Uong Bi

Asia » Vietnam » Northeast
September 7th 2011
Published: September 8th 2011

Uong Bi!

Nu har vi varit i Uong Bi lite drygt 1 vecka, kom hit förra måndagen, men det känns som vi varit här ganska länge redan! Det är en liten stad, men sjukhuset är ett centralsjukhus och har ett ganska stort upptagningsområde.
Det känns som att varje dag är ett litet äventyr, eller ett litet projekt. Allt tar låång tid, bara att få mat- efter att först varit på marknaden och försökt handla och pruta, till att försöka tillaga maten tar mycket tid! Sen blir det väldigt lätt missförstånd har vi lärt oss..inte lätt med språket!
Bussresan hit från Hanoi var också ett äventyr, vi hade hört att det skulle ta 2-3 h att åka de 10-12 mil det är mellan Hanoi och Uong Bi. Men efter att ha stannat ett hundratals gånger och frågat om folk längs vägen ville med kom vi fram ca 4-5 h senare..fick en vietnamesisk språklektion av en av busschaufförerna under tiden=)

När vi kom fram gick vi på marknaden, fick hjälp av en jättegullig tjej som jobbar på sjukhuset, Vanh. Köttdisken bestod av hela innanmäten, grodor och krabbor som fortf rör på sig, hönor som springer omkring och sen jättemycket grönsaker och frukt..ingen vanlig supermarket här inte..

Vi bor på ett ställe som kallas Swedish Camp, där många av de svenskar bodde som jobbade här när sjukhuset startades upp. Det byggdes på början av 80-talet och det har inte hänt mycket sen dess...luktar mögel och regnar in, men finns en pool på innegården och en kokerska som lagar mat till oss ibland, uppskattat!

I fredags var det vietnams nationaldag och vi följde med ett gäng sjuksköterskestudenter till Halong Bay. Det blev mycket sång, startade redan halv 6 på morgonen... och de vill vi skulle sjunga på svenska.. denna dag blev det mycket foton, på oss och dem, en efter en.. kändes som ett heltidsjobb till slut=) men halong var fint! och så fick vi bada, härligt!
tyvärr slutade dagen med att carros kamera kom bort, inte roligt..

Denna veckan har vi kommit igång med arbetet, tittat på statistik både igår och idag, lite jobbigt i värmen..34-35 grader..mycket fuktigt och i helgen var det riktigt åskoväder, lät som det bomber exploderade..
Sen har vi varit med på ett antal engelskaklasser redan, som de håller för läkarna och sjuksköterskorna på sjukhuset. Igår var vi ute och åt med engelskaklassen och fick smaka på massa vietnamesisk mat..vill knappt inte tänka på vad vi stoppade i oss igår.. de hade en gryta där de stoppad i innälvsmat, som tunntarm från gris, något annat oklart, bläckfisk och ankunge-foster..detta är en vietnamesisk delikatess som tydligen ska vara stärkande för männens spermier och för kvinnans fertalitet! och vi sa att vi aldrig skulle testa, men när det satt 10 personer som tittade på en, kändes som de tog illa upp att vi inte smakade så vi var tvungna..fast inte hela...usch, får en otäck bild i huvudet när jag tänker på det, blir nog inte ägg på ett tag.. dessutom verkar de äta hund i det här landet, jag hoppas inte vi fått i oss det..

Mycket händelserik första vecka! har känts som ett projekt bara att ta sig fram och få saker att fungera.
nu får vi hoppas projektet går framåt också! Imorgon ska vi ha vår första intervju med en av barnläkarna.

"trung van lung""trung van lung"
"trung van lung"

eller något i den stilen..

Tot: 0.079s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0539s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb