Da var vi framme i San Jose

Published: February 8th 2006

Efter en ca 5 timmars flygtur fran New York kom vi antligen fram til Costa Rica. Mette o Frantz kom emot oss till flygplatsen och till min hapnad sa korde faktiskt Mette fran flygplatsen hem till deras hus i Tres Rijos. Ca 1 timmes kortur genom hela staden.. Men trafiken er nog inte lika illa har som t.ex i grann landerna. Sa de gikk super bra. Huset som de bor i ar super fint. 3 stora sovrum, vardagsrum, kok och en liten bakgard.

Forsta dagen gick vi bara runt omkring i San Jose centrum, shoppade lite..och sa akte vi hem igjen och grillade. 3 vaninnor fran Finland var oxa pa besok hos Mette, sa de var en trevlig sammankomst.

Pa tisdagen var vi pa jakt efter LP skivor til Fredrik..vi hade fatt lite tips om olika butiker som lag i lite skumma kavarter..men alt gikk bra eftersom vi var ute i god tid. Jag gikk lite runt pa Centro Mercado och handlade frukter och gronsaker till festen vi hade den kvallen. En av tjejerna som bott hos Mette skulle aka hem till Sverige och vi ordnade en avskjedsfest. Vi var kanske 20 personer, med god grill mat och god rom och ol.

Foljande morgon akte vi (Mette, Nora, Malin F, Pam, Fredrik och jag) tidigt till Manuel Antonio National Park. De ligger pa Stilla havs kusten. Antligen kom vi fram till en strand ort och fick uppleva den tropiska varmen. Vi gick omkring i National Parken som forde oss til flera strander, vi hittade till och med en liten egen strand utan nagra andra turister. Vi stannade i Manuel Antonio 3 natter. Stranderna var otroligt fina och Fredrik provade sig en dag pa surfing. De gick ganska bra. Annars blev de mycket god mat och chilling pa stranden.

Pa lordagen blev de bara en lugn hemma kvall hos Mette o Frantz. Och pa sondag morgon motte vi upp med Bard och tog bussen til Caribiska kusten och en liten strand ort som heter Cahuita. Detta stalle var mycket finare an Manuel Antonio, underbar National park, inga turister, flera fina strander och en fin Creol stemmning i den lilla landsbyn. Bard tog oss pa en liten tur i parken och berattade vad han visste om de olika djuren och vaxterna. Vi sag bl.a apor, ormar, krabbor och sengangare(dovendyr). Efter den langa hiken i parken kom vi fram till en ode strand med underbart korallrev.

Vi har nu forflyttat oss soderut till Puerto Viejo de Talamanca. Nu blir de mat, troligtvis pizza. Och imorgon cykel til Punta Uva.

hej hej

Tot: 0.064s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0433s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb