Xi'an 7.11- 9.11

Asia » China » Shaanxi » Xi'an
December 10th 2009
Published: December 12th 2009

"Jos haluat nähdä tuhat vuotta historiaa, mene Beijingiin.
Jos haluat nähdä kaksi tuhatta vuotta historiaa, mene Luoyangiin.
Jos haluat nähdä kolme tuhatta vuotta historiaa, tule Xi'aniin."

Xi' aniin matkattiin tyylikkäällä kiinalaisella yöjunalla, pikkupätkä 1200km, hyttikaverina kaksi kohteliasta nuorta miestä. Toinen kiinalaisista yski koko illan ja molemmat kuorsas raskaasti. Jännityksellä odotettiin mitä vielä, kun joka hytissä oli varattuna peltinen sylkykuppi. (kuten myös vaununkäytävillä ja hienoimmissa ravintoloissakin)…kukaan ei onneks räkinyt meidän hytissä, mut muuten kyllä. Kiinalaiset sylki mennessään käytävälle ja vessojen seinille.

Tuppukylästä toiseen siis. Xi’anissa on vaan 8 miljoonaa asukasta, heti huomas kuinka väljää onkin. Xi’anista alkoi muinainen silkkitie, ja kiinalaisissa muslimikortteleissa sen vaikutus näkyi. Hutongeilla ja toreilla myytiin kovaan ääneen itämaisia mausteita, kuivattuja hedelmiä ja kebabia kiinalaisittain. Kuunneltiin kellotornissa kelloja ja rumputornissa rumpuja, siistii musaa. Saastesumu oli yhtä paha ku Pekingissä. Kaupungin keskusta oli länsimainen, mutta jo muutaman korttelin päässä ihmiset lämmitteli sormiaan kadulla pikkunuotioiden ympärillä. Köyhien korttelien keskeltä bongattiin taolainen temppeli, jossa kahdeksalle kuolemattomalle jumalalle paloivat suitsukkeet.

Kiinalainen aamiainen oli suuri ihmetys. Paistettua kaalia, ituja, riisiä ja dumplingseja aamupalaks...No nälkä lähti. Mietittiin et mahtoi maanviljelijä Yangia ihmetyttää paljon enemmän, kun vuonna 1974 kaivoa kaivaessaan lapio osuikin onttoon hautaan, jossa seisoi 7000 Terrakotta-soturia riveihin järjestäytyneinä hevosineen ja vaunuineen. Kaikki soturit oli oikean ihmisen kokoisia ja jokainen yksilöllisesti tehty kasvonpiirteitä ja väritystä myöten. Itseasiassa Yang oli säikähtänyt niin että pakeni vuorille kahdeksi vuodeksi. Onneks palasi kertomaan löydöstä muillekin, ja päästiin näkeen maailman 8. ihmeeksikin kutsuttu mieletön hautavartio ja itse herra Yang.

Men in the moatMen in the moat
Men in the moat

Keep your country tidy
Glasses cleaning kioskGlasses cleaning kiosk
Glasses cleaning kiosk

and totally free of charge!
Fog...Fog...
Fog...

...or smog

14th December 2009

keitettyä kaalia Kiinassa 1994
.. ja kaali kasvatettu hiilipölyssä ja lannoitettu ties millä. Kyllä ihmettelyä varmasti riittää ja tietty tekee hyvää kääntää aivot välillä ylösalaisin. Kauhulla muistelen omaakin junakokemusta, kun torakka hiiviskeli pitkin naamaani, enkä siitä niin ollut moksiskaan silloin. Sauli parka tietty sai herrasmiehenä keräillä mönkiäiset..Oi, tuota matkailun ihanuutta, siellä sitä pestiin hampaatkin paikallisella oluella, kun huomattiin, ettei se keitetty vesi aina kaikkein kirkkainta ollut. Hauskaa elämysmatkailua, ja jos osutte bussireissulle, niin valitkaa toki sänkybussi. Siinä se matka taittuu kuoppaisilla kujilla samantien usemman päivän. Mitä sitä nyt isossa maassa pikkumatkoja tekemään! Hyvää Joulun odotusta!
17th December 2009

No just toissayönä matkattiin sänkybussilla junan sijaan. Molemmat kyllä pysymme jatkossa raiteilla, jos mahdollista. Meidän junamatkat on ollu todella lepposia, ilman mitään örkkejä. Sänkybussi sen sijaan oli aika vinha kokemus. Miten hitossa voidaan pieneen bussiin sijoittaa 44 ihmistä nukkumaan, Samilla tursus kintut yli laitojen ja tunnelma oli varsin tiivis...
19th December 2009

Terveisiä!
Matkajalkaa kuumottaa kun teidän tarinoita lukee. Ihania kokemuksia, oivalluksia ja avartavia kohtaamisia. Hienoa - nautiskelkaa. Pitäkää myös mieleenpainuva joulu kaukomailla :) Missäs Nana-Nappula viettää joulunsa? Kuinka on sujunut ilman emäntää ja isäntää? Halaukset ja pojilta hännänhuiskutukset. //Henna
22nd December 2009

Samin porukat on urheasti hoitanu Nanaa koko reissun ajan ja joulunkin Nappula viettää niiden kanssa. Tammikuussa hoitovastuu siirtyy mun mutsille ja Olalle. Hyvin se on pärjänny, ja mekin jotenkuten ilman sitä... Hauskaa Joulua!
31st December 2009

moi
moi sami ja kati! sami varmaan muistaa sarin lapsen roopen niin minä tässä kuulin tosta teidän uskomattomasta reissusta! missäs päin te ootte nytte?
3rd January 2010

Kuka Roopen vois unohtaa... Indokiinassa ollaan. Blogi päivittynee lähipäivinä. Sarpalle terkkuja!

Tot: 0.11s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 45; dbt: 0.0506s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb