Cat Ba och Sapa

Vietnam's flag
Asia » Vietnam » Northwest » Lao Cai » Sapa
September 20th 2011
Published: September 20th 2011

Tiden går snabbt, tänker det kanske inte blir så mycket fler blogginlägg än så här..=)
Nu har vi jobbat med projektet på veckorna och åkt iväg på helgerna, fullt upp hela tiden!

Förra helgen tog vi oss med lokaltrafiken till Cat Ba, en ö precis söder om Halong Bay, vilket beskrivs i min guidebok som "jurassic park island"=) att förstå beskrivningen hur vi skulle ta oss dit var dock ett större projekt än själva resan..en fm gick åt för våra vietnamesiska vänner att beskriva hur eller mest hur vi inte skulle göra=) slutade med att vi tog en färja som inte gick dit vi trodde den skulle, och ett gäng vietnameser förbarmade sig över oss och vi fick åka med i deras buss! Det regnade MYCKET denna helg, så blev inte så mycket sol och badande som vi hade planerat. Men hyrde motorbike, gjorde en blöt vandring i nationalpark, blev vettskrämd av en orm och en krabba(!) och en fin båttur till en ö där det bodde massa apor hanns med + att vi fick äta pannkakor och chips samt ta ett glas rödvin, kändes lyxigt!

Veckan användes mest till att besöka provins-, distrikt- och CHS(deras motsv. VC) i Quang Ninh provinsen där vi gjorde intervjuer. Vi blev även bjudna på en lunch där det shottades ricewine(som snaps fast ca 20 %) huh, det var inte gott och när man såg hur de tillredde den blev man smått illamående(blandade med skaldjur bla) det var en bumpig väg tillbaka och varken jag eller carro mådde särskilt bra..
Sen blev vi ombedda att sjunga en svensk barnvisa när de firade barnens dag på sjukhuset och vi tänkte vi skulle sjunga imse vimse spindel för barnen. När vi kom dit hade de riggat upp ljudsystem i foajén på sjukhuset, massor av folk och vi fick sjunga i mikrofon med en kille som försökte spela med på sin synt(varken rätt melodi eller tonart.. han försökte poppa till det lite=) inte det bästa uppträdandet i mina dar..Denna kväll firades också Mid Autumn festival på campen och fick se hur vietnamesiska studenter festar, och dansar, också en upplevelse!

Denna helgen åkte vi till Sapa, som ligger nästan uppe vid kinesiska gränsen. Mycket vackert med risfält i etapper på berssluttningarna. Där bor många minoritetsfolk, bla svarta och blomster hmong i fina dräkter. De följde med oss på vandringen, men så ville de såklart sälja saker..köpte,
MotorbikeäventyrMotorbikeäventyrMotorbikeäventyr

Carro körde och jag satt där bak, fina hjälmar hade vi och ponchos så fort det regnade. Såg ut som dum dummare=)
mest för att vara snäll och för att en kvinna hittat min sko som jag råkat slänga i ett vattenfall så den for iväg! Vi hade jättefint väder, men det var ändå lerigt och halt sen det regnat innan i veckan. Vi besökte även en marknad och och var 20 meter från kina, fick dock inte gå över som jag hoppats på..

Sen igår kom vi till Hanoi, och därefter buss till Uong Bi igen. Denna vecka blir det fler intervjuer, middag med en annan engelskaklass samt att vi lovat att vara med på ytterligare en engelsaklass, fullt upp!

Nu har halva tiden redan gått, bara 2 veckor kvar i Uong Bi, sen blir det barnsjukhuset i Hanoi och därefter ska vi planera hur vi ska resa sista veckan.

STOR kram från mig så länge, ses snart!

SapaSapa
Sapa

Risfält i platåer, svårt att fånga på bild, men väldigt fint i verkligheten iaf!
Sapa igenSapa igen
Sapa igen

Många foton blev det..
Carro köpslårCarro köpslår
Carro köpslår

Det var många som ville sälja sina saker..
Bac Ha marketBac Ha market
Bac Ha market

Blomster Hmong i sina fina dräkter

Tot: 0.115s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 53; dbt: 0.0722s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb