Alpe d'huez i Asien?

Asia » Vietnam » Northwest » Lao Cai » Sapa
January 12th 2008
Published: January 12th 2008

Hej vikinger

I skrivene stund staar solen hoejt paa himlen og temperaturen er dejlig.

Vores tur til Sapa har alt i alt vaeret rigtig god, vi ankom med toget kl 6 om morgenen til Lao Cai, hvorfra vi tog en minibus til Sapa.
Foerstehaands indtrykket af Sapa er at byen minder om en lille fransk bjerg by, pakket ind imellem nogle bjerge, hvor mon at de har faaet inspirationen fra?
Dagen efter ankomsten valgte vi at melde os til en tur ud i landskabet, vi fik selskab af Sophie som vi ogsaa var paa tur med paa Halong bugten, det gjorde baade turen billigere og saa fik man ogsaa noget kvindeligt selskab. Foerste stop paa turen var silver waterfall, tur selskabet, havde dog lige undladt at fortaelle at der i vinterhalvaaret ikke er noget vand, saa det var ikke saa flot som paa billederne.
Derefter gik turen videre op ad den lille bjerg vej.
Der var vejarbejde paa vejen, saa vi maatte gaa de sidste par kilometer op ad vejen, da vores MILITAER-jeep, ikke kunne komme forbi de gravene koer.
da vi naade til enden af vejen, var der et plataeu, hvorfra man kunne se ud over hele omraadet, det gav anledning til en hvis beundring!
Derefter gik turen gennem svaert terraen, ned mod en national park med tilhoerende vandfald.
Turen var rimelig besvaerlig, dette skyldtes formentlig at vores guide ikke var saerlig stor og dermed kunne komme igennem vaesentlig nemmere end os store vikinger!
vi naaet dog vandfaldet, hvor heldigvis var lidt mere vand, her spiste vi ogsaa frokost, hvorefter turen gik tilbage imod vores Jeep, alt i alt en ganske fin tur med en masse flotte billeder, wouv!

Dagen efter besluttede vi os for at leje et par cykler for at koere til en lille landsby 10 km vaek, turen derhen var ufattelig nem, det gik nedad hele vejen, mange steder maatte man holde bremsen helt i bund faar ikke at bryde mach 1 (lydmuren 1200km\t)!
vi naaede landsbyen dejligt udvilede og fik os en skaal pho, det var det eneste de havde, Felix fik en bonus i sin nuddelsuppe, hoensetaer.
vi satte med vilje god tid af til turen tilbage, hvilket nok ogsaa var meget smart, ellers skulle vi nok havde overnattet paa en bjergsti.
det gik opad i 6 hele km, gaette paa at stigningen ca. loed paa 10 %, vi kunne i hvert fald ikke koere mere end 5-7 km\t opad!
Flere steder blev procenterne for hoeje til jonas' smag og han maatte flere gange bide i det sure aeple og traekke op ad stigningerne, vi kan jo ikke alle vaere lige seje!

om aftenen fejrede vi dagens strabasser, med en god boef den kostede hele 50000 per styk! (50000 vietnam dong svarer til ca 18 kr.)

I dag har vaeret en slapper i dag og i aften tager vi toget 'hjem' til Hanoi, og satser paa at kunne ramme aftentoget videre derfra til Hue sydpaa!

nyd kulden
Jonas og Felix

12th January 2008

Ja ja ja!
Ja vi kan jo ikke alle sammen have ligesaa store laar som dig Felix! Desuden er jeg af den overbevisning at min cykel have delvist flade daek og det derfor er cyklens skyld!

Tot: 0.09s; Tpl: 0.032s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0506s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb