Hikeâ Ha Noissa

Asia
July 6th 2008
Published: July 6th 2008

Pari ekaa pâivââ oltiin Bangkokissa, jossa tehtiin melko lailla kaikki perusjutut. Oltiin ihan luxus Hiltonissa ne pari yota puoleen hintaan. Pehmea lasku reippureissaajan todellisuuteen siis... Voi vitsit kun sen king size -sangyn tai edes ne tyynyt olis voinut ottaa mukaan 😊 Ekana iltana kaytiin Suan Lumin night marketissa ja beer gardenissa. Beer garden oli melko outo naky keskella Bangkokia ja sen viela kruunas esiintymislava, jolle nousi vuoron peraan paikallisia bandiviritelmia matkalla kuuluisuuteen - tai sit ei. Lopuksi oltiin viela yksilla hotellin kattoterassilla. Ma olin yllattynyt, miten vahan kaupungissa nakyi valoja ja aika harvoja pilvenpiirtajiakin.

Toisena paivana kaytiin upealla Wat Phra Kaewin temppelialueella, joka on rakennettu yhden buddha-patsaan kunniaksi. Mieletonta kiiltavaa ja yksityiskohtaisen koristeellista thaiarkkitehtuuria. Temppelin jalkeen lahdettiin shoppailemaan ja Jamon kavi parturissa (!) Lopputulos pelotti vahan etukateen, mutta ihan yllattavan hyva se onkin, maksoi 7 euroa eli ei ihan halpis. Hassua oli se, etta hiukset pestiin vasta leikkauksen jalkeen. Shoppailun jalkeen vuokrattiin long tail boat, jolla ajeltiin kanavissa tunnin verran ja nahtiin vahan erilaista paikallista elamaa kuin modernissa keskustassa.

Ukkosmyrskyn jalkeen illalla lahdettiin hierontaan ja Jamon otti thaihieronnan (ilman suomalaisia mausteita) ja se olikin tunti ihan silkkaa runnomista koko painolla kyynarpailla ja jaloilla (J: sattui muuten aivan kasittamattoman paljon). Mina tyydyin saman pituiseen jalkahierontaan, joka oli aivan ihana eika jaanyt pelkkiin jalkoihin vaan myos kadet, kasivarret, olkapaat ja paa kasiteltiin. Hieronnan jalkeen mentiin backpacker districtille, jossa siis oli pelkastaan reppureissaajaturisteja, baareja ja kraasamyyjia. Rento paikka vaikka tollaisia pitais kylla valttaa. Yhdessa paikassa juotiin drinksut ja toisessa syotiin. Sielta otettiin taksi yhden maissa flower marketiin, joka aukeaa vasta puoliltaoin ja joka on nimensa mukaisesti taynna kukkia. Ostajia ei viela tuohon aikaan paljon nakynyt, neljalta aamuyolla on ilmeisesti kovin kuhina. Ihania orkideoja, ruusuja liljoja, myos valmiita kukka-asetelmia ja kuivattuja kukkia seka nauhaan punottuja. Jossain vaiheessa katu vaihtui vihanneskaduksi.

Bangkokissa syotiin joka valissa ja aivan liikaa, mutta oli vaan niin hyvaa! Erityisesti curryt. (Ja J:lle tuntui maistuvan Chang Beer.) Onneksi, koska taalla Hanoissa ei oo ainakaan toistaiseksi saatu mitaan mainitsemisen arvoista ruokaa. Paitsi aika tylya palvelua(osa ehka vain tuntuu silta, koska me emme puhu heidan, eika he meidan kielta). Vastauksena kylman juotavan tilaukseen tuli kerran you're wrong(paikallisesti aannettyna) vaikka tarjoilija tarkoitti sanoa ettei ole kylmaa juotavaa.. Naita sattuu jatkuvasti ja on aika hauska arvailla mita milloinkin on oikeasti tarkoitus sanoa. Toisaalta mika vaan tuntuisi tylylta Thaimaan jalkeen... Ollaan kuultu paljon paskaa Vietnamista, nimenomaan ihmisten tylyydesta ja jatkuvista huijausyrityksista ja kylla se tuntuu pitavan paikkansa. Varmasti maksetaan ravintolassa koko ajan enemman kuin paikalliset, maksetaan standardihotellihuoneesta delux-huoneen hintaa ja suuri osa taksien mittareista on viritettyja.

Hikea pukkaa, vaikka ei oo edes kovin kuuma, mutta on vaan niin kostea. Ulkona taitaa edelleen sataa. Tultiin vietnamilaisten omaan kopioon Starbucks-kahvilasta. Taalla ei tosiaan nay mitaan lankkaripaikkoja, ei edes Makkaria, mika on ihan siistia. Liikenne ja siita aiheutuva melu ja saaste on taalla ihan kasittamaton. Koko ajan saa kadulla pyoria tuuliviirina ettei jaa mopon alle. Onneksi autoja ei oo kovin paljon, ainakaan mopojen maaraan nahden! Eika nopeudet paase nousemaan koviksi. Vanhan kaupungin arkkitehtuurissa on selvia ranskalais-vaikutteita, vaikka suurin osa taloista on melko rapistuneita. (J: Omalla tavalla Hanoi on aika mieleton. Kaupungin liikenne,melu ja yleinen hardelli on aikamoista mihin tahansa verrattuna. Sapuskat ovat olleet pikkuisen pettymys(vaikkakin melko rajuja perusjampalle) ja taman pv:n lounaaksi syoty black chicken oli ravintolan nossoin valinta. Muuten tarjolla oli eri lintujen ja elukoiden sydamia,keuhkoja,aivoja ja niiden variaatioita... Vinkkina sankalle lukijajoukolle: Bia Ha Noi on aivan kamalaa kuraa!! eli bisse on nyt vaihtunut coke dietiin...)

Eilen lentokentalta tullessa taksin ikkunasta nakyivat heti riisipellot, joilla vesipuhvelit vetivat jotain aurantapaisia ja naistyolaiset kuokkivat kolmionmuotoiset olkihatut paassaan. Kaupungilla naiset kantaa olkapailla tankoja, joiden molemmissa paissa on kolmionmalliset korit taynna hedelmia ja muita taakkoja. Ihan kuin olisi keskella vietnamilaista elokuvaa! Tai 80-luvun ala-asteen oppikirjaa, joita on aina pitanyt vahan rasistisina ja stereotyyppisina, mutta nehan onkin ihan totta!

Tanaan aamulla meni heratys vahan pitkaksi ja kun paastiin Ho Chi Minhin eli naiden Isa aurinkoisen ja Suuren johtajan mausoleumille, siella oli jo kauhea jono. Ajateltiin ettei paasta enaa sisaan eika menty edes jonoon vaan paatettiin menna saman kaverin museoon. Alueen sisalla vasta tajuttiin, miten pitka jono mausoleumiin oikein olikaan. Jonoa mitattiin kilometreissa eika koskaan edes nahty sen alkupaata vaan se vaan jatkui ja jatkui ja kiemurteli puistossa. Kyseessa oli luultavasti maailman pisin jono. Todella ihmetyttaa paikallisten innokkuus nahda vahajohtajansa. Ei siella jonossa nimittain juurikaan turisteja seisoskellut. Museosta paastyamme (taynna ihailua Suurta Johtajaa kohtaan ja vakuuttuneina siita etta han tosiaan oli kansan mies) ohjauduimme vakisin mausoleum-jonoon, joka olikin lyhentynyt melko siedettavaksi, ja lopulta naimme Hanet balsamoituna makaamassa lasikuvun alla punaisen sametin paalla. Kummasti vaan naytti samalta kuin balsamoitu Lenin Moskovassa. Missa naita suuria johtajia tehtaillaan??

Saldo: torakat: 1, liskot: 1 pieni

Nyt lahdetaan tallustamaan kaupungille ja bongaamaan jotain ruokapaikkaa. Huomenna lahdetaan bussilla haiphongin kautta Cat Ba:lle. Puhelimessa tiedustelin bussilippuja yhdelta bussifirmalta ja taisi kayda niin, ettei kumpikaan ymmartanyt paljoakaan mita,milloin,mihin ja miten haluamme. Sain mielikuvan, etta aamulla klo 07 pitaa olla Luong Yenin bussiasemalla ja sielta pitaisi lahtea bussi klo 7.20. Saa nahda miten kay.

Lisatty 9.7.: Lahdettiin kiertelemaan jarven etelapuolelle ja kaveltiin "Hanoi Hiltonin" kautta, missa ei kuitenkaan kayty sisalla. Yhtakkia oltiin keskella upeita, vuosisadan vaihteen ranskalaistyylisia taloja ja nahtiin mm. oopperatalo. Asemakaava oli paljon avarampi kuin old quarterissa. Puistoissa juoksenteli lapsia ja yhteen oli asvaltille piirretty sulkapallokentat, joilla paikalliset pelasivat vauvasta vaariin.

Paatettiin yrittaa saada hyvaa ruokaa ja mentiin Lounarin suosittelemaan paikkaan, joka oli sit taynna pelkkia turreja. Tilattiin poyta tayteen ruokaa ja alkupalat (nemit, tuoreet kevatrullat ja mausteinen papaijasalaatti) oli hyvia, mutta Queson keltainen curry ei maistunut oikein miltaan. Jamon soi sitten kalakeittoa tillilla ja kevatsipulilla ja se tarjottiin kattilasta hiilipesan paalla, joten tuli ihan suomalainen juhannusfiilis... Kotimatkalla kaytiin viela baarissa, jossa oli aika trendikkaita paikallisia.

6th July 2008

Kuulostaa mahtavan seikkailun alulta! Nauttikaa joka hetkestä.

hengastyttaa
Ihan hikea pukkaa ja hengastyttaa taallakin, kun luen teidan juttuja. Lisaa please!

Tot: 0.41s; Tpl: 0.025s; cc: 6; qc: 49; dbt: 0.0666s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb