Jungle, beach en bergen

Vietnam's flag
Asia » Vietnam » South Central Coast » Da Nang
March 12th 2015
Published: March 14th 2015

Heel Zuidoost-Azië draagt vandaag de dag herinneringen aan de oorlogen tijdens Koude Oorlog. De sex-industrie in Thailand floreerde door Amerikanen en companen die vanuit daar met B-52 toestellen de lucht in gingen om Vietnam letterlijk onder vuur te nemen. Dat in Laos bloembakken staan, gemaakt uit niet-ontplofte bommen is niet verrassend. Laos draagt de titel van meest gebombardeerde land per capita. De piloten kregen opdracht op de terugweg hun overgebleven bommen over Laos te legen. Cambodia is de treurige nummer 1 van landen met geamputeerde ledematen per 1000 inwoners, veroorzaakt door mijnen in een alles vernietigende burgeroorlog, gevolg van instabiliteit in de regio. In Ho Chi Minh zijn we in het oorlogsmuseum geweest, geschiedkundig niet heel informatief, maar de foto's wonden er geen doekjes om: pure ellende. Ook was daar de oud gediende Amerikaan Ryan, die voor zijn boek Vietnamees had geleerd en ons een kleine rondleiding in de buurt gaf.

Vanuit Ho Chi Minh reisden we naar Da Lat. Een stadje in de bergen, gesticht door de Fransen, die als koloniale bezetter op zoek waren naar koelte. Nu door zijn Zwitserse allure (met een beetje fantasie zie je een lelijk Zwitserse skistad) erg populair bij de Vietnamezen, die met zwaantjes over het meer dobberen. Pony's geschilderd als zebra's en een pub waar de lokale jeugd uit zijn dak gaat. En met niet te vergeten, de beste Aziatische wijn die wij sinds 5 maanden gedronken hebben.

Nha Thrang was de volgende bestemming, een schitterende rit door de bergen bracht ons naar de stad aan het strand waar de menukaart en de namen van winkels ook in het Russisch staan geschreven (ooit de grootste bondgenoten van de Noord-Vietnamezen). Hier kwamen we Britten tegen die we eerder in Cambodia waren tegengekomen, nu met hun vrienden. Onverstaanbaar en stomdronken, een goed excuus voor een avondje uit.

Jungle Beach volgde, een resort gesticht door een Canadees, slapen in een bamboehutje op het strand en eten inclusief. 's Avonds werden we vermaakt door een andere bezoeker, de Brit Ray is professioneel bedenker van pubquizvragen en organiseerde elke avond een quiz, waarna een kampvuur op het strand het vakantiegevoel compleet maakte. Jammer genoeg werden we alle drie ziek daar. Dat in combinatie met de honden die alleen naar Aziaten blaffen liet ons met een raar gevoel achter.

Met de motoren gingen we verder naar het noorden, langs de kust, bijna fluoricerende heldergroene rijstvelden
en nog een basaltrots in zee. Om vervolgens nog een stuk door de hel van Vietnam, de stoffige en chaotische A1 te rijden.

We hebben nog twee nachten verbracht in een hostel in een klein dorp op het strand, waar 's avonds de zee verlicht werd door duizenden lichtjes, drijvend boven netten om inktvissen aan te trekken. De service bleek niet heel sterk te zijn, vergeetachtige bediening en een cuisine van lik mijn vestje. De eigenaar bleek dan ook de gehele dag dronken op het strand te liggen, de manager danste 's nachts op de bar (natuurlijk liet ik hem niet alleen staan), maar stond er volgende ochtend om zeven uur ook weer met een glimlach te bedienen. Wij konden ons alleen met de flow laten gaan en lieten het klagen zitten.

Vietnam is na de Filipijnen het meest Christelijke land van Azië. Misschien daarom, vermoeden wij, heeft de Buddha hier zoveel weg van de heilige maagd Maria, wie weet worden de standbeelden gemaakt door dezelfde kunstenaar, wel verwarrend. Één ding is zeker, de heilige maagd draagt geen hakenkruis zoals de Buddha die we in Qui Nhon tegen kwamen.

Voor we het wisten was het alweer zover, tweeëneenhalve week gingen snel voorbij en Heleen hebben we op het vliegtuig gezet. Het was een mooie reis gedrieën. Nadja en ik trekken met z'n in tweeën verder naar het noordwesten. Minder bagage op de motor en een helm extra, wie weet wie nog komt.

Ganz Südostasien trägt Erinnerungen an die Kriege während des Kalten Krieges. Die Sex-Industrie in Thailand florierte wegen den Amerikanern und ihren Verbündeten, die von dort aus mit B-52 Flugzeugen abflogen um Vietnam wörtlich ab zu feuern. Dass in Laos unexplodierte Bomben als Blumentöpfen dienen, ist nicht überraschend. Laos trägt der Titel des meist bombardierten Landes pro Capita. Die Piloten bekamen den Auftrag ihre übrigen Bomben auf dem Rückweg auf Laos zu werfen. Cambodia ist die traurige Nummer 1 aller Länder mit den meisten amputierten Körperteilen pro 1000 Einwohner, verursacht durch Mienen des zerstörerischen, blutigen Bürgerkriegs, als Folge der Instabilität in der Region. In Ho Chi Minh waren wir im Kriegsmuseum, historisch nicht sehr informativ, aber die Fotos verschleierten nichts: pures Elend. In HCMC sind wir dem ehemaligen Soldat Ryan begegnet, der für das Verfassen seines Buches Vietnamesisch gelernt hat und uns ein kleine Führung durch die Nachbarschaft gab.

Von aus Ho Chi Minh reisten wir nach Da Lat. Ein Städtchen in den Bergen, gegründet durch die Franzosen, die während ihrer kolonialen Besetzung auf der Suche nach kühlen Temperatur waren. Heute mit seiner schweizerischen Allüre (mit ein bisschen Fantasie sieht es aus wie in Davos qua hässliche Gebäude) sehr populär bei den Vietnamesen. Im See schwimmen zahlreiche Schwanpedalos, darin sitzen herausgeputzte vietnamesische Familien. Ponys, die als Zebra verkleidet sind werden durch Cowboys geritten und im Pub geht die Jugend ab. Und Da Lat hat, nicht zu vergessen, den besten Asiatischen Wein den wir seit 5 Monaten getrunken haben.

Nha Thrang war die nächste Bestimmung. Eine prächtige Fahrt durch die Bergen brachte uns zur Stadt am Strand in der die Menukarte und die Namen der Läden in Russisch angeschrieben sind (Je der größte Bündnispartner der Vietnamesen). Hier trafen wir auf Briten die wir eher in Cambodia angetroffen haben. Unverstehbar und Stockbesoffen, ein guter Grund um mit in den Ausgang zu gehen.

Jungle Beach folgte, ein Resort gebaut durch ein Kanadier, schlafen in einer Bambushütte am Strand und essen inclusiv. Am Abend werden wir unterhalten durch einen anderen Gast. Der Britte Ray ist professioneller Pubquizfragen Erfinder und organisierte jeden Abend ein Quiz, nach welchem das Lagerfeuer am Strand das Feriengefühl komplet machte. Leider sind wir alle drei krank geworden. Das in Kombination mit den Hunden die nur nach Asiaten bellen, hinterlässt uns ein komisches Gefühl.

Mit den Motorräder gingen wir weiter in den Norden, entlang der Küste, fast fluorisierenden, grünen Reisfeldern und einem Basaltfels im Meer. Um danach noch ein Stück durch die Hölle von Vietnam, der staubigen und chaotischen, durch Verrückte befahrenen A1 zu fahren.

Wir haben noch zwei Nächte verbracht in einem Hostel am Strand, wo am Abend das Meer erleuchtet wird durch tausende Lichtchen, treibend über Netzen um Tintenfische an zu locken. Der Service ließ zu Wünschen übrig, eine vergessliche Bedienung und eine fade Cuisine. Es dauerte nicht lange bis wir merkten dass der Besitzer der ganze Tag betrunken am Strand lag, und der Manager am Abend auf der Bar tanzte (zusammen mit Edward), aber am nächsten Morgen um 7 auch wieder bereit stand um uns mit einem Lächeln zu bedienen. Wir konnten nur mit gehen mit dem Flow und liessen das Reklamieren.Vietnam is na de Filipijnen het meest Christelijke land van Azië. Misschien daarom, vermoeden wij, heeft de Buddha hier zoveel weg van de heilige maagd Maria,

Vietnam ist nach den Philippinen das meist Christliche Land von Asien. Vielleicht darum, vermuten wir, ähnelt der Buddha der Mutter Gottes. Vielleicht werden die Statuen durch den gleichen Künstler gemacht, in jedem Fall ist es ein bisschen verwirrend. Ein Ding ist sicher, die heiligye Maria trägt kein Hakenkreuz, so wie der grosse Buddha in Qui Nhon.
Bevor wir es gemerkt haben, war es schon wieder so weit, 2.5 Woche gingen schnell vorbei und schon mussten wir Heleen zum Flugzeug bringen. Es war eine schöne Reise zu dritt. Nadja und ich ziehen mit dem Motorrad weiter Richtung Nordwesten. Weniger Bagage auf dem Motorrad und ein extra Helm, wer weiß Wer noch mit kommt.

Tot: 0.114s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.0443s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb