27.11- 6.12.2009 Beijing

Asia
December 5th 2009
Published: December 6th 2009

Peking on ollu täynnä elämää, 13 miljoonan asukkaan valtava kaupunki ei pysähtynyt hetkeksikään. Täällä vasta kontrasteja vasta olikin. Joka puolella näkyi viimeisintä nykyteknologiaa ja tuhatvuotisia perinteitä sulassa sovussa keskenään. Taivaan temppelin portilla oli aukioloajat valotaululla, ja joka paikassa on nähty pikkunäppäriä teknologisia oivalluksia ja alko tuntuun että me suomalaiset eletään jossain kivikaudella. Tosin kielletyssä kaupungissa Samin audioguide (nappikuuloke ja elektroninen kartta) jonka piti kertoa eri kohteista automaattisesti sijainnin perusteella, sekoili pahasti. Ensin 20min ei kuulunut mitään kunnes kusilaarilla alkoi tarina loisteliaasta temppelistä...

Retki Kiinan muurille saatiin todella halvalla. Meidän "Beijing professional tour guide" herra Zhang oli ammatiltaan sähkömies ja ajan hermolla. Ensin se luuli et me osataan Kiinaa, hetkeä myöhemmin se kysäisi onko meillä Suomessa keisareita?

Ekana päivänä iski avuton fiilis, kun kaikki sellaset taidot jotka on oppinu jo kolmevuotiaana, ei ookaan yhtäkkiä enää hallussa. Siis syöminen, puhuminen, lukeminen, kirjoittaminen… no puikoilla syöminen alkaa jo sujua, mut kielestä ei kumpikaan tajuu yhtään mitään vieläkään.
Katugrilleistä on maisteltu lihavartaita, suolasia lettuja, jotain rapeaa ja jotain kirpeää, kaikki ruoka oli kuitenkin tosi hyvää ja järjettömän halpaa. Torakat, skorpionit ja lampaan penikset jätimme kuitenkin paikallisille herkkusuille.

Onneksi saasteen määrä on ollu huomattavasti vähäisempi kuin Mongoliassa, tosin ei kyllä voi vielä sinitaivaasta puhua. Myös possunuha on jäänyt rajan taa, tai lehtikirjoittelusta päätelleen uusia tapauksia tullut kokoajan, mut millään tapaa ei ole näkynyt minään varotoimina kaupunkikuvassa. Ihmiset yskii täpötäysissä metroissa, kaikki museot ja massatapahtumat on avoinna kaikille, hengityssuojaimiakin näkyy enää harvoilla.

The WallThe Wall
The Wall

"He who has not climbed the Great Wall is not a true man." Mao Zedong

8th December 2009

Wau!
Tosi mieletöntä seurata blogia! Tuntuu niin hullulta että täällä sama vesisade jatkuu, ja toiset kokee tollaisia huikeita elämyksiä joka päivä! Ei oikein pysty käsittämään. Ja kuitenkin reissu on vieläkin alussa.... Ei muuta kuin lippu korkealla ja lisää matskua meille! Täällä raaputellaan joulukalentereita ja odotellaan jos näkyisi edes rahtunen lunta jouluksi.

Oih
Ei kyllä matkakuume lievity yhtään nähdessä teidän tarinoita ja kuvia... Nautinnollista reissua :)
10th December 2009

hyvin teillä sujuu
Toi kiinanmuuri on avaruudesta katsottunakin aika pitkä älkää kävelkö koko matkaa olisitte muuten perillä vasta joskus ens juhannuksena.Itsenäisyyspäivä oli ja meni tosi huonot bileet muutamalta rouvalta meni jo hameetkin hajalle oli se semmosta touhua.En tiedä minne suuntaatte seuraavaksi mutta on siinä mlijoona poikineen missä nyt ootte toivottavasti seuraavassa ois vähemmän jengiä ja puhtaampi ilmasto.On se varmaan aika raskasta välillä, mutta onneksi kaikki on menny hyvin.t.veka
11th December 2009

Kiitti kommenteista, tultiin just Kiinaa alaspäin 2000km ja sää lämpeni 10 astetta, hyvä suunta siis. Hyvää pikkujoulua sinne pohjolaan!

Tot: 0.104s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0493s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb