Suurkaupungista suoraan maalle

Asia » Philippines » Negros Oriental » Dumaguete
November 1st 2011
Published: November 1st 2011

30.10. Saigon

Kävin brekkarilla kattoterassilla ja samalla katsomassa näkymiä. Oli muuten ihan jees, mutta aamupalan palvelu oli kyllä niin hanurista, ettei mitään rajaa. No lopulta sain munakkaan, phota, ananasmehua ja tuoretta mangoa eli ihan tyytyväiseksi jäin. Piti lähteä kaupungille, mutta P nukkui vielä. Ajattelin myös itse ottaa pienet jatkopäikkärit, jotka sitten venyi 13.30 asti. Lähdettiin pikana Ben Thanin markkinoille ja sitä kautta reunification museoon. Aivan järkyttävän kuuma päivä ja askel askeleelta meno hidastui. Museo oli tosi kiva ja varsinkin huonekalut olivat aivan huikeita. Kunnon kommarimeininkiä muutenkin, suosittelen. Siis museota...

Sieltä jatkettiin kävelyä hienoon ranskisten tekemään postitoimistoon ja notre damen katedraaliin ja sitten kahville/ilmastoinnin pariin. Ihan kivaa hengailua ja hyvin ehti, vaikka nukuttiinkin pitkään. Käytiin hotellissa suihkussa ja tsekkaamassa ulos klo 18 ja lähdettiin Sheratonin kattoterdelle drinksuille ja sikarille mopokyydissä. Kypärä mahtui ehkä puoliksi päähän ja muutenkin liikenne oli melkoista, Oli aika huikeat näkymät kaupungin ympäri kun viimein päästiin perille.

Sieltä käveltiin ihan käsittämättömän hyvään vietnamilaiseen bbq-paikkaan, Tilattiin 7 pääruokaa ja sen lisäksi kyytiin tuli muutama side dish sekä tietty tuorebisseä vihdoin,. Mun kauan odottama ankeria ei ollut niin loistavaa kuin olin odottanut, mutta hyvää silti. Sieltä lähdettiin hotellille hakemaan kamat ja suunnattiin lentokentälle.

31.10. Dumaguete
Lento Manilaan lähti klo 01.00 enkä saanut nukuttua tippaakaan sillä lennolla. Lähinän lueskelin kirjaa ja häiritsin valoillani viereisten unia...Päästiin Manilaan ajoissa ja otettiin siellä yö/aamupala eli yksi japsipulla mulle light colan kera. Vaihdettiin rahaa ja päästiin domestic terminaaliin sisään jatkolennolle. Siellä oli Mrs. Fields(universumin paras cookiepaikka, kysykää vaikka faiffilta). Otettiin cookiet ( P splurgasi ja otti myös brownien) ja jatkettiin seuraavalle lennolle Dumagueteen. Mä nukuin koko matkan (1h20min) ja heräsin siihen kun joku urpo soittaa kännykästään kesken landauksen. Muutenkin täällä päin kaikilla on ihan helv....moinen kiire päästä koneesta. Yksikin mäntti oli superylpeän näköinen mun vieressä kun nykäisi turvavyön irti ennen renkaiden koskemista maahan. No onhan se mun sankari. On,on. Voi prkl.

Perillä Dumaguetessa oli onneksi kuivempi ilma kuin muualla, mutta lämpöä oli ihan naurettavasti. Grillaannuin välittömästä matkalla terminaalista autolle. Pysähdyttiin matkalla ostamaan vettä ja vaihtamaan rahaa jonkun kuskin tutun kanssa. Ehkä saatiin paska kurssi, ehkä ei. Veikkaain jälkimmäistä. Päästiin pian perille ja nämä brittiomistiajan ovat todella mukavaa porukkaa. Otettiin parin tunnin päikkätit merinäköalabungalowissa ja sitten takaisin dive shopiin. Mä lähdin paikallisen DM:n kanssa sukeltamaan ja P aloitti kurssi yhden ranskiksen kanssa. Kaikki vieraat täällä on ”olen ollut 6kk reissaamassa ja ajattelin jäädä tänne alueelle duuniin loppuelämäksi”. No mä en... Tulen max pari kertaa vuodessa käymään, ehkä.

Sukellukselle mentiin autolla eli naapurirannalle ja sieltä marssittiin hiekkapohjaa pitkin veteen. Tie liquid dumaguetesta on ehkä toiseksi paskin tie ikinä. Paskin tähän mennessä löytyy Laosin pohjoisesta. Sukellus oli sairaan hyvä, 2 kilpparia, pari valtavaa cornetfishiä, merietanoita, barracuda, isoja laumoja kaikenlaisia kaloja, upeita koralleja, yksisarvisia, lionfishejä jne... Tulin noin tunnin päästä takaisin rantaan ja jäätiin odottelemaan P:tä. Kun lopulta tuli paikalle, niin oli vissiin niellyt pahasti merivettä + väsymys + syömättömyys ja juomattomuus kostautuivat. Oksuhan siinä tuli ja sen jälkeen onkin koko illan nukkunut huoneessa. Mä tulin halloween-kemuihin tähän ravintolaan ja täällä perheen lapset kaiversivat innoissaan päitä kurpitsoista. Safka oli ihan ok, mutta ei ihan filippiiniläistä kuitenkaan. Nyt täällä kauhuleffakimara teeman mukaisesti, mutta en jaksa enää roikkua. Kello on jo ruhtinaalliset 21.30 eli johan on aikakin mennä nukkumaan. Huomenna tarkoitus tehdä 3 sukellusta ja aamupalalalla pitää olla sukellusvalmiina klo 07.45. Toivottavasti P saa itsensä kuntoon ja päästään huomenna molemmat nauttimaan +29c vedestä.

1.11.

Aamulla otin ihan mäihällä herätyksen klo 7.14. Kauhealla kiireellä putsasin maskin ja keräsin kamat kasaan. Ankeaa on, että näiden pyttyyn ei saa heittää paperia vaan Intia-hengessä laitetaan viereiseen roskikseen. Se on ihan ok, mutta HANKKIKAA ROSKIKSEEN KANNET!!! Brekkarin jälkeen minä ja yksi Sanyia Kazakstanista lähdettiin DM:n mukaan ja jälleen autolla. Venekuski oli illalla sanonut, että tänään on vapaapv. No joo... Päästiin molemmilla sukelluksilla ihan kivoihin näkymiin. Sairaan upeita soft coralleja ja paljon kaloja. Ei mitään huikeaa kuitenkaan. Merietanat ja lionfishit ovat täällä tosi erilaisia kuin aiemmin, joten ihmeteltävää riittää. Pari hämärämpääkin DM Alfred löysi, kuten Robust ghost pipefishin. Tosi kivoja sukelluksia kokonaisuudessaan. Näkyvyyn ehkä vain 15m, mutta kuitenkin jotain 57m sukelluksia molemmat ja jäikin vielä 70-80baria. Alueet joita sukelletaan ovat aika pieniä eli aika menee kaikkia detaljeja tutkiessa. Huomenna mennään Apo saarelle, jossa pitäisi olla isompaakin nähtävää tarjolla. Täällä on 3 dm oppilasta, ranskis, kazakki ja britti, joilla kaikilla vähemmän kokemusta kuin mulla. Tosi hämmentävää kun on tottunut sukeltamaan ihan pro-tyyppien kanssa. Varsinkin tää tän päivän buddy Sanyia oli melkoinen sinkoilija veden alla. Meni minne sattui ilman mitään infoa.

Toisen sukelluksen jälkeen tultiin takaisin majoitukseen lounaalle. Oli aivan mahtavaa syödä ensin lounas ja sitten nukahtaa ”loungen” sohvalle 1,5 tunniksi. DM herätti mut 14.30 ip sukellukseen. Voiko olla parempaa? No eipä juuri... 3 sukellus oli kanssa aika kiva, jossa spottasin ison kilpikonnan, äkäisen titan triggerfishin ja mini nudibranchin. Pääsin myös yhden kalalauman keskelle pyörimään. Sieltä tultiin sitten takaisin tyytyväisinä majoitukseen, jonka jälkeen nappasin kirjan ja oluen, kunne lounas alkoi seiskalta. Se oli kaikkien muiden mielestä hyvää(ja olihan se periaatteessa), mutta pitääkö filippiineillä oikeast tarjota pitaa hummuksen kanssa ja pizzaa. Voi helvetin helvetti. Huomenna lähdetään P:n kanssa Dumagueten keskustaan parin DM oppilaan (Adam ja Guy) syömään kalabarbecueta. Toivottavasti jaksetaan pitkän Apo island sukellusten jälkeen. Kuulin myös, että sunnuntaina on kukkotappelut paikan isoimmalla areenalla. Sitä kai meen katsomaan(eli juomaan olutta ja lyömään vetoa) vaikkei hirveästi innosta toi touhu kun eläimet pieksevät toisiaan. Häviäjät tosin syödään heti eli ainakin jotain ruokaa on tarjolla. Safkan jälkeen istuttiin vielä hetki ja nyt nukkumaan. Klo on 22.30 eli herätys jo 9h päästä.

Tot: 0.071s; Tpl: 0.014s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0471s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb