfest. På Zocalóen (byens centrum) var der både sang, dans og en masse underholdning.
Vi checkede ind på et hostel i byens centrum, og skal bo på et 4 personers værelse, men det er også en rigtig god måde at møde nogle andre.
Om aftenen var vi nede i byen for at spise aftensmad, og vi valgte en ret til 2 med specialiteter fra Oaxaca. Denne indeholdt bl.a. en stór stak af hvad vi troede var frø. Jeg
Billede 004Billede 004Billede 004

Hvorfor har så små mexicanere så høje borde?
tog en ordenlig skefuld, og det smagte faktisk rigtig godt. Signe skulle også smage og syntes også det var lækkert. Da jeg fik kigget lidt nærmere på det, havde de såkaldte frø noget der lignede ben. Der gik lige et minuts tids før Signe udbrød, "det er da ikke frø, det er stegte græshopper!". Det vendte sig lige en gang i maven, men så fik vi da også prøvet det 😊 Hvis vi havde vidst hvad det var, havde vi nok aldrig spist det.

Billede 005Billede 005
Billede 005

Træt bjørn
Billede 007Billede 007
Billede 007

Dovne flodheste
Billede 008Billede 008
Billede 008

Ja, nogen kan beherske sig, og andre kan ikke. Gæt selv hvem som er hvem? :)
Billede 009Billede 009
Billede 009

Mmmm endelig fandt vi et sted med grøntsager. Ellers er mexikanere utrolig glade for ost
Billede 010Billede 010
Billede 010

1 ltr. drink til 25 kr :)
Billede 013Billede 013
Billede 013

De er utrolig glade for buske klippet som dyr
Billede 014Billede 014
Billede 014

Den tilgroede pyramide i Cholula
Billede 015Billede 015
Billede 015

God middagsmad. Man kan få 3 retter fr 25 kr.
Billede 016Billede 016
Billede 016

Kirken på toppen af pyramiden
Billede 017Billede 017
Billede 017

We made it to the top :)
Billede 018Billede 018
Billede 018

Det i midten er græshopper. Puha, det troede jeg aldrig jeg skulle prøve at spise.

Tot: 0.09s; Tpl: 0.014s; cc: 7; qc: 50; dbt: 0.0463s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb