Tva blondiner i vietnam

Vietnam's flag
Asia » Vietnam » Red River Delta » Hanoi
August 26th 2011
Published: August 26th 2011

Nu ar Carro och jag pa plats i Hanoi, Vietnam.
Just nu pa ett backpackers med bra wifi, fa se hur bra det ar i Uong Bi, det stalle dar vi ska gora vart projekt..ar inte med pa kartan sa vi vet inte riktigt hur stort det ar=)

Vi kom hit tisdag em, tankte ta oss till ett hostel men en kille pa flygbussen jagade oss pa sin moped over hela stan for att vi skulle bo pa hans hotell, sa till slut gav vi med oss..1 hotellrum med AC, dusch och kylskap for 20 USD.
Igar bytte vi till ett hostel, skont att vara pa ett stalle med lite andra resenarer anda!

Hanoi ar en trevlig stad, fullt med liv, aldrig tyst! trafiken ar som jag forestallde mig HELT galen! folk cyklar, kor moped/motorcykel overallt, ibland hela familjar pa samma!taxibilarna kor om pa fel sida vagen, folk gar med alla sina varor mitt i och kanns som ett under att man inte sett nagon trafikolycka annu..men sen far man inte en lugn stund utan alla drar i en att man ska aka cykeltaxi, moped, handla etc.

Sen har vi haft lite uppdrag att fixa under veckan.
Vi borjade med att gora misstaget att skicka var budget till den handledaren vi har i Uong Bi (foljde med projektplanen), som vi anvant till att soka stipendier.. inte bra, de tror ju vi ar rika anda och dar star hur mycket pengar vi tror att allt kommer kosta...ingen bra forhandlingsstart for tva studenter, illa!Var forst pa svenska ambassaden for att presentera oss, vad dock svart att hitta dit, verkar inte som vara guidebocker stammer overens med verkligheten..aven haft svart att hitta boende, restauranger etc. nu har vi bestamt oss for att ga pa kansla istallet=)
Sen har vi aven besokt Barnsjukhuset i Hanoi, insag att vi kommer nog fa lite sprakproblem under denna resa...blir en utmaning minst sagt! Ingen som pratar engelska och detta ar anda i en storre stad..
Igar hamnade vi pa ett hostel, skont att vara pa ett stalle med lite andra resenarer som sagt, sa tog en liten barrunda. men polisen akte runt och stangde ner stalle efter stalle sa till slut hamnade vi pa nagot konstigt stalle som jag tror var stangt..

Idag ska vi ha var museumdag. Besoka Hanoi Hilton(det fangelse bla amerikanska krigsfangar holls under vietnamkriget) och temple of litterature-vet inte riktigt vad det ar.. Igar var vi aven pa Vietnams kvinno- museum, intressant! nagot vinklat fran deras sida, men anda, vilka starka kvinnor!

Ska se om jag kan ladda upp lite foton ocksa, sen ska jag upp och vacka carro, som haft lite svart att sova inatt..
Fa se hur manga inlagg det blir sen, men ska forsoka aven i Uong Bi!
Kram pa er!

Tot: 0.063s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 46; dbt: 0.0393s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb