¡Periodico classico!


Advertisement
Published: March 13th 2005
Edit Blog Post

PalenquePalenquePalenque

utsikten fran Templo de la Cruz.
Hei Allesammans!

Nu har jag kommit til La Ceiba, Honduras och jag bestämde mig för att skriva lite til dom där hemma, eller nu är ju Mamma o Pappa i Syd Africa men det är deras problem. Men nu är det dags för en uppsummering!

Som nämnt tidigare sa drog vi til Palenque (fram med kartboken) pa tisdagen, fran Cancun ned til Tulum (ocksa det pa östkusten pa Ycatan Halvön), men eftersom vi inte ville spendera en extra natt i Tulum sa hann vi inte med mayaruinerna där utan vi tog nattbussen vidare til Palenque som var vart huvudmal. Staden ligger en bit innat i Mexico vid gränsen til Guatemala. Efter en natt pa ett alt för varmt hotellrum sa besökte vi Mayaruinerna i Palenque som gar för att vara bland dom bäst bevarade Mayastäderna. Ruinerna var imponerande och i väldigt natursköna omgivelser och dom hadde öppnat upp skogen en del sa att man fick en känsla av hur det har sett ut. Palenque hadde sin storhetstid runt ar 600-700 och blev "hittat" av en Spansk präst i 1773 efter att ha hört historier av dom lokala jägarna.

Sedan gikk turen til med buss, bat och mera buss
Tempel I, TicalTempel I, TicalTempel I, Tical

morgonsolen sett fran Tempel II
til Tical i Guatemala en bit syd för Palenque. Efter att ha anlännt pa torsdag kväll sa skaffade vi oss boende i den närliggande byn El Remate som blikkar ut över Peten Itza sjön. Nästa morgon tog vi första buss til tempel omradena i Tical och vi fikk blikka ut över tempel I de Jaguar när dagens första solstralar nadde oss. Sedan frukost och efter det tempel och ruiner i 8-9 timmar mitt i Guatemalas nordliga jungel. Och det är ingen överdrivelse när jag säger att vi var uppe pa vart enda tempel som fanns (bra träning!). Tical överträffade verkligen Palenque även om musèet i Palenque var manga ganger bättre. Imponerande tempel, fin natur och mycket att se paa. Eftersom högsesongen är först om en manad sa var det heller inte saa mycket människor. Verkligen nagot att rekomendera!

Därefter pabörjade vi var resa til Honduras, destination Utila. Pa Lördagen klarade vi att ta oss ti Puerto Barrios paa Guatemalas östkust. En väldig skitig och otrevlig stad, men vi var tvungen att övernatta där eftersom vi hadde fatt problemer med att ta oss över gränsen pa en lördagskväll. Vi begav oss tidigt nästa morgon (dagen jag skriver det här) och
Mina resekamrater...Mina resekamrater...Mina resekamrater...

...om dom hadde varit Mayakungar.
kom oss över gränsen utan problem. Men efter det sa var det en väldigt trang bilresa, tva bussresor en taxitur för att komma til La Ceiba där vi var ungefär en halvtimme för sena för att räcka med baten ut til Utila. Men internet är billigare här i La Ceiba änn ute pa ön sa det passade bra iaf.

Imorgon drar vi altsa til Utila utanför Honduras östkust. Ön är en del av Bay Islands som har världens näst största barrier rev. Utila är därför et av världens bästa och billigaste ställen at ta dyksertifikat! Kursen tar ungefär fyra dagar och jag och Paal skal lära oss att dyka dom närmaste dagarna. Snorre har redan sertifikat sa att han kommer ta en kurs för vidarekommna. Även om det kommer bli en del timmar i klassrummet sa glädjer jag mig som et litet barn och jag vet mamma, säkerhet först...

Vi hörs!


Additional photos below
Photos: 5, Displayed: 5


Advertisement

Fin utsikt!Fin utsikt!
Fin utsikt!

Tempel IV sträcker sig ca 60 m över marken. Sett fran tenmpel V
Pa väg!Pa väg!
Pa väg!

naturskjöna Honduras!


Tot: 0.1s; Tpl: 0.023s; cc: 10; qc: 51; dbt: 0.0629s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb