Hue, Hoi An og Hanoi

Asia » Vietnam » Red River Delta » Hanoi
January 21st 2008
Published: January 21st 2008

Goddav alle sammen

Saa er vi ved at vaere ved vejs ende. Det har vaeret nogle gode uger vi har haft i Vietnam.
Det er ca. 1 uge siden vi sidst skrev paa bloggen, og siden da har vi vaeret baade i Hue og Hoi An..

I Hue viste det sig desvaerre at vaere halvdaarligt vejr, regnvejr - noget vi ikke har set meget til paa vores tur. Imodsaetning til jer derhjemme.. Hehe.
Vi fik dog alligevel laant et par cykler (langt fra samme standard som i Sapa) og brugte det meste af en dag paa at cykle rundt i Hue og se Kejserbyen, der paa visse omraader minder om Den Forbudte By i Beijing. Vi fik ogsaa set Vietnams aeldste pagode, der laa lidt uden for byen. Vi proevede ligeledes at finde den lille by Kim Long, som eftersigende skulle have nogle af Vietnams smukkeste kvinder, eftersom det var fra denne landsby Kejseren valgte sine konkubiner. Vi kunne desvaerre, hverken finde byen eller damerne! Hmm..

Dagen efter brugte vi paa at besoege den demilitariserede zone (DMZ), hvor de beroemte Viet Moch tunneler fandtes. Selve turen varede fra kl 6 om morgenen til 5 om eftermiddagen, hvor ca. 7 timer blev brugt i bussen. God nedern, men vi havde selvfoelgelig medbragt vores gode ven Tom Clancy. Tunnelerne var hoejdepunktet og skuffede ikke. Vietnameserne boede under krigen FIRE AAR i tunnelerne, og som i kan se paa billedet er der sgu ikke meget plads! Desuden er hyggen lidt forsvundet da man er 15-23 meter under jorden med bomber faldende over ens hovede!

Vi tog videre til den lille skraedderby Hoi An den foelgende dag. Vi startede dog med at gaa i den gale retning da vi steg af bussen. Vi syntes nu ogsaa det var lidt maerkeligt at der blev faerre og faerre bygninger og til sidst kun stod 4 okser paa en mark og kiggede sjovt paa os. Det kostede os ca. 1 times ekstra gang med 20 kilo oppakning. God motion.
Hoi An er en forholdsvis lille by, der alligevel er vel turistet og har omkring 500 skraeddere. Vi kunne derfor ikke dy os fra at faa syet noget toej. Felix et jakkesaet og Jonas en blazer. Vi skulle selv vaelge lommetyper, antal knapper og hele molevitten. Det svaereste var at vaelge stoffet, hvor vi begge rendte rundt som to toeser i Magasin og ledte efter den helt rigtige stoftype til netop vores toej! Hehe
Imens de kaere sy-damer arbejdede haardt med at faerdiggoere vores toej saa vi os omkring i byen. Dagen efter tog vi en tur til ruinkomplekset My Son. Flot, men har man foerst set Angkor-templerne falmer andre templer i sammenligning. En 2 timers baadtur tilbage til Hoi An var der ogsaa plads til.

Vi er nu tilbage i Hanoi (med sovebus - se billede) og tager imorgen tidlig tilbage til Bangkok igen. Det bliver sjette gang. Elsker den by!!

Undskyld ventetiden. Vi skriver en sidste blog den 23. fra Bangkok, hvor vi vil proeve at konkludere vores ophold i de, i alt, 5 lande vi har besoegt.

De varmeste hilsener Jonas og Felix

Tot: 0.074s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0452s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb