Finfina Filippinerna!

Asia » Philippines » Cebu » Santander » Liloan
November 27th 2010
Published: November 28th 2010

Två veckor i paradiset

Hej igen allesammans! Vi har förstått att vädret där hemma är riktigt mysigt såhär en månad innan jul. Här på Filippinerna är det ca 30 grader hela tiden och ibland saknar man nästan att kunna gå upp för en trappa utan att bli svettig.

Vi kom till Filippinerna efter att ha spenderat 12 timmar på Singapores flygplats. Vi landade i Cebu klockan 04.00 efter att ha sovit någon timme på planet. Utanför stod Dennis, ägaren till den resort dit vi skulle åka och en gammal vän till familjen, och väntade på oss. Vi packade in i bilen och påbörjade den 3h långa färden mot sydspetsen på ön. Vägen vi åkte var obeskrivligt vacker och efter ca 30 minuter började solen gå upp. På vår vänstra sida var alltså havet med en stigande sol under hela bilfarden. Trots den sagolika utsikten lyckades vi inte hålla ögonen öppna. Vi vaknade till nagra korta stunder och njöt av soluppgången men somnade snabbt igen. När vi till slut rullade in på Eden resort trodde vi knappt våra ögon.

Hela resorten är byggd på en klippsats precis ovanför vattnet. Alla bungalows har en stor balkong och panoramafönster med utsikt
Emil i skymningEmil i skymningEmil i skymning

Observera blixten till vanster
över bukten mellan Cebu och Negros(grannön). Framför restaurangen ligger en pool som har en kant ut mot havet som är i nivå med vattenytan. Detta gör att man har havsutsikt även när man simmar i poolen. Det är kort sagt väldigt fint.

Vi åt en riktig amerikansk frukost med bacon, ägg, toast, salad och marmelad. Bästa baconen hittills på resan utbrast Emil nöjt. Sedan gick vi till vår bungalow och somnade under riktiga täcken och sov som små kungligheter tills vi vaknade 4 timmar senare.

Första dagen gjorde vi inte så mycket. Vi badade i den vackra poolen och satt i bubbelpoolen och pratade med Dennis, vi spelade tennis på den privata tennisbanan på resorten och vi åt den fantastiskt goda maten som kocken lagade till oss. Trots att vi sovit fyra timmar mitt på dagen somnade vi ändå riktigt gott på kvällen.

Dagen efter hade vi planerat att vi skulle ta en utflykt med Dennis båt. Det hela var lite tveksamt för motorn hade inte riktigt fungerat det senaste men Dennis trodde att den kunde vara fixad nu. Vi körde med båten pa battrailer till ett sjösättningsställe och satte ner den med halva byn som publik. Till allas stora glädje gick båten i utan problem. Båten är en gummibåt med tak som är specialbyggd för den sydafrikanska räddningstjänsten. Riktigt häftig historia... I början fungerade motorn bra men när vi kommit en bit insåg vi att motorn inte riktigt var fixad så vi fick vända och köra tillbaka. Båten gick som tusan den korta period som motorn fungerade. Båten var inget för vattenrädda då vi var genomblöta utan ens ha badat. När vi kom tillbaka spelade vi tennis, badade och åt god mat. Vi drack även fantastiskt goda cappuchinos som Dennis gjorde med sin specialbryggare. På ön odlar de en speciell böna som bara odlas här och den odlar bland annat Dennis svärmor. Hon odlar också tobak och jordnötter. Inget man kan odla hemma på slätten direkt...

Andra dagen inledde vi med att cykla mountainbike en timme på bergstigarna i närområdet. Sagolikt vackert! Det var någon form av högtidsdag i Filippinerna så Dennis underbara ungar var lediga från skolan. Vi bestämde oss för att åka till ett vattenfall och bada och äta lunch. Vattenfallet var såklart lika vackert som allt annat i Filippinerna. Fallet var 20 meter och slutade i en turkosblå pool med vatten som var precis lagom djup för att bada i. Bilderna får tala för sig själva. Efter utflykten åkte vi tillbaka och gjorde samma sak som dagen innan. Riktigt mysigt.

Vi hade planerat att åka till Cebu City för att shoppa lite på onsdagen. Vi gick upp tidigt och åkte den långa bilfärden in till staden. Vi stannade på världens 12:e största shoppingcenter. Vi drack en kaffe på Starbucks och köpte varsitt par flip-flops innan vi blev totalt shopblockade av den enorma storleken på köpcentret. Vi stannade där ett par timmar innan vi åkte hem mot Santander. När vi kom hem åt vi god mat, drack en god kall san miguel öl och myste i restauranten. Vi lekte även med Cindy och Pollux i poolen. Riktiga vattendjur.

På torsdagen var planen att vi skulle ut på motorcykelaventyr. Dennis är en riktig knutte och har en 1200kubiks HD. Vi fick nöja oss med varsin 200kubiks motorcross. Vi började ganska tidigt på förmiddagen med att brumma ut från eden. Mia var en riktig naturbegåvning och när vi väl kommit igång kändes det ganska naturligt. Emil låtsades hela tiden som att han visste vad han gjorde. Vi körde ca 35 km innan vi svängde upp på bergsvägarna. Över berget var det ungefär 4 mil. Framförallt så var det så sagolikt vackert. När vi kom över högsta punkten såg vi hav överallt i synfältet och framför havet var det bara grön tropisk skog. Vägarna var ringlande nerför och ibland kändes det som att den som byggde vägarna måste tänkt att de skulle vara till för att köra mc på. Vi stannade och åt innan vi vände hemåt längs andra sidan på ön. Sent på eftermiddagen rullade vi glada och belåtna in på eden igen. Våra rumpor var lite trötta på mc sadeln så det var skönt att vara framme. Vi avslutade dagen med tennis, bad, god mat och lite god lokal rom(blandat med cola).

På fredagen gick Emil upp och cyklade med Dennis. Därefter gjorde vi inte så mycket. Vi hade planerat in en kajaktur längs kustremsan. Vi paddlade motströms i 40 minuter innan vi var helt slut och vände tillbaka. Vi tog en liten paus och insåg efteråt att vi drivit en bra bit tillbaka. Hemresan gick dubbelt så fort. Annars gjorde vi bara det vanliga den dagen.

På lördagen hade vi bestämt att vi skulle ta en shoppingtur till Dumaguete. Vi promenerade ner till färjan och tog den över sundet till ön Negros. Där hoppade vi på en tricykle som tog oss till Robinson mall. En tricykle är en moppe med en sittvagn med sex(!) sittplatser på. De har även tak. På Robinson mall kollade vi aven på den nya Harry Potter filmen. Filmen var på engelska utan subtitles. Efter det åkte vi ned till stadens boulevard och tittade på alla motorcyklarna. Det var en jätteträff för alla mc gäng från visayas, i stan. Dennis var såklart där han med. Till slut äkte vi hem och åt en god middag på hotellet.

När vi vaknade på söndagen såg vi fram emot att ha en sistadag på eden innan vi skulle åka iväg till Moalboal för att ta vårt advanced dykcert. Dennis hade några kompisar från lund på besök så vi satt i baren och snackade med de hela förmiddagen. Någon timme innan solnedgång tyckte Dennis att vi skulle ta en mc trip på naturstigarna i bergen. Vi tyckte det lät som en förträfflig plan så vi satte oss på motorcrosserna och brummade ut. Den här gången lämnade Dennis HDn hemma och tog den sista motorcrossen. Han har tre för säkerhetsskull. Vi körde på helt fantastiska stigar och allt var underbart till solen helt gick ner och ljuset på Mias mc inte fungerade. I totalmörker körde Mia ner den sista timmen på vägar som knappt var värda namnet. Emil körde bakom i sicksack för att så mycket som möjligt lysa upp mias väg. Glada för att vi fortfarande var vid liv rullade vi utmattade in på edens mark. Vi firade med en extra san miguel/baileys till maten.

Vi åkte till den narliggande byn Moalboal och Panagsama beach vid lunchtid dagen efter. De glada göteborgarna på Neptune diving hälsade oss välkomna och berättade att vi skulle göra ett nattdyk tre timmar senare. Vi han precis checka in, äta lunch och läsa teorin innan vi skulle dyka. I solnedgången traskade vi ut mot "house reef", en brant sluttande väg precis utanför stranden. Vi gick ner precis när solen försvann och simmade undervattnet med våra stora ficklampor. Det var helt fantastiskt att dyka på natten. Vi simmade en bit längs revet innan tre stora havssköldpaddor dök upp från ingenstans. De var både över och under oss och de kom riktigt nära. På vägen tillbaka stängde vi av ficklamporna en kort stund och såg att det var lite mareld i vattnet. Häftigt! Efter dyket gick vi tillbaka till hotellet och satte oss för att äta de rekommenderade enchilladasen. Efter en stund kom Kicki, hotellets manager, en trevlig kvinna som spenderat den största delen av sin karriär som lärare på en skola på Norra Fäladen i Lund. Nuförtiden är hon manager på hotellet och stridstuppuppfödare. Cock fighting är nationalsport här på Filippinerna och Kicki har ca 50 stycken som hon brukar tävla med.

Nästa morgon insåg vi att väckarklocka var överflödigt då ca trettio tuppar skrek ikapp för att väcka oss vid sex snåret på morgonen. Vi hade kvällen innan läst kapitlet om djupdykning i dykarboken så efter frukost såg vi fram emot att dyka ner till 30 meter för första gången. Vi tog båten ut till on Pescador, Panagsama beachs stolthet, och dök ner. Även här var det en brant sluttande vägg som man simmade längs. Det var väldigt kul att få pröva väggdykning till skillnad från den väldigt plana botten som vi hade i Malaysia.

Vi gick ner till trettio meter och simmade längs väggen. Ingen av oss kände någon djupberusning och den enda påtagliga skillnaden var att färgerna var blekare så djupt. Vi simmade till "the cathedral", en undervattensgrotta med en massa fisk och koraller i. Vi simmade in och steg upp ett par meter innan vi simmade ut genom ett litet hål. Här önskade vi verkligen att vi hade en undervattenskamera med oss. Efter dyket gick vi hem, åt lunch, läste teori till nästa dyk och gick tillbaka till dykshoppen. Vi simmade ut och gjorde vårt navigationsdyk. Detta var vårt tråkigaste dyk hittills men det känns vettigt att kunna navigera under vattnet. På kvällen käkade vi en god pizza och spelade ett par omgångar biljard.

Nästa dag gjorde vi två dyk. Ett strömdyk som var på samma plats som djupdyket, Pescador, och ett flytkraftsdyk där vi övade på att ha neutral flytkraft i vattnet. Flytkraftsdyket gjorde vi på house reef. Det var kul att få se det revet på dagen också. Efter dyken skulle vi bara betala. Lättare sagt än gjort. Hotellet tog inga kort och närmsta bankomat låg tre timmar bort. Dykshoppen tog kort med deras kortbetalningstjänst var inte tillräckligt uppdaterad för att ta våra hypersäkra svenska kort. Till slut fick vår underbara chaufför Doro ta med sig pengar från Eden och betala hotellet medan vi satte över pengar via internetbanken till dykklubbens svenska konto. Man kan tycka att alla verksamheter borde vara bra på att ta betalt...

När vi kom tillbaka till Eden satte vi oss och tjötade med Dennis och hans polare från Lund. Det visade sig att en av de bodde granne med oss hemma på karl XI gatan. Märkligt att man skall behöva åka till Filippinerna för att träffa sina grannar.

Torsdagen och fredagen på Eden var riktiga slappisdagar med tennis, bad och god mat i överflöd. På fredagen sag vi ca hundra delfiner simma forbi och leka utanfor var balkong...helt fantastiskt! Pa kvällen intog vi köket och lagade svenska köttbullar med potatismos och lingonsylt. Vi hade bett en av lundensarna att köpa med sig lingonsylt från Sverige. Till efterätt gjorde vi äppelpaj med vaniljsås. Det var helt underbart att få laga mat igen och extra roligt var det eftersom kocken och kökspersonalen nyfiket hjälpte oss att laga den exotiska svenska maten. Efter att ha ätit oss alldeles runda sa kunde vi inte annat an att somna gott.

Pa lordagen (igar), sa skulle vi egentligen ta en battur med en hyrbat tillsammans med Dennis och hans familj, men baten var trasig sa vi valde att aka in till Dumaguete igen pa eftermiddagen. Denna gang akte vi till ett annat shoppingcenter som heter Lee Plaza. Malet var att ta ut pengar och hitta kaffebonor till Dennis. Det lyckades vi med. Mia lyckades aven shoppa lite klader, bland annat en baddrakt som ar perfekt for de med ett akutsnitt pa magen 😊.

Vi kom hem ganska sent pa kvallen och mottes av ett gang ryssar som skulle pa ett dykaventyr som utgick fran resorten. Efter att ha delat pa en flaska vin sa tog vi ett harligt kvallsdopp innan vi somnade gott. Vi insag att detta nog var sista natten pa lange som vi fick sova sahar lyxigt!

Idag ar det sista dagen pa resorten och det kanns ganska lagom. Vi har gottat oss i allt som Eden har att erbjuda och skall avsluta kvallen med att ga till en lokal karaokebar och sjunga lite med Dennis trevliga fru Yan yan. Vi har stormtrivts och hoppas pa att snart aterkomma. Om ni vill till paradiset rekommenderas Eden starkt. Hemsida www.eden.ph eller om man hellre vill www.lena.ph 😊

Det ska bli superskoj att aka till Nya Zeeland! Nu nar vi vant oss vid denna vasterlandska standard sa ar nog Nya Zeeland ganska passande. Planet gar tidigt imorgon bitti fran Dumaguete till Manilla, dar vi hoppar pa Thai Airs flyg till Auckland via Bangkok. Vi kommer att borja med nagra dagar i Auckland innan vi reser runt nagra dagar pa Nordon. Den 11e december skall vi mota upp vara underbara vanner Stellan och Malena, som haft en utbytestermin i Tasmanien.

Ha det underbart dar hemma. Vi borjar sa smatt langta hem och det ar saklart alla er som vi langtar efter! Massa kramar fran Emil och Mia!

MC EmilMC Emil
MC Emil

Ren lycka

28th November 2010

Vad underbart ni har det! Ni ser verkligen ut att trivas på alla sätt. Nu ar det 3 veckor kvar till vår resa Sri Lanka. Har ar det urkallt och julskyltning, hmm. Bade Adam o Karo kommer till er pa julen de ser fram emot det. Jag hoppas att ni far en fortsatt haftig resa. Stor kram pa er bada fran oss alla.
28th November 2010

"Vi fick nöja oss med varsin 200kubiks motorcross" Mia,Mia vad jag vet så har du inte ens provat 50cc, kallas moped i Sverige!!! Jag är imponerad...... Ja,ja Ni se ut att ha en fantastisk resa som givetvis blir ett oförglömligt minne. Bra att Ni är ute och bereder mark för oss gamlingar, vi planerar... Ha det nu så bra och ha en fortsatt trevlig resa i NZ. PS. Här går snöslungan i skytteltrafik, mängder med snö. Tack för fina bilder. Stor kram till Er båda. Pappa Tor
30th November 2010

Hej Pappa!
Haha, jo du har helt ratt...det var lite laskigt med riktigt skoj! Galet att ni har sa mycket sno dar hemma. Nu ar vi i Auckland och njuter av lite kallare klimat (20 grader). Vi kommer ha MANGA bra tips till gamlingarna nar vi kommer hem och tar garna emot tips ifran er vad vi inte bor missa pa NZ. PUSS pa er!
1st December 2010

Ren njutning
är det att titta på er fina blogg! Sitter här, försenad på jobbet efter en rätt hård dag. Två sjuka kollegor (influensan grasserar) så vi har jobbat som troll. Då vill man gärna surfa in till er i Filippinerna. Det är tredje gången jag läser nu och tänkte att jag iallafall måste berätta att det förgyller min vardag! Ska snart åka hem i min nya fina bil i snöovädret och hoppas att ni nu är framme i NZ. Det ska bli spännande att höra era rapoorter därifrån. Karin G och alla andra hälsar här ifrån VC Mest kramar från mig!

Tot: 0.099s; Tpl: 0.015s; cc: 10; qc: 51; dbt: 0.0504s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb