Rasmus Jørgensen

Rasmusonthego

I'm upside down....

Europe » Spain » Basque Country » Bilbao May 11th 2009

Min pilgrimsfærd Camino de Santiago På min tur til Nordspanien gik jeg og mine rejsekammerater fra Bilbao til Santander. Det var en tur på cirka 100 kilometer på fire dage, og vi gik på en gammel pilgrimsrute kaldet Camino de Santiago. Camino de Santiago var en af årsagerne til vores tur til Nordspanien. Først lidt forklaring om hvad Camino de Santiago er: På spansk betyder caminar "at gå", og camino betyder "sti, bane, spor o.l.". Camino de Santiago kan derfor groft oversættes til "Stien til Santigo", men det oversættes til Sankt James' vej. Sankt James skulle eftersigende have været en af Jesus disciple. Historien fortæller at han efter sin død, blev placeret i en stenbåd, som flød til Galicien, hvor hans jordiske rester blev begravet i katedralen i Santiago de Compestela. Så det der i dag ... read more
Hele flokken på græs
Vejviser
Sand mellem tærerne

Europe » Spain » Basque Country May 11th 2009

Nordspanien Efter Andalucien var jeg hjemme og runde Valencia. Jeg skulle bruge lidt rent tøj, og skifte badetøjet ud med regntøj og vinterjakke. Det kolde nord ventede! Opholdet i Valencia blev dog lidt længere end ønsket. Der var sket det uheldige at mine nøgler var inde i lejligheden, og jeg var ude på gaden. Tak Thorup!!! Dette blev kombineret med en roommate i England, en i Rom og en i Murcia og en udlejer i Rumænien... Det endte med at jeg betalte en låsesmed 60 euro for at åbne døren. Men afsted kom jeg. Første stop var San Sebastian. San Sebastian har flere Michelin stjerner per indbygger end nogen anden by. Dette kan være et reklame trick - men maden var virkelig lækker. Hver bar vi gik ind på, havde tapas linet op! Og alt så ... read more
San Sebastian

Europe » Spain » Andalusia May 6th 2009

Andalucien ....og besøg fra Danmark I min tid her i Valencia, er det ikke i skolen, jeg har tilbragt den meste af min tid. Hvis jeg skal være helt ærlig, er det nok der, jeg har brugt mindst tid. Jeg laver faktisk ikke en tøddel i skolen. MEN til gengæld har jeg set meget af Spanien. Derfor følger nu endnu en rejseberetning. Denne gang fra det sydlige Spanien, hvilket også er kendt som Andalucien. Vi var i alt 9 personer der tog afsted fra Valencia. 7 af mine erasmus venner, og Thorup der var på besøg fra Danmark. Turen var ikke planlagt på forhånd, men endte sådan her: Valencia, Granada, Malaga, Gibraltar, Cadiz, Sevilla og Valencia. Det flotteste på turen var uden tvivl Alhambra. Det er et gammelt bygningskompleks som ligger placeret på en bjergskråning, med ... read more
Alhambra

Europe » Spain May 5th 2009

Futbol En af vigtigste grunde til at besøge Spanien, og årsagen til at jeg har brugt alle mine penge, er fodbold! Nar Lea og jeg har været på ferie, har jeg slæbt hende med rundt til diverse stadions. Men da vi ofte er afsted i sommerferien, er der ikke meget andet at se, end en fanshop og en masse beton. Men nu er jeg så heldig at være i Spanien mens ligaen stadig er i gang! Det skal fejres! Jeg har derfor dedikeret dette opslag udelukkende til fodbold, og de stadions jeg har besøgt. I Valencia hedder det bedste fodboldhold Valencia C.F., og de spiller på et stadion der kaldes Mestalla. Valencia lider dog under økonomiske problemer, hvilket har medført at spillerne ikke har faet løn i en længere periode, og at byggeriet af deres ny ... read more
Varme i loftet i Madrid
Luksus stadium i Madrid
Gadefest

Europe » Spain » District of Madrid » Madrid April 1st 2009

Valle de los caidos (Beklager manglen pa ae, oe og aa - min computer er doed saa jeg har kun spansk eller engelsk tastatur) I mine snart tre maaneder i Spanien er der en ting som skiller sig specielt ud; deres forhold til de sidste 60 aars historie er meget blandet og specielt. Foerst lidt historieundervisning (Bare rolig - maks tre linjers informativt indhold). I 1936-1939 fandt den spanske borgerkrig sted. Paa den ene side stod Nationalisterne ledet af General Franco og stottet af det, paa tidspunket, nazistiske Tyskland og facistiske Italien. De kaempede mod Republikanerne som var stoettet af Sovjetunionen, Mexico og en raekke andre parter bl.a. den internationle brigade. Facisterne vandt og Franco regerede Spanien fra 1939 til sin doed i 1975, hvilket gjorde ham til en af laengst siddende diktatorer i europaeisk historie. ... read more
Helikoptertur
Lukket...
Stemningsbillede

Europe » Spain » Valencian Community » Valencia March 21st 2009

Fallas Den sidste uges tid har jeg haft fri fra skole, på grund af en festival der hedder "Fallas", som kun finder sted i Valencia by. Wikipedia har en meget lang artikel her der forklarer hvad det er. Den korte historie er at alle de forskellige områder i Valencia by, der er mange, holder gadefest i en uge. Til denne gadefest hører sig et telt, en KÆMPE papfigur, en masse paella og alkohol, lyskæder, traditionelle klæder og fyrværkeri der bliver affyret på alle tider af døgnet. De forskellige områder i Valencia konkurrerer om at have den flotteste papfigur (det hedder en falla) og den smukkeste/unikke kvinde (det hedder en fallera). 10 dage i træk bliver der affyret mascletá (fyrværkeri der larmer) klokken 2 om eftermiddagen i Valencia centrum - det højeste niveau jeg har hørt er ... read more
Mascletá
Fallera parade
Fallera major

Europe » Spain » Valencian Community » Alicante March 7th 2009

Guadalest Da Lea var her, var vi i Guadalest. Det skrev jeg også tidligere, men det var et meget flot sted, så jeg syntes det fortjente sit eget post. Guadalest er ikke noget kæmpe sted, og om sommeren er den sikkert proppet med turister, men udenfor sæson er den et besøg værd. Det er en gamle by bygget på toppen af et bjerg. Fra byen er der udsigt til de omkringliggende bjerge, en bjergsø og middelhavet. Den har været besat af nordafrikanere og været hersket af forskellige spanske konger/herskere. Nyd billederne. - Rasmus... read more
Guadalest

Europe » Spain » Valencian Community » Valencia February 6th 2009

Anja og Johanne jeg har lige haft mit første besøg fra Danmark, hvilket resulterede i at jeg bliver nød til at sove i tre dage, og mine venner hernede tror at danskere drikker og fester hele ugen lang. Men det var mega sjovt!! Det betyder meget at få besøg, men jeg tror nu også at Johanne og Anja nød det, da vejret var helt fantastisk de dage de var her. Det var meget interessant at være guide i Valencia, men heldigvis skulle jeg bare vise vej til den nærmeste Zara, og så hyggede Anja og Johanne sig fint. Vi så dog også lidt seværdigheder. Der er bygget nogle store hvide bygninger i en udtørret flod midt i Valencia. Det er et museum, koncertsal og en kæmpe aquarium - og det er nogenlunde hvad jeg ved om ... read more
Dinner with everybody
Sightseeing group
Tapas dinner

Europe » Spain » Valencian Community » Gandia February 1st 2009

Gandia Jeg er vendt tilbage til Valencia efter at have været på sprogskole 2 uger i Gandia. Formålet med Ganida var at lære spansk og at os som skal studere på UPV (Valencias Tekniske Universitet) lærte hinanden at kende. Vi boede i lejligheder 4 og 4 i en lejlighedsblok med cirka 30 lejligheder. Det var mega sjovt - men jeg fik ikke lært så meget spansk... Gandia ligger på Spaniens østkyst ud mod middelhavet på Costa Brava. Stedet minder om en typisk spansk ferieby; Den er bygget til grisefest, sangria og spaniere i småbukser om sommeren, og om vinteren er den øde. Men som i kan se på billedet så er stranden helt fantastisk. Det gode ved Gandia var at lære rigtig mange mennesker at kende, så nu da jeg er tilbage i Valencia, kender jeg ... read more
Solopgang fra vores balkon
Frikadeller!!
Paul og Kelly

Tot: 0.179s; Tpl: 0.007s; cc: 12; qc: 80; dbt: 0.0705s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb