Fantastiska Thailand!

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Lanta
November 15th 2010
Published: November 16th 2010

Hej på er!

Nu skall vi försöka sammanfatta våra tio fantastiska dagar i Thailand...
Den andra november lämnade vi Vietnam och flög till Bangkok. Vi var lite trötta på storstäder så vi bestämde oss för att skippa Bangkok och ta nattbussen till Krabi, som ligger på Thailands sydvästra kust. Eftersom Mia kom ihåg att det inte var helt säkert att ta en buss ifrån Bangkok centrum så ville vi ta oss till Bangkoks busscentral där man kunde ta de säkra government VIP-busses. Vi tyckte att vi hade riktigt god tid på oss när vi satte oss på bussen från flygplatsen till busscentralen. Vi hade dock inte räknat med Bangkoks galna trafik! Det stod helt stilla många gånger, så vår bussresa som egentligen skulle ta max en timma, tog istället TRE timmar! Med andan i halsen hann vi precis med kvällens sista buss till Krabi. Bussen var riktigt lyxig och vi hade till och med en bussvärd som försåg oss med dricka och snacks. Tyvärr så åkte vi igenom ett rejält monsunregn på vägen, vilket tog sig in i airconditionsystemet. Emil fick nog ungefär halva monsunregnet på sig och vaknade helt genomdränkt när vi anlände i Krabi! Mia var nöjd med sitt val av säte, hon fick inte en droppe på sig.

Ifrån Krabi tog vi oss, via minibuss och färja, direkt vidare till Koh Lanta. Trots våra planer på att vara bestämda vid turistinfon slutade det ändå med att de hjälpte oss att välja boende. Det blev ett ställe som hette Green garden som låg på khlong khoang, backpackerstranden på lanta. När vi kom fram såg vi att bungalown var i hyfsat skick och priset 400 baht var helt ok.

Första kvällen på hotellet insåg vi att vi kommit helt rätt. De hade billig god mat, man åt i mysiga strandhyddor där man låg vid borden och ägaren till baren var störtskön. Dessutom blandade han magiskt goda drinkar som kostade 100 baht styck! Perfekt. Andra dagen gjorde vi en priskoll längs stranden men resultatet blev att vi prutade ner priset på vårt boende till 300 baht.

Vi spenderade fyra dagar på Koh Lanta. De första två var det fint väder och då låg vi mest på stranden. De sista två var det mulet och då hyrde vi en motorcykel som vi körde runt med och utforskade ön. Vi hann även med en trip in till byn på Lanta för att shoppa lite. Där hittade vi en dykshopp med svenskt lösgodis. Gissa om vi "went bananas" och köpte lösgodis för en dagsbudget...

Andra höjdpunkter under tiden på Lanta är att vi stötte på en av dykinstrultörerna från Perhentians, återigen bartendern på vår restaurant och den underbara känslan av att bo 40 meter från en strand där man i princip var ifred från allt.

Eftersom att vädret inte såg ut att bli bättre beslöt vi oss för att åka till Phi Phi island. Vi tog en morgonbåt och kom dit halv tio. Skillnaden mot Lanta var extrem. Turisthetsen var total. Skrikande försäljare motade in oss i en halvskum turistinfo där vi skulle välja någon form av boende. Vi tog det billigaste vi kunde hitta, 700 baht och var nöjda med att vi slapp bära våra väskor i den 40 gradiga solen. Rummet vi fick var inte mycket att skryta om men det låg riktigt nära stranden vilket var najs! Planen för den dagen var bara att försöka hitta en sportbar för Emil så han kunde se Liverpool-Chealsea och det var snabbt gjort. Resten av dagen spenderade vi med att ligga på stranden och njuta. Gissa om det blev en bra dag när det slutade med att L'pool vann.

Vi var på Phi Phi i tre dagar. När vi inte låg på stranden var vi på promenad (läs: Mia gick i olika affärer och kollade på klänningar medan Emil stod som en snäll hund och väntade utanför). Vi hann med en tur upp till viewpointen, en dagstur med snorkling som bara blev en halvdag eftersom det började regna vid tre tiden och en mysig kväll på stranden med en delad bucket. Överallt såldes det buckets. Man köpte en liten hink som det var en halva rom/gin/vodka, en redbull och en cola/sprite i. När man köpt fyllde de på med is, hällde i allt från flaskorna samt satte i tre sugrör. Då hade man sin bucket. En sån här kostade 180 baht (ca 40 kronor). Förutom allt ovan nämda åt vi även en massa god mat. Speciellt värt att nämnas var ett ställa som bara serverade Phad Thai. Sagolikt gott och lite roligt för alla som var där ritade på lappar somm man sedan satte upp i restauranten.

Efter tredje dagen bestämde vi oss för att åka till Phuket de sista tre dagarna i Thailand. För njuta lite av sista kvällen på Phi Phi bestämde vi oss för att gå ut. Vi tog en drink innan vi hamnade på ett ställe som hade live Thai-boxning. Där köpte vi oss 2 buckets och slog oss ner. Efter ett tag såg Mia ett par killar som inte hade något bord. Hon erbjöd de att sitta vid vart bord vilket skulle visa sig vara ett genidrag.

De var ett gang skona manniskor fran Sydafrika, Mexico och USA. De rakade befinna sig pa Phi phi eftersom de seglade en 45 fots katamaran fran sydafrika hit. Snabbt efter att vi satt oss ville de tva surfarna fran sydafrika mata sina krafter i ringen. Alla som frivilligt ville slass fick en gratis bucket. Jag och Mia delade upp oss och var ringside doktorer. Efter fighten fortsatte vi att festa tillsammans och senare pa kvallen sa fragade de om inte vi ville hanga med pa deras katamaran under tva dagar istallet for att bara hanga i Phuket.

Givetvis tackade vi gladeligen ja! Vi skildes at efter att ha dansat natten lang pa PhiPhis strand. Morgonen darefter satte vi oss bakis (eller snarare fortfarande lite lulliga) pa piren och vantade pa att de skulle hamta upp oss som vi bestamt i dimman dagen innan. Givetvis var vi beredda pa att de kanske angrat sig, men icke sa nicke! Kaptenen James (en av surfarna) kom och hamtade upp oss och var packning i deras lilla gummibat och tog oss till deras underbara katamaran. Under dagen sa valde vi att stanna kvar pa baten i solen och hjalpa James och hans kompis Frank att knyta trampolinerna. Det var riktigt spannande att jamfora Sverige med Sydafrika. Vi insag snabbt att vi gjort helt ratt val, detta gang var verkligen fantastiskt harligt att hanga med. Kaptenen James hade seglat MASSOR i sina dagar och det marktes. Under tre dagar seglats sa hann han lara oss en hel del. Den forsta natten var det stjarnklart och helt vindstilla, det var helt magiskt att sitta i foren i den varma natten och titta pa stjarnorna. Vi sov riktigt gott och tryggt medan de vana skepparna under natten tog oss soderut till Ko Muk. Denna o hade var kompis Jossan rekommenderat starkt och vi var lite ledsna nar vi trodde att vi inte skulle hinna med att aka till den. Sadan tur vi hade att detta gang bestamt att de skulle aka dit! Vi hade ingen aning om vad som vantade oss...James (som varit dar forr) stannade baten utanfor nagra grotor som vi skulle simma in i. SUPERHAFTIGT tankte vi! Det galna var att det egentligen inte var de fantastiska grottorna som var haftigast....

Efter att vi hade simmat ca 70 meter in i grottan sa sag vi ett ljus pa andra sidan. James sade at oss at simma ditat och gissa var forvaning! Grottorna ledde oss in till en helt fantastiskt vacker strand, och enda sattet att ta sig dit var via denna grotta. Vi blev helt tagna!! Vi spenderade ca tva timmar dar, bara for att nagorlunda kunna landa med fotterna pa jorden igen. Sedan kom det en massa turister saklart, och James tog ett 360 graders foto...en av hans manga hobbys! Han tar massvis av foton ifran en punkt ach sedan satter han ihop dem sa att det blir som en boll. Fotot kommer att komma upp pa nagon internetsida, vi sager till nar vi vet!

Efter att Frank lagat god mat till hela ganget pa baten, sa tuffade vi sakta norrut mot Phuket. Vadret andrade sig snabbt och en storm blaste upp. Detta var en ny erfarenhet for oss. De erfarna skepparna tyckte inte detta var nagonting. De hade seglat i en orkan tio dagar i strack (utan att skada land) nar de seglade till Maldiverna, sa vi kande oss ganska lugna anda. Tack vare lite magiska sjosjukearmband och stillaliggande i mitten av baten sa madde vi helt okej. Somnen den natten ver dock lite bristfallig. Pa morgonkvisten mojnade vinden och vadret blev riktigt bra. Den sista biten in till Phuket seglade vi till och med med spinnacle...riktigt coolt!

Under var sista dag tillsammans med ganget sa hjalpte vi dem att stada iordning baten. Baten skulle overtas av agaren efter att detta gang seglat baten i ca tva manader. Pa kvallen hade vi en trevlig hejdamiddag i Phuket, innan vi tillsammans med det amerikanska paret tog en tuktuk till ett hotel pa en strand narmre flygplatsen. Det kandes lite trakigt att lamna detta underbara gang och vi hoppas innerligt att vi kommer ses igen.

Det amerikanska parets plan gick klockan 08.00 pa morgonen och med en tva timmars marginal inser ni att det blev en extremt tidig morgon. Fyra timmars somn hade vi i kroppen infor vart dygn pa resande fot. Nasta gang
Tigerraka size xxxxxxxxxlTigerraka size xxxxxxxxxlTigerraka size xxxxxxxxxl

Det vi kallar tigerraka kallade de kingprawn. Det har ar vad de kallar tigerraka. Observera den normalstora gaffeln som ser ut som en dessertgaffel. Ett sant har vidunder vagde nastan tva hekto.
vi skulle fa se en sang var inte foran vi kom fram till resorten pa Filippinerna ett dygn senare. Flyget till Singapore gick snabbt och smidigt. I Singapore hade vi ungefar tolv timmar att sla ihjal innan flyget till Cebu, Filippinerna gick. Saken blev inte battre av att vart flygbolag, cebu pacific hade budgetterminalen som avgangsstalle. Vi gick runt pa de fina stora terminalerna och sneglade avundsjukt mot bion som lag innanfor sakerhetskontrollen pa T3. Sasmaningom fick vi inse att smakar det sa kostar det och eftersom var biljett var snorbillig bet vi gladeligen i det sura applet. Vi tog skyttelbussen till budgetterminalen och surfade slut batterierna pa vara iphones innan vi spelade kort tills vi sag vandande attor nar vi blundade.

Till slut var vantan over och vi fick antligen bege oss mot Filippinerna. Har har vi nu varit i tva underbara dagar. Mer om Filipinerna kommer i nasta inlagg pa den har bloggen.

Tack for att ni laser och kommenterar! Massa kramar fran brunbranda (las:tomatroda) Emil och Mia!

Uppe pa viewpointen pa Phi phiUppe pa viewpointen pa Phi phi
Uppe pa viewpointen pa Phi phi

Allt man ser nere i bakgrunden ar nybyggt efter tsunamin. Allt som var dar innan skoljdes bort.
Najs smoothie pa Phi phiNajs smoothie pa Phi phi
Najs smoothie pa Phi phi

Observera texten i bakgrunden

17th November 2010
Hur hamnade vi har?

Haha, hur kul som helst! Ibland har man sådan flax. Verkar ju helt underbart med Er katamaranseglats!

Längtar efter er!
Hej bästa Mia o Emil! Det var fantastiskt att "skypa"(nytt verb) med er idag på den svajiga uppkopplingen från Filippinerna! Ni verkade vara så glada så det värmde ända hit till oss i snön. Jag fick dessutom allvarligt hjärtknip av längtan efter er! Nu är det bara (!) en månad kvar tills ni är hemma igen och lämpligt nog så vänder allt då och vi går mot ljusare tider. Vi har haft Jens hemma över helgen, han verkade vara i god form och gnetar på i Norge, trivs alldeles utmärkt. Akta er för allt farligt; kubmaneter, hajar, dykarsjuka, motorcyklar och allt annat konstigt som man kan fundera på om man vaknar mitt i natten och tankarna far iväg...... Alla mår bra här hemma, Lydia och Tissen lever och frodas och hästarna är tjcka om magen. Stora kramar till er från oss här hemma på gården! Mamma H
21st November 2010

Oj vad vi njuter av er blogg!
Titti o Gorba har varit här ikväll och vi konstaterade att det verkar som om ni har det väldigt bra. Erik har berättat att han skypat med er i cebu och jag blev grymt avundsjuk! Nu har ni varit en hel vecka hos Dennis i eden och jag funderar på om ni stannar längre eller om ni ger er av till NZ. Det ser så vackert ut på bilderna så jag tänker att det kan vara svårt att få nog. Och visst är Dennis fru och hans barn gulliga? Har ni dykt något? Gjort nåt annat filippinskt som vi bara kam drömma om? Ert stora paket har kommit fram och vi har inte öppnat det. Kläderna är nog rätt platta... Nu är det vinter här hemma och nästa vecka blir det rejält kallt med minusgrader hela tiden. Vi får ta med varma kläder när vi ska hämta er. Det är lite trist att det är så stor tidsskillnad, svårt att tajma telefonsamtal. Nu är kl 3.30 hos er o ni skulle INTE gilla om jag ringde. Men jag skulle vilja! Vi saknar er massor! Mor

Lyckostar
Ni verkar ha det sjukt bra. Fina bilder och fantastiska upplevelser. Schysst att vi andra kan hänga med på distans. Ha det jättebra/Pappa
22nd November 2010

Hej snyggingar! Ser så fantastiskt ut allting, inte avis alls. Njut nu ordentligt den sista månaden för det kommer inte bli kul för er att komma hem till slasket. Kärlek!
28th November 2010

Fantastiska bilder, an en gang! Snart valkomna till sydern, ser fram emot o se er snart! pussokram fran malena o stellan

Tot: 0.088s; Tpl: 0.015s; cc: 11; qc: 50; dbt: 0.0504s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb