Dali - Kunming, den sidste tur!


Advertisement
Asia
July 25th 2010
Published: July 25th 2010
Edit Blog Post

Chengdu, Sichuan, Kina

Paa cyklen mod Kunming.. 25/6
Jeg havde bestemt mig for at undgaa trafikken og tage bus fra Dali til Kunming, da dette er et befolket omraade, hvor jeg forventede travle veje. Efter at have besoegt tre forskellige busstationer (og brugt tid paa at lede efter dem), og der ikke var nogen, som ville have min cykel med, besluttede jeg, at det nok alligevel ikke var saa slemt at cykle. Bare paa de faa timer jeg undersoegte busserne, begyndte jeg at savne friheden paa cyklen. Kl 14 cyklede jeg fra Dali uden at planlaegge, hvor jeg ville ende - jeg forventede at kunne finde noget eftersom der ligger flere byer langs vejen. Til mit held er der for nyligt blevet bygget en motorvej fra Dali til Kunming, saa min vej var aflastet fra den tungeste trafik. Efter 80 km, var jeg kommet til en mellemstor by (Xianguan maaske 30-50.000 indbyggere), hvor jeg fandt et hotel. Efter at have vaeret i tursistede omraader som Lijiang og Dali, var det sjovt, igen at faa en saerlig nysgerrig modtagelse paa hotellet. Men uden for hotellet var nysgerrigheden ekstrem. Efter at have checket ind gik jeg mig en tur i byen, og overalt blev der kigget paa mig. Isaer boern og teenagepiger har det med at foelge mig flere hundrede meter, og hvis jeg stoppede op blev jeg hurtigt omringet. Jeg orkede slet ikke at spise ude, eftersom det giver folk god tid til at stoppe og bare kigge, saa jeg koebte nogle faerdigretter som jeg spiste i ro og lettelse paa mit vaerelse.

Lange traek gennem ukendte store byer 26/6
Landet mellem Dali og Kunming var en blandet oplevelse. Af og til var der flot groen natur, hvor vejen gik igennem frodige skove samt majs- og rismarker. Her saa jeg tit flotte vandboefler. Men det meste af ruten, var der usaedvanligt toert. Bjergene var mest af sand, og det er meget typisk, at der bare bliver gravet i dem direkte fra vejen, hvilket oedelaegger de ellers flotte bjergsider. Jeg moedte ogsaa en del industri, og fra vejen har jeg frit udsyn til mange aktiviteter. Der findes bestemt daarlige arbejdsforhold i Kina, og nogle steder var ligefrem deprimerende at cykle igennem. Jeg blev ivrig efter at naa Kunming og naaede dertil efter yderligere to dage, hvor jeg cyklede hhv. 160 og 200 km.
Jeg forsoeger altid at finde hosteller med sovesale, pga. den lavere pris og det sociale, men i udkantsbyer og mindre turistede steder, findes kun hoteller. De er til gengaeld billige, og for knap 50 kr, har jeg et privat vaerelse med en alt for stor seng, fjernsyn og af og til privat computer.

Kunming og det derefter 27/6 -
Den 27/6 ankom jeg saa til Kunming, med en salut paa 200 km. Kunming er en, efter Kinesiske forhold, mellemstor by, med knap 5 mio indbyggere - Yunnan provinsens hovedstad. Som andre kinesiske byer, praeges Kunming ikke af ekstreme temperaturer som hoej varme og luftfugtighed. Den ligger i ca 2000 m hoejde, og kaldes "city of spring" pga. klimaet, der traekker mange velhavende til den derfor rige by. Kunming var sidste destination paa min cykeltur i Kina, og herfra sendte jeg den legede cykel tilbage til Hans i Chengdu for kun 65 yuan. Det var naturligvis en soergmodig afsked. Cyklen havde trofast holdt ud paa samtlige ca. 2000 km i ikke altid lette forhold. Dens personlige praeg tog dog lidt af efter en grundig vask, hvor slidte haandtag og et par ridser stort set var det eneste, der adskildte den fra den 6 uger yngre version. Jeg lovede mig selv at koebe min egen cykel til den naeste tur. Og den naeste tur kommer helt sikkert for jeg har ikke faaet nok af rejseformen, tvaertimod. .. Maaske bliver det en tur rundt om Europa?..

Denne sidste blog af cykelturen er faerdiggjort lidt sent, faktisk 4 uger efter jeg sluttede. Men jeg har haft travlt med at nyde Kina med Rikke. Her er et lille resume af den efterfoelgende backpackerrejse: Rikke ankom i Kunming den 30/6 og siden har vi vaeret paa en rigtig hyggelig tur: nordpaa i Yuannan (igen) herunder Lijiang, trekking i tiger leaping gorge, Dali, og dernaest til Guanxi provinsen til Guilin, Yangshou, Changsa (i Hunan), Zhangjiajie naturreservat (Hunan), Yichang (Hubei), sejlet ad Yangtze til Wanzhou, hvorfra det igen blev Chengdu (hvor jeg er i skrivende stund, og hvor det hele jo ogsaa startede). Indtil videre ca. 4 uger. Ja man kommer hurtigere omkring i tog og bus. Rejsen ender ikke i Chengdu - snart tager vi bussen vestpaa mod Kangding og jeg skal igen ud paa de bjergede veje. Helt samme rute bliver det ikke, da vi efter Kangding tager nordpaa mod Xinin. Med i planerne er selvfoelgelig ogsaa Xian og Beijing.

Alle som selv skulle have skoere planer om at cykle i kinesiske bjerge ville goere mig glad, ved at sende en mail forbi!

Advertisement



Tot: 0.104s; Tpl: 0.008s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.04s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb