Scuba Alex!

Published: March 22nd 2005

Utila, Bay IslandsUtila, Bay IslandsUtila, Bay Islands

okej da, lite klischè med solnedgangen...
Hei!

Pa mandagen den 14 ankom vi Utila som är en del av Bay Islands och efter att nu ha varit där en vecka sa kände vi att det var dags att resa vidare. Utila är en interressant ö och blev en stor omvändning ifran resten av central amerika. Dels för att man kan göra sig förstadd med engelska, pa Utila pratar man Carribian som är en konstig blandning av engelska och spanska och dels för att livstilen pa ön haller sa kallad karribisk standard, dvs. väldigt laid-back och service far du leta länge efter. Grabbarna var bland annat tvungna att vänta 3 timmar i banken för att kunna ta ut pengar. Men saker gar ocksa langsamt nu pga paskveckan som är bland dom största högtiderna i central amerika, detta innebär en massa lokala turister som kommer til ön.

Huvud attraksjonen pa ön är saklart dykningen och det finns ett tiotal olika dykskolor att välga mellan. Vi hamnade pa en skola som vi hadde fatt rekomenderat av nagra tidigare resevänner. Jag och Pal fullförde tva kurs; Open water och Advanced Open Water som är dom tva grundläggande PADI (Proffesional Ascosiation of Dive Instructors) kursena, medans Snorre bara tog Advanced
Stor förväntan..Stor förväntan..Stor förväntan..

nattdyk pa lördagen
eftersom han har dykt tidigare. Totalt har jag nu gjort 9 dyk och det blev nästan lite för mycket pa sa kort tid, men kul det har det varit! Vi har bland annat haft nattdyk ocksa har vi sett pa ett skepsvrak och sett en massa fisk och en sköldpadda. Favorit fisken är nog Gray Angelfish(för dom som är interresserade i marinbiologi). Desvärre sa sag vi inte nagra valhajar. Bay Islands är nämligen ett av dom bästa ställena om du vil se valhaj och det är högsesong nu i tillägg, men man kan ju inte fa alt.

Kursen inkluderade ocksa boende vid vattenkanten och vi träffade manga trevliga människor. Bade dom som skötte skolan och dom som deltog pa kursena, vi stötte ocksa pa flera trevliga backpackers. Vädret har minst sagt varit varmt(!) och fuktigt, det närmar sig ju sommar här nede. Sa jag har nu äntligen klarat av att fa lite färg pa kroppen, men vi far se om jag kommer kunna behalla den nede i syd amerika.

Peru är altsa nästa destination och vi flyger dit fran Tegucigalpa (Honduras huvudstad) pa fredag med en mellanlandning i Panama. Sa om alting gar efter planena sa kommer min
lets go...lets go...lets go...

...scuba divin!
nästa uppdatering ifran Nazca, Cusco eller nagon annan trevlig stad i Peru!

Alex

Tot: 0.038s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 27; dbt: 0.0213s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb