Nya Zeeland

Published: December 26th 2010

Cykling bland vinrankorna=)Cykling bland vinrankorna=)Cykling bland vinrankorna=)

Marlborough vindistrikt.
God fortsattning...
Hoppas ni haft en god jul hemma! Har har vi forsokt komma i julstamning, och gick nastan pa julafton, men har varit svart har i sommarvarmen..inte riktigt som vanligt att fira pa stranden med sol och bad..men vi hittade pepparkakor pa ett svenskt bageri och fixade ihop ett litet julbord, + att vi hamnade pa en julkonsert med engelska charols, sa lite jul blev det=)

Har har det hant en del sen sist, o svart att fa tid att satta sig vid en dator och skriva...
Nu har vi varit pa nya zeeland i drygt 2 veckor, kom hit den 11e. Da blev vi upphamtade pa flygplatsen av emil o mia som redan gjort nordon. Sa himla skoj o traffas har nere! Sen gjorde vi det mesta av sydon tillsammans. Borjade med Christchurch, sen vidare mot vastkusten over Arthurs Pass. Forst kom vi till Hokitika, korde sen ner mot Franz Josef glaciar dar vi gjorde en liten vandring pa glaciaren, sen ner mot te anau och vidare mot Milford Sounds..sa galet vackert overallt med berg, sno, turkosbla sjoar, regnskog, strander och spegelblanka vatten, knappt man tror det ar verkligt!
Sen avslutade vi med ett par dagar i Queenstown, som var en grym stad! Dar hade jag kunnat tanka mig stanna i manader..sa mycket aktiviteter, vandring, cykling, klattring mm...vi waterraftade, hoppade nagot som heter canyonswing- 60 m fritt fall och sedan gungades man ivag ytterligare 200 m, helt galet...jag och stellan gjorde ett tandemhopp och sen gjorde jag ett baklangeshopp, vilket varsjukt otackt innan jag kom ivag, men roligt efterat!
sen hoppade jag och emil nevis bungy dagen efter, 134 m och 8 s fritt fall...riktigt haftigt, men ordentligt nervost innan=)
Sen akte emil o mia hem till jul, och jag och stellan fortsatte norrut mot kaikoura dar vi tittade pa salar och andra sota djur! Sen blev det cykling bland vingardarna i marlboroughdistriktet, haft det samre!
Sen var det dags for att fira jul och da akte vi upp mot Nelson som ligger pa norra sydon, inte riktigt lika mysigt som vi hade forestallt oss, vart boende lag over en bar och vi hade val for hoga forvantningar...men julafton blev bra da vi firade i abel tasmans nationalpark, dar det fanns helt underbara strander, sa vi solade och badade, och at pepparkakor=)
Pa kvallen at vi julmat och sen ringde vi hem och da fick man lite julstamning! + julsangerna gjorde sitt ocksa!
Traffade av en slump Lovisa, en kompis fran Vaxjo som jag brukar spela med pa julafton, pa en strand utanfor nelson! Helt galet... sa vi gick ut och at tillsammans den 23e, varlden allt bra liten ibland!

Nu har vi kommit till nordon, tog bilfarjan over den 25e till Wellington, huvudstaden pa NZ. Dar var allt tokstangt och traffade knappt en manniska nar vi gick genom staden igarkvall...men idag hann vi med lite museum innan vi akte mot Rotaringo National park, dar vi imon ska gora en 8h vandring-Rotaringo crossing( Mt Doom), ska bli skoj!

Mycket text, fa se om jag hinner fa upp nagra bilder, annars far ni se nar vi kommer hem!
Harefter aker vi mot Rotarura, sen upp mot Auckland och darefter till Sydney dar vi firar nyar!

Hoppas allt ar fint med er hemma! Njut av ledigheten och gott nytt ar om vi inte hors innan!

Manga kramar fran mig

28th December 2010

Kul Jul
Hej era Kiwis! Bilderna ser helt fantastiska ut och det verkar som att ni hade det lika gött i Renwick som vi hade. Hoppas att vandringen i "Rotaringo" =) blev bra och lagom ansträngande. Själva njuter vi av att vara hemma och bara tanken på att packa en väska gör oss lätt illamående. Sverige har det kallaste december sen 1700-talet så ni missar verkligen något... eller? Det var tur för oss att vi fick ett dygn i England med temperaturer som var lite mer förenliga med liv än att komma direkt till det subarktiska klimatet i Sverige. Vi längtar tills ni kommer hem så vi kan ha vår julmyskväll. Vi kom förresten båda in i Lund så Emil blir klasskompis med Stellan. Ha det riktigt bra på resan och njut det sista! Massa kramar från Emil och Mia!
30th December 2010

Ah vad roligt, da vet jag nan som blir glad har! Grattis till er bada! Jag ser ju fram emot det subarktiska klimatet! men ska njuta av solen o varmen sa lange det gar da=) nu ar vi i auckland, aker mot sydney tidigt imon! ser ocksa fram emot julmys! onskar en underbar nyarsafton och ett riktigt gott nytt ar!! manga kramar

Tot: 0.098s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 51; dbt: 0.0676s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb