Pitsanulok

Thailand's flag
Asia » Thailand » Northern Thailand » Phitsanulok
July 25th 2012
Published: July 25th 2012

We besloten om doorheen onze maandreis met Jan's mama (Karla) het rustig aan te doen. Ook voor ons is het zoveel leuker als we niet hoeven te zoeven van de ene plek naar de andere. We namen dus opnieuw een trein en de ticketverkoper zei 'je kan de goedkope trein nemen: 3e klasse en een ticket kost 30 baht voor 3 uur of je neemt de express trein met airco en je ticket kost 400 baht voor 2 .30 uur.' We waren niet stom hoor! Natuurlijk werd het de 'trage' trein! Deze is trouwens veel plezieriger dan de frigo bak waarin je terechtkomt. De frigo trein is trouwens totaal niet sneller. Want in bijna elk station wordt hij gecontroleerd en er loopt gegarandeerd altijd iets fout! O ja: een uur vertraging of zelfs 2 uur vertraging met de treinen is hier meer dan normaal! De mensen zijn al blij als ze voor middernacht op hun bestemming geraken. De Belgen mogen hieraan een voorbeeld nemen. België heeft zeer goede treinen in vergelijking met de andere Europese landen!
Voor dat je't weet geraak je in gesprek met een local uit de 3e klasse trein. Plezier alom! Vooral als de persoon bijna of geen Engels spreekt, jij geen Thais en je toch wilt praten met elkaar. Op de één of andere manier lukt het Karla altijd!

Nadat onze bagage was afgezet en een klein dutje besloten we de stad te verkennen.
We liepen richting het folklore museum en vonden per toeval in dezelfde straat een fabriek waar men Buddha beelden in brons goot. Hier namen we en kijkje! Vrouwen staan gewoon te lassen en verf te spuiten zonder enige bescherming aan. Geen bril, geen handschoenen en geen mondmasker. En dan stond er een bordje aan het begin van de fabriek 'veiligheid boven alles'. Het fokloremuseum bleek recht tegenover het fabriekje te zijn. Ideaal dus. Hierin hebben we lang rondgewandeld. Het is echt de moeite om dit te bezoeken als je in de kleine stad Pitsanulok bent!
Ook staat er in deze stad de mooiste en belangrijkste Buddha volgens de reisgidsen en volgens de Thaï. Uiteindelijk vonden we deze Buddha niet veel mooier dan de andere Buddha's. We zijn tot nu toe nog altijd geen specialisten hierin.
Wél vonden we een kokosnootverkoper! Aha, heerlijke kokosnotensap drinken en een foto nemen in het met valse bloementapijt. We waren een echte pelgrim.

Tot: 0.197s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 43; dbt: 0.133s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb