Vietnamin lapi bussilla (lahes 2000 km) 14 USD:lla

Asia » Vietnam
January 16th 2007
Published: January 13th 2008

Varasimme siis Saigonista itsellemme Vietnamissa yleisen "open-tour" - bussilipun, joka sisalsi reitin: Saigon - Nha Trang - Hoi An - Hue - Hanoi, reitilla oli siis yhteismittaa lahes 2000 kilometria ja hinta per henkilo 14 USD:ta. Kuulostaa uskomattomalta, eiko totta. Lipun halpuus perustuu Vietnamissa (ja oikeastaan koko Kaakkois-Aasiassa) laajalle levinneeseen komissio kulttuuriin. Bussiyhtiot saavat jokaiselta matkan varrella sijaitsevalta pysahdyspaikalta komission asiakkaiden tuomisesta heidan ravintolaansa, kahvilaansa tai matkamuistomyymalaan...ja lopulta illalla/aamulla matka paattyy heidan suosittelemaan hotelliinsa. Nama bussit on suunnattu taysin lansimaalaisille turisteille, mutta yllatykseksemme kaikilla kerroilla puolet matkustajista olivat kuitenkin Vietnamilaisia, ja pysahdyspaikoilla paasaantoisesti ainoastaan he kayttivat naita komissiollisia palveluita - kaikki reppureissaajat olivat matkalle varautuneet omilla evailla, koska suurista komissioista johtuen olivat nama suunnitelman mukaiset pysahtymispaikat aina hintavia - yleensa tuplasti kalliimpia kuin normaalit ruokapaikat. Komissioiden suuruutta kuvaa ehka se, etta kysyimme eraalta matkatoimistovirkailijalta, etta mita matkanjarjestaja saa yleensa komissiota ravintolalta, kun vievat asiakkaita syomaan jonnekin. Vastaus oli, etta yleensa 1-2 USD:ta per henkilo, mika on todella suuri osuus, kun ruoka yleensa maksaa per henkilo noin 2-3 USD:ta. Tama "open-tour" - bussi oli kuitenkin meille hyva tapa matkata maan lapi, koska kolme yota meni bussissa (huonosti) nukkuen, joten saastimme majapaikoissa viela saman verran kuin nuo bussiliput olivat maksaneet... 😊

Vietnamin lapi matkustaminen osoittautui hienoksi kokemukseksi. Matkan varrella tulee vastaan vahan valia hienoja maisemia, riisipeltoja ja perinteisia tapoja. Suuri osuus Vietnamilaisista kulkee edelleen arjessa perinteisissa kartiohatuissa, koululaiset kulkevat edelleen koulussa enkelinvalkoisissa koulupuvuissaan ja maanviljelijoita hoitamassa riisipeltojaan aivan kaupunkien kupeissa.

Nha Trang oli matkamme ensimmainen pysahdys. Paikka on yksi Vietnamin rannikon rantalomakohteista ja "se-ainoa" paikka, jossa paasee myos sukeltamaan hienoille kohteille. Tuntuu vain silta, ettei meita sukeltamisen osalta saat ole kovinkaan armollisia, vaan tallakin kertaa - Vietnamissakin - puhalsivat kovat tuulet, joten pinnan alle ei kummallakaan ollut suurta hinkua. Nautimme taalla rauhallisen paivan tekematta yhtaan mitaan - siis yhtaan mitaan...seuraavana aamuna tosin jouduimme hieman vaantamaan hotellihuoneemme hinnasta, mutta tuo nyt alkaa jo Vietnamissa tuntua normaalilta. Taalla tuntuu ainoa liiketoimintaetiikka olevan, etta riippumatta siita mika hotellissa, ravintolassa tai palvelussa on vialla, niin asiakas maksaa tayden hinnan - AINA - ilman poikkeuksia. Tuo ei oikein sovi meidan ajatusmaailmaamme, joten niista muutamistakin taaloista kaydaan valilla todellista kamppailua.

Jos Nha Trangista ei oikein jaanyt mitaan kateen, niin seuraava paikka, Hoi An oli aivan suunnattoman hieno pieni kaupunki, jonka keskusta oli myos listatty maailmanperintolistalle.

Katunakymaa Hoi Anista...Katunakymaa Hoi Anista...
Katunakymaa Hoi Anista...

...yopukua ei siis tarvitse vaihtaa paivan ajaksi pois... :)

Tot: 0.12s; Tpl: 0.01s; cc: 14; qc: 67; dbt: 0.0861s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb