Hoi An och Ho Chi Minh City

Asia » Vietnam » Southeast » Ho Chi Minh City » District 1
November 6th 2010
Published: November 16th 2010

Hej alla dar hemma!

Vi borjar med att tacka for alla fina meddelanden ni skrivit pa bloggen, jatteskoj att lasa! Nu har vi inte skrivt pa ett tag vilket aterigen gor att vi har valdigt mycket att beratta. Nar vi skriver det har sa sitter vi pa ett internetcafe pa Koh Lanta i Thailand men texten kommer fortfarande vara om Hoi An och Ho Chi Minh City.

Hoi An
Vi flog till Danang fran Hanoi. Nar vi bokade hotellet sa fragade de om vi ville bli upphamtade fran flygplatsen. Denna service skulle kosta 15 dollar och efter allt kaos i Hanoi tyckte vi det kunde vara skont att komma fram med en gang. Vi anlande darfor tryggt till hotellet pa eftermiddagen. Rummen var fina och stora och hotellet hade t.om. en pool pa bottenvaningen. Vi gick rakt over gatan for att ata och slutade pa ett hak som spelade hog housemusik samtidigt som de serverade lokal mat, skumt. Efter maten skulle vi hitta det stalle som Jossan rekommenderade for att sy upp klader. A dong silk hette det visst. Vi gick ungefar 50 meter sen stod vi rakt utanfor affaren. Vi gick in och kollade priser, olika material och modeller. Peronalen som vi traffade var tyvarr oinspirerade och trotta sa vi blev inte helt overtygade. Vi gick vidare till andra skradderier och tittade. Bredvid vart hotell sa lag det en liten cloth shop som var driven av samma familj som drev hotellet. Nar vi kom in dar ver tjejerna som jobbade dar helt fantastiskt servicevilliga och visade oss allt vi kunde vilja ha. Emil foll ganska snabbt for tjejernas service och vanlighet medan Mia var lite mer svarflortad.

Nasta dag sa gick vi in till skradderiet igen pa morgonen och mottes aterigen av en vanlighet och service som var helt fantastisk. Denna gang foll aven Mia for kvinnornas charm. Senare samma eftermiddag hade vi den forsta provningen av klader. Emils kostym och 4 skjortor satt som ett smack och Mia sag redan fram emot att fa prova sin klanning och blazer som hon hade bestallt tidigare pa formiddagen. Nar Mia bestallde sin blazer tog en av tjejerna runt Mia pa hennes moped till 4 olika affarer for att hitta det tyg som Mia ville ha. Det hela slutade med att Mia anda valde ett tyg som fanns i affaren men som vi inte hade sett tidigare.

I och med att kladerna satt som en smack, och priserna var galet bra, sa lockades vi direkt till att sy upp lite mer...det bidde till slut en balklanning och tva skjortor till till Mia och en bla blazer och tva skjotor till till Emil. Han testade skraddarnas skicklighet och talamod med den sista skjortan...den skulle vara svart med roda detaljer plus helt olika farger pa knapparna och knapphalen. Utan problem fixade de ihop skjortan pa nolltid! Betyg: Tio symaskiner av tio mojliga!

Hoi An ar en jattemysig handelsstad och har landets absolut basta skradderier (det var den framsta anledningen varfor vi ville besoka den). Staden hade dock mer att ge. Vi blev lite kara i den aldsta delen, som var mycket charmig med sina influenser ifran den Franska ockuppationen. Dar spenderade vi en hel del timmar pa mysiga cafeer.

Sista dagen sa oste vi upp alla vackra klader i en stor lada, for att skicka hem det med flygpost! Vi skickade aven med lite av vara egna klader, sa att vi far plats med lite julklappar ocksa....Mia har antagit utmaningen att klara av 15 kg-gransen med flyget till Filippinerna....inser att det kommer bli tufft.

Ho Chi Minh City (=Saigon)

Efter tre dagar i Hoi An var det dags att bege sig till Saigon och mota upp med var nyvunne Vietnamesiske van Jimmy som vi traffade i Kuala Lumpur. Vietnamesiska namn ar oftast nagot svaruttalat sa darfor har de som tur ar aven ett Europeiskt namn, darav Jimmy.

Jimmy, hans tvillingbror Ethan och deras van Hoang (vietnamesiskt namn som var enkelt att uttala), tog emot oss med oppna armar nar vi anlande pa Saigons Flygplats. De ar tre 22-aringar som precis blivit fardiga med sin business-utbildning och det verkade som att de tyckte att det var superexotiskt att fa ta hand om oss. Vi blev helt overvaldigade av deras gastvanlighet! De ville forst ta med oss till centrum med deras vespor/motorcyklar, men nar de sag var packning sa gick de med pa vart forslag att ta en taxi. Jimmy hade scannat av gatorna pa bra hotel, sa vi valde ett av dem han hade som forlag. Det var superfint och mycket prisvart och lag mitt i backpackerdistriktet (district 1) pa Pham Ngu Lao.

Efter att vi fraschat upp oss lite sa var det dags for vara vanner att ta oss till deras favoritrestaurang. Vi fick skjuts av dem pa deras motorcyklar i den galna trafiken...vi ar glada att det var de som korde och inte vi, for trafiken var verkligen nagot som vi aldrig sett tidigare! ANNU varre an i Hanoi.. de korde dock valdigt vettigt och vi kande oss bada till slut nagorlunda trygga.

Att fa umgas med nagra som bor i staden ar det absolut basta sattet att uppleva kulturen! Forsta kvallen sa akte vi till en av deras favoritrestauramter och at en sallad med biff som var supergod, rostad duva dar man at allt. bittermelon med rivet griskott och fler spannande vietnamesiska ratter. Den grillade duvan var extra spannande. Det kandes helt nytt att tugga i sig benen fran duvan. Man at allt utom de absolut storsta benen. Man fick anev duvans huvud med pa fatet. Man skulle inte ata hela huvudet men man skulle tugga av allt upp till skallbasen. Det var en upplevelse...

Nasta dag akte vi hem till broderna Nguyen som de heter. Deras mamma, som ar hematolog, hade lagat klassisk mat fran Hue. Vi fick hemlagade varrullar, nudelsoppa och bananlovskokt gris. Vi var inte sa fortjusta i nudelsoppan men de hemlagade barrullarna var grymt goda! Efter maten gav de oss varsin flaska med "birds nest juice". Det var tydligen valdigt fint och nyttigt men nar de forklarade att man plockar ner fagelbon och gor juice av de och att det ar fagelns saliv som ar det nyttiga hade vi lite svart att dricka upp. Mia var en duktig gast och drack upp hela sin flaska men Emil fegade ur. Sen korde de runt oss i stan pa sightseeing och vi sag byggnader som var viktiga under kriget och akte till Ho Chi Minh museum. Ho Chi Minh ar vietnamesernas hjalte. Det var hans arbete som lag bakom att vietnam ar en fri stat och darfor avgudar de honom. Detta var iaf det budskap som spreds fran hans museum. Det ar valdigt intressant att se skillnaden pa det vi kunde om vietnamkriget fran innan och det vi har upplevt har.

Andra kvallen akte vi till ett stort kopcentrum och spelade bowling. Detta var ett stort noje i Saigon och bowlingen var av typen discobowling. Musiken pumpade ur hogtalarna och ljuset varierade i starka farger. Vi at lite snabbt pa en KFC vid bowlingen. Vietnameserna slog oss pa bowling innan vi akte till en mysig pub som hette bread and butter och tog ett par ol.

Tredje dagen gick vi ut pa en sightseeingtur utan vietnamesiska guider. Vi gick till war remnants museum och tittade forfarade pa alla hemskheter som skedde under kriget. Man kan knappast kalla det for en objektiv granskning da USA var "the bad guy" och Ho Chi Minhs trupper var de goda. Till viss del kan man forsta de men det ar lite skrammande att tanka att vissa manniskor inte inser att sanningen kanske ligger en bit ifran det som visas pa museet. Pa museet lyckades vara mammor ringa med 1minuts mellanrum vilket var valdigt praktiskt for vi behovde bada en paus fran alla hemskheter.

Efter museet gick vi tillbaka till varat kvarter och trostade oss med en helt fantastisk lunch. Lonely planet rekommenderade ett stalle med indisk mat och vi var bada sugna pa nagot kryddigt. Vietnamesisk mat ar faktiskt inte sa starkt. Vi han knappt tillbaka till hotellet innan Jimmy och co kom forbi och hamtade upp oss fo middagen. Vi stack till ett stalle som hade hot pot. Framfor sig hade alla varsin hot pot med kokande buljong av olika slag. I denna buljong kunde man koka nastan vad som helst. Det man skulle koka kom framakandes pa ett rullande band dar man bara tog av det man ville ha. Det fanns det sjalvklara t.ex. biff, gris, fisk av olka slag, squid osv men aven mer konstiga saker som fiskmage, grismage, blommor, olika bullar av saker som varken vi eller vietnameserna visste vad det var. Hursomhelst sa var det en upplevelse. Tyvarr var vi fortfarande lite matta fran lunchen sa vi at inte sa mycket som vi hade kunnat men var anda nojda. Efter detta akte vi tillbaka till hotellet och gick till en sportbar som visade kvallens Liverpoolmatch. Emil var mycket nojd nar liverpool till slut kunde vinna med 1-0.

Sista dagen hade vi bokat en resa till mekongdeltat for att se flytande marknader, rispapperfabriker och annat lokalt spannande. Vi akte pa en dagstur och hade en klockren guide som visade oss runt. Hojdpunkten var nar vi blev frampaddlade pa sma batar och fick rishattar att ta pa oss. Efter turen kom vi tillbaka ca klockan 19 och motte upp med Jimmy. Ethan och Huang. Vi akte till ett stalle som hette barbecue garden dar vi grillade och at tills vi var matta och belatna. Vi kande att vi ville bjuda pa nagonting for all hjalp som vi fatt sa vi betalade middagen trotts vilda protester fran vietnameserna. Det ledde till att de bjod tillbaka pa "buckets" med sprit pa en coffee shop som vi akte till. En bucket kostade 2 dollar och var tillrackligt stor for att gora Emil lite halvlullig. Detta var sista kvallen med ganget sa det blev ett omt farval innan vi skildes at och gick tillbaka till vart hotell.

Tidigt nasta morgon akte vi till flygplatsen och traffade Jimmy och Ethan som hade kommit till flygplatsen for att saga hejda. Efter en sista gemensam frukost var vi tvugna att ga igenom sakerhetskontrollen och ga mot boardingen till planet som skulle ta oss till thailand.

Det var allt for den har gangen. Tack for att ni laser och kommenterar! Saknar er dar hemma!
Kram pa er! //Emil och Mia

Forsta kvallen i SaigonForsta kvallen i Saigon
Forsta kvallen i Saigon

Fran vanster: Mia, Jimmy, Hoang, Ethan

6th November 2010

Spännande upplevelser
Hej på er Ni har det spännande på många sätt!! Allt från trafiken till intressanta duvrätter att äta. Tack för bra reportage och fina bilder. Det skall bli spännande för oss att se era kläder när ni kommer hem. Kramar/B
6th November 2010
Mia i ny balklanning och de sota sommerskorna

Fin!
Åh så fin du blev!! Och lång ;) Puss
7th November 2010

Hej igen!
Hej på er globetrotters! Ert äventyr är fantastiskt att följa och jag tycker nog att ni blir snyggare och snyggare när jag ser alla foton på er! Emil, inget konstigt alls med flipflops till kostym! En viss nygift prins fick beröm häromdagen i pressen för att han hade curlingkängor till kostym så som sagt, inget konstigt alls!( jättesnygg kostym Emil!) Idag är det vitt av frost på marken och en ganska skön tidig julkänsla infann sig då jag gick till stallet i morse. Lycka till med Thailand, lite turkost hav och 35-gradig värme på en strand måste vara perfekt efter storstadslivet! Var rädda om er! Längtar! Stor kram till er båda två! mor Helena
8th November 2010
Snygging

tard
8th November 2010

Hejsan!
Hej på er! Fasen vi ni har det gött! Men jag vet inte om jag är så avundsjuk på att dricka fågelsaliv eller äta upp till skallbasen på en duva, men allt skall testas! Vad roliga gänget verkade, känns verkligen som tagna ur en film =) Puss på er så länge!
15th November 2010
Mia i ny balklanning och de sota sommerskorna

Haha, vilken rolig bild! Och vilken superfin klänning Mia!!
15th November 2010
I rishatt pa Mekongfloden

Underbart! Ni är så fina!

Tot: 0.19s; Tpl: 0.015s; cc: 10; qc: 54; dbt: 0.1234s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb