Gourmet club

Published: October 29th 2011

Bangkok
24.10.
Herätys klo 10 ja saman tien pakkaamaan. Hoitelin kaikenlaisia asioita päivän mittaan ja illalla käytiin nauttimassa syksyisestä maisemasta taka-töölön puistikoissa. Käytiin vielä Elitessä sapuskalla, jonka jälkeen S heitti mut kentälle ja kohti Bangkokin konetta. Viereen istui vanhempi herra, joka.....haisi vanhemmalle herralle. Siihen kun lisää hieman hikeä ja viinaa, niin lentokonecocktail onkin jo valmis. Katselin pari leffaa ja sain vähän nukuttuakin.

25.10. Hanoi
Tulin suoraan kentältä kaverin kämpille keskustaan. Otin päikkärit, jonka jälkeen Y tulikin jo kämpille. Ihan järjetön ukkonen ja sadekuuro pyyhkäisi alueen yli. Täällä on mennyt jo toinen lentokenttä kiinni tulvien takia ja kaupungilla kasataan hiekkasäkkejä kovaa vauhtia asuntojen ja kauppojen eteen. Pahimmat ennusteet ovat 1,5m vettä kaduilla jos tulvavallit pettävät. Joka tapauksessa vettä on kaduille tulossa, mutta määrä on vielä arvoitus. Illalla käytiin ensin aivan älyttömän hyvässä raflassa. Tilattiin 6 ruokalajia ja mulla meni tulisen ruoan osalta hiukan yli. Suu ja erityisesti kieli aivan tulessa, mutta silti vaan piti jatkaa... Sieltä otettiin taksi asunnon viereiseen jalkahierontapaikkaan, jossa alkoi jo pikku hiljaa taas tulla uni. Palattiin kämpille ja pakkasin kamat vähän paremmin ja jäin sohvalle nukkumaan.

26.10.kakut tulee kolmelta
Aamulla oli aivan törkeän aikainen herätys, jo 04.00, koska klo 06.45 lähti Air Asian lento Hanoihin. Sinne menen moikkaamaan Peteä, joka on tämän BKK kämppäilijän toinen puolisko. Jotenkin hassua saapua Hanoihin ja muihin aiemmin käymiini paikkoihin. Ei mitään stressiä mistään ”pakko nähdä / käydä” turistijutuista vaan voi vain hengailla ilman mitään itseaiheutettua kiirettä.. Vietnamiin pääsee näköjään nykyään ilman viisumia, joten huitaisin aika nopeast immigrationin läpi ja taksiin kohti keskustaa. Pete ”asuu” Hilton Operassa duunin puolesta ja pääsin aika järkevään hintaan majoittumaan sen twin huoneeseen. Kympiltä olinkin jo hotellilla ja onhan tämä varmaan hienoin hotelli koko paikassa. Ihan liioittelua kun P:lle kuuluu diamond-asiakkaana kaikki herkut ilmaiseksi mitä hotellista vaan löytyy. Istuttiin heti executive loungessa ja otettiin kahvia ja jotain croissantia mulle aamupalaksi. P valitteli huonoa tarjontaa ja totesi, että kakut tulee kolmelta. Klo 18 taas tänne katetaan kaikenlaisia herkkuja. Ei mitään järkeä, tää jätkä on ihan kermahanurina täällä.

Käytiin ensin kävelemässä nopeasti kaupungilla ja sitten otettiin selkähieronta hotellin lähellä. Lounaalla käytiin syömässä mun piiiitkään odottamaan Pho Bota eli ihan superhyvähuippua keittoa. Aivan järjettömän hyvää! Toistan, järjettömän hyvää.

Tultiin hotellille ja P jatkoi duunejaan mun ottaessa reilut 3h päikkärit. Jäätiin loungeen syömään vietnamilaisia kevätkääryleitä ja lihavartaita. Lähdettiin pienelle baarikierrokselle ja käytiin yhteensä 4 eri paikassa, jossa yhdessä oli yllättävän hyvä coverbändi soittelemassa. Täällä baarit menevät jo klo 24 kiinni, mutta P:n kantispaikka Longplay pitää ovensa auki pidempään. Tultiin hotellille 01.30 mutta päikkäreiden takia ei menty nukkumaan kuin vähän ennen neljää.

Mä pidän tästä kaupungista ihan älyttömästi. Täällä jotenkin tiivistyy kaikki se hyvä, josta matkailussa tykkään ja erityisesti Aasian suunnalla. Mukavia ihmisiä, käsittämättömän hyvää ruokaa, täydellisen organisoitunut kaaos kaupungissa ja elämää 24/7. Jossain joku kokkaa jatkuvasti ja mopojen töötit törisevät.

27.10.
Käytiin brekkarilla ysiltä ja taas oli hyviä vietnamilaisia juttuja tarjolla. Kahvi on myös aivan pimeän hyvää täällä. Superlatiivit ei riitä tän paikan kulinaarisiin fiilistelyihin. Kylmiä väreitä!

P aloitti duunit ja mä aloin säätämään jatkojuttuja reissun kannalta. Varailin hotellin Saigonista, tsekkasin Dumagueten sukelluskeskukset ja sainkin varattua meille hyvän paikan www.liquiddumaguete.com. Vähän eri profiililla kuin missä olen aiemmin sukellellut. Nyt pitäisi olla vähemmän saksalaisia paikalla, no offense, eli joku voi jopa hymyillä jossain vaiheessa.... Sen jälkeen otin 3h unet eli tää päivä on ollut todellinen lepopv. Ihan hyvä, nyt alkaa tuntua että aikaero on selätetty. Illalla lähdettiin french quarteriin ja mentiin syömään todella mielettömään paikkaan. Ihan huippua taas, pöydällä ainakin 7 eri annosta ja kaikki paitsi crab cake olivat loistavia.

Sieltä lähdettiin toiselle puolelle kaupunkia Sofitelin kattoterassille katselemaan maisemia. Joku ihme juttu, kaikilla tarjoilijoilla blondit peruukit päässä. No kai sitten on joku juttu. Hotellille palattiin klo 24.
Aika erilaiset fiilikset kuin viime reissulla täällä. Silloin tuntui, että kaikki kusettaa,vedättää,ukottaa, puijaa, huijaa jne. Nyt ei ole ollut mitään sellaista. Ehkä siksi, että enemmän ollaan oltu turistirysän ulkopuolella, mutta silti. Taksitkin hoitaa oman tonttinsa moitteettomasti.

28.10.
Aamulla taas phota, dim sumeja, kahvia kondensoidulla maidolla jne. Piti lähteä kaupungille kiertelemään, mutta vettä tulee kuin saavista kaatamalla. Sen sijaan sain luettua paikallista lehteä ja surffailin netissä. Bangkokissa alkaa näköäjään olla aika nihkeät oltavat. Tulvat leviävät jo ja uusi pääministeri itkee jo kohtaloaan. Henkilökohtaisesti rassaaa se, että jätin pari pukua sinne, jotta saan fiksattua ne kuntoon kun sinne palaan noin 3,5 viikon päästä. Toivottavasti tilanne on silloin rauhoittunut ja saan hoidettua sen puolen kuntoon. Nyt tosin ennustetaan 4 viikkoa kestäviä tulvia. Uutisissa kuvia kun kaikki juna- ja bussiasemat ovat täynnä kaupungista poistuvia ihmisiä. Lisäksi kaikki ulospäin lähtevät lennot on täynnä ja UM on myös kehottamaan välttämään turhaa matkustamista paikalle. No se ei nyt paljoa kerro tilanteesta, koska nehän varoittaa aina kaikesta minimaalisestakin.

Illalla lähdettiin käärmekylään, noin 40min päähän autolla, jota paikallisetkaan ei oikein tunne. Sieltä sai näköjään käärmeiden lisäksi ainakin leguaania ja piikkisikaa, jotka odottivat kiltisti vuoroaan. Valittiin kilon painoinen käärme, jonka nylkemisessä ei kauaa nokka tuhissut. Nopea napautus päähän, jonka jälkeen veitsi vilahti. Veri valutettiin lasiin, jonne laitettiin myös käärmeen vieläkin sykkivä sydän. Hetken päästä se tuotiin pöytään ja sekaan laitettiin pikkuisen paloviinaa. No minä sen sitten nappasin hetken(pitkähkö hetki) jännitettyäni. Ei kyllä ollut mikään siistein juttu... Toinen ”shotti” oli vihreää sappinestettä, johon myös oli paloviinaa sotkettuna. Ei helkutti... Saatiin tosiaan 10 ruokalajin käärmemenu kaikissa muodoissaan. Osa oli älyttömän hyvää, mutta osa oli aika nihkeää. Olivat käyttäneet ihan kaikki käärmeen osat ruokiin. Yksi oli uppopaistettua käärmeen ”luuta” eli paremminkin rustoa pieneksi hakattuina. Oli yllättävän hyvää. Paistettu käärmeennahkakin toimi hyvin... Sieltä lähdettiin vielä keskustaan yhteen baariin käymään, jossa oli jonkin verran turistejakin. Lähinnä paikalliset jammailivat tanssilattialla. Hotelliin palattiin taas aika väsyneinä noin 01.00 aikaan.

29.10. Hanoi / Saigon
Aamulla aikainen herätys, jonka jälkeen pakattiin kamat. Lähdettiin sapuskalle matkalle lentokentälle ja saatiin taas erittäin onnistunut setti. Vesipuhvelia johonkin lehtiin käärittyinä, paistettua morning glorya valkosipulilla ja ankanrasvassa paistettua riisipötkylää. Olin unohtanut kokonaan 2 juttua, joita ehdottomasti halusin täällä koittaa uudestaan. Hanoin ankeriaat ovat aivan mahtavia, mutta unohdin ihan täysin. Tuolla raflassa niitä ei ollut, joten se vaan meni ohi. Ollaan nyt Jetstarin koneessa kohti Saigonia ja siellä ei vissiin mateita ole samalla tavalla saatavana. Varmaan jostain löytyy, mutta se on enemmän pohjoisen juttu. Toinen on tuorebisse eli Bia Hoi ja sitä kyllä pitäisi jostain Saigonin katubaarin sammioista löytyä. Oltiin Hanoin kentällä ihan liian aikaisin ja siinä on kyllä yksi ankeimmista kentistä, jossa olen käynyt. Kovat metallipenkit, pari ylihintaista krääsäkauppaa ja kahvilaa. Vessat on siinä kunnossa, ettei viitsi sisään astua.

Tultiin Saigonissa backpacker-alueelle kunnon hotelliin ja maksettiin huoneesta 68usd. Mitä! Meidän aiempien reissujen huoneiden keskihinta on pyörinyt 10usd tienoilla per nuppi. Jotenkin huomaa vanhentuneensa, kun ravintolaankin mennään ennemmin kuin katusafkoille. Tästä kyllä syytän P:tä. Ja äsken tultiin takaisin backpacker-baarista, joka oli aivan kamala. Katottiin vain suu auki sitä brittien dokaamista. Ainoa hauska juttu oli, että nää ottaa halloweenin tosissaan. Vastaan tullut skootterilla täysin bodypaintattu Hulk, Jeesus(kainalossa parikymppinen paikallinen tyttö, aika absurdi näky) sekä yhdessä baarissa ihan käsittämättön Kristian Meurmann -tyyppinen pehmorocksankari.Kierreltiin aika isolla alueella illalla ja en kyllä kovinkaan paljon pidä tästä kaupungista. Ihan samanlainen, kuin muutkin Aasian isot kaupungit. Paluumatkalla pysähdyttiin tosiaan kadunkulmaan istumaan tuolle reissarialueelle. Hanoi on aika kivan rento paikka ja ehkä siks tää tuntuu tympeältä.Markkinat olivat kiinni ja se lienee ihan jees paikka, vaikka ulkona myytiin läjittäin samesame-paitoja ja muuta feikkikrääsää. Käytiin taas safkaamassa ihan hyvässä paikassa, jonka listalta löytyi läjittäin erilaisia springrollseja. Tietty tilattiin kaikkia. Plussaa oli kunnon tulinen chili, jonka seurauksena mun ikenet sattuu nyt aika lailla. Ei varmaan ole jäänyt epäselväksi, että safka on aika isossa roolissa tällä reissulla. Seuraavaksi menossa Filippiineille sukeltamaan ja parhaimmillaan tulossa huikeaa kalabbqta ja pahimmillaan pelkkää riisiä ja kanaa.

Nyt takaisin hotellilla ja menossa nukkumaan. Kello 00.30

30th October 2011

Keskikset matkalla?
Onko toi rohkeaa menoa -kuva sen käärmeen sydämen syömisen jälkeen? Edelleenkään ei tule pisteitä. Jotenkin kyllä vaikuttaa, että meno on muuttunut: käännyitte pois baarista?? (Älkää ottako tätä kannustuksena!) Mullakin ikävä Vietnamin safkoja!!! Käsittämätöntä että unohdit ankeriaan!
31st October 2011

ei unohtunut lopullisesti
Eli ankeriasta saatiin sikahyvässä bbq paikassa Saigonissa ja vielä tuorebissen kera. Tarkempaa hehkutusta luvassa pian. Ja joo, ehkä keskistyminen on lähenemässä. Puhuttiinkin siitä, että 10v sitten oltaisiin oltu ihan täysillä mukana. Nyt Dumaguetessa ottamassa päikkäreitä ja klo 15 teen ekan sukelluksen täällä. Tosi kivaa porukkaa ja paikka aivan uusi..

Tot: 0.062s; Tpl: 0.018s; cc: 9; qc: 30; dbt: 0.0359s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb