Nest siste land

Asia » Vietnam
May 12th 2007
Published: May 12th 2007

Paa vei inn til Vietnam
Naa har vi kommet oss til Vietnam og vi begynner aa innse at det gaar mot slutten av reisen vaar. Vi tok buss fra Pnhom Penh i Kambodsja til Ho Chi Minh i Vietnam. Reisen gikk uten problemer og vi kom oss greit inn i Vietnam.

Vi bodde paa et hotell i en liten sidegate midt i byen. Vi besokte krigs museet og ett eller annet palass. Krigs museet gjorde skikkelig inntrykk paa oss. Det var mange sterke bilder der som var vanskelige aa se paa. Vi har hort mye om vietnam krigen men det er ikke for naa vi har faatt en anelse om hvor ille det var her.

Vi ble her i tre netter for turen gikk videre til Hanoi, som er hovedstaden i Vietnam. Vi hadde nok av tid paa toget, vi satt der i 30 timer for vi endelig kom fram. Heldigvis hadde vi sengeplasser. Ikke at det var spesielt gode senger, men det var nok tusen ganger mer behagelig enn de harde sitte setene. Togene var gamle og det foltes nesten som om vi reiste tilbake i tid. Det var en opplevelse for livet.

Da vi kom frem var klokka fire
VietnamVietnamVietnam

Vi tok oss en tur innom et palass!
paa morgenen. Litt trotte og slitne etter den lange togturen spaserte vi i halvsovne ut av toget. En annen turist fortalte oss at vi burde dra til Hanoi Backpackers, saa vi satset paa det. Problemet var at ingen av taxi mennene skjonte engelsk. Vi havnet til slutt i en taxi som sa han skulle ta oss til riktig sted. Etter en stund fant vi ut at han bare lurte oss. Han kjorte fra sted til sted og ingen av dem var riktige. Det endte med at vi gikk ut av taxien for aa finne noen andre som kunne hjelpe oss, for dette var haaplost. Da stod vi der alene. Det var morkt, ingen mennesker aa se og alt var stengt. Det var da det stoppet en moped med to jenter og en gutt. De sa de kunne hjelpe oss men de hadde egentlig helt andre planer. Hun ene provde aa stikke haanden ned i sekken til Anette men Anette merket det heldigvis. Vi fant en annen taxi og dro av gaarde i full hast.Vi havnet tilslutt paa et koselig hotell hvor vi fikk sovet noen timer

Vi ble ikke lenge i Hanoi. Dagen etter vi kom dit dro vi
VietnamVietnamVietnam

vi var ogsaa en tur paa krigsmuseet. legger ikke ut noen bilder der fra, for vi tok for det meste bilder av bilder. vet ikke om det kan legges ut da. De er heller ikke saa koselige.
med baat ut paa en oy som heter Cat Ba. Vi trodde vi skulle ta baat rett ut men vi var saa heldige aa bli med paa en dagstur. Vi stoppet paa en oy for aa se paa en grotte. Vi tenkte det var en liten grotte men der tok vi rimelig feil. Grotten var gigantisk, med oppsatt lys og gangvei gjennom. Da vi kom ut paa andre siden fikk vi beskjed om at vi kunne se en til. Den var ikke fult saa stor men den var spennende den ogsaa. Vi besokte ogsaa en fiskerlandsby. Alle sammen bodde paa baater midt uten paa havet. De hadde til og med en egen skole for barna som bodde der.

Paa Cat Ba har vi nesten bare slappet av. Grunnen til at vi sier nesten er fordi vi ble med paa en gaatur i en nasjonalpark. Det har nesten gaatt fem mnd siden vi reiste hjemmefra og det betyr at det er fem mnd siden vi har hatt noen form for trening. Begge holdt paa aa do opp forste bakken. Vi var saa slitne at vi maatte sette oss paa toppen og puste godt ut. Dette hadde vi bare godt av!

baaten vi kjorte ut til Cat Ba
Vi gikk i to timer og vi hadde en kjempefin tur. Da vi var ferdige med turen var vi svette og tungpustet. Men vi var ogsaa veldig fornoyde med oss selv.

Vi har hatt mye fint ver saa vi har ligget noen dager paa stranda og slikket sol😊

I dag er det 17. mai og vi faar ikke feiret dagen som vi pleier. Vi skulle onske vi kunne faatt vert med paa feiringen, men 17. mai feirer vi hvert aar. Det er ikke hver dag man reiser paa jorda rundt tur eller hva! Vi har faatt spist 17. mai isen da 😊

I morgen reiser vi inn til Hanoi igjen. Vi blir der bare en natt for vi reiser inn til Kina.

Vietnam

Paa veien til Cat Ba stoppet vi innom en grotte.

Fiskelandsbyen vi besokte

Fiskelandsbyen!
Vietnam

Opp og opp og opp. det bestod fjellturen vaar av.
Vietnam

Cecilie paa toppen av alle topper!
Vietnam

Sjekk denne utsikten vi hadde paa hotellet!

Anette paa stranden

Cecilie paa stranden!

21st May 2007

Hei!
Fint å se at dere har det bra. Nå er det bare en måned til dere kommer hjem. Håper at ukene i Kina blir fine. Jeg skal hente en pakke på postkontoret i dag som jeg regner med inneholder klær som dere ikke lenger har bruk for. Gleder meg til dere kommer hjem!!
25th May 2007

Venter på pakker..
Godt å høre at noen pakker har kommet frem, jeg venter egentlig fortsatt på soveposene jeg. Fryktelig SVÆR den soveposen jeg hadde med meg på cup gitt... Ser og hører ut som dere har det bra, gleder meg til dere kommer hjem. Anette.. da skal vi shoppe til leiligheten min.. Klem Hilde

Tot: 0.048s; Tpl: 0.015s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.0239s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb