Sukkothai

Thailand's flag
Asia » Thailand » North-West Thailand » Sukhothai
July 25th 2012
Published: July 25th 2012

Een daguitstap naar Sukkhotai is voldoende om de stad en zijn werelderfgoed park te zien. We namen de lokale bus voor slechts 39 baht per persoon. Er zijn taxi's die volledige pakketten willen aansmeren en je voor 200 baht per uur willen meenemen naar Sukkhotai. Doe dit dus niet! De locale bussen zijn altijd goedkoper!
Een groot uur later stonden we in het busstation in Sukkhotai. Daar werden we opnieuw direct vastgeklampt door bijna wanhopige taxi chauffeurs met dezelfde prijzen zoals Pitsanulok. Na even zoeken zagen we een gezellig open busje (echt een oude rammelkar) en opnieuw sprongen we erin. Een mix tussen toeristen en locals op houten bankjes in een enorm grote laadbak.

We hadden een toegangsticket en liepen het Unesco park in. Aan de gate vroeg men 'waarom neem je geen fiets'? Na de uitleg zei ze 'ik wil een tuktuk voor je vragen'. Na een mislukte onderhandeling met de tuktuk chauffeur besloten we toch te wandelen. 'ja maar, het is 5 km begon de vrouw opnieuw'. Geen probleem, we hebben tijd' was ons antwoord. Dus we deden op ons gemak Wat Sa Si en Wat Sasisai, 2 prachtige tempels (ruïnes). Ook hier sliepen er tientallen honden rondom de tempels maar ze lieten ons met rust.
Enige tijd later kwamen we aan de voet van Buddha's tempel. Alé zijn voetprint stond zo in een bewaakte kamer. Bleek dat de kamer op slot was en we niet naar binnen konden. De foto trok ook op niks. Hier zagen we mensen de heilige vissen (karpers) eten geven. Een donatie en ook wij gaven de vissen eten. En niet alleen de vissen maar ook een superlieve kat en hond!
Er is op zondag niks open van winkeltjes en restaurants. Als je wil eten dan moet je naar de markt gaan. Vissen (ja ook de heilige karpers zagen we terug), varkenskoppen en poten en allerlei dieren die aan het uitbloeden waren. Eventjes geen honger meer! Deze tak van het buddhisme zegt niet dat mensen vegetariërs moeten zijn. Ook zagen we mannelijke monniken varkensvlees op een stokje eten en roken! Het buddhisme hier in Thailand is helemaal anders dan het Buddhisme in India of het Buddhisme in de Westerse landen. Hier zijn de mensen totaal niet vegetarisch maar eten ze alles! Een delicatesse hier om vissenkopsoep te bestellen en het ganse kopje uit te zuigen (met ogen). Hier worden vleesballen gemaakt van allerlei afval van het varken. Alles wordt opgegeten ook de ingewanden én het vel (gefrituurd). Als je veel vlees eet dan stink je sowieso. Je mag deo gebruiken of babypoeder het maakt niet uit. De geur zit in je huid en gaat er niet uit. Dus ik hoef niet te vertellen dat mensen hier een wansmakelijke geur afscheiden.
O ja mensen eten ook kikkers en andere reptielen, gefituurde insecten én verse muizen.
Geen ratten want de rat is 'heilig'.

Tot: 0.081s; Tpl: 0.012s; cc: 13; qc: 32; dbt: 0.051s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb