English Camp & Vrije Tijd

September 29th 2014
Published: September 29th 2014

In het Giant HouseIn het Giant HouseIn het Giant House

Binnen in Dream world in het "Giant House" van Sjakie en de Bonenstaak
Hallo lezers van ons blog!

Het is weer een paar weekjes geleden sinds onze laatste post, dus het is weer tijd om jullie even bij te praten over wat we allemaal hebben meegemaakt.

In de week van 8 september hebben we nog lessen gegeven op Maandag t/m Woensdag. Deze week stond vooral in het teken van stof herhalen om de leerlingen klaar te stomen voor de examens die eraan kwamen.

In deze week zijn we ook nog lekker wezen zwemmen bij een zwembad dat vergelijkbaar is met het vorige zwembad. Het was ook weer op het dak van een winkelcentrum en erg leuk! In het weekend zijn we weer bij de Chatuchak Market gaan kijken en hebben we wat delen verkend waar we nog niet waren geweest. We hebben onder andere een afdeling gevonden waar ze allerlei diertjes hadden. Veel van de diertjes zagen er erg zielig uit, maar ze hadden ook veel spullen voor huisdieren. 's Avonds zijn we nog op zoek gegaan naar een restaurantje in de buurt waar we nog niet waren geweest. We hadden na een eindje lopen een leuk restaurantje gevonden en met enige moeite hebben we ook iets kunnen bestellen
Sky CoasterSky CoasterSky Coaster

De Sky Coaster in Dream World.
(het is vaak lastig omdat de meeste mensen, vooral buiten het centrum, weinig tot geen Engels spreken). We hebben daar kip met rijst en wat frietjes gegeten, wat erg lekker smaakte, en nog een soort koud aardbeien en kiwi drankje. Op zondag zijn we weer naar het Siam Paragon geweest en hebben we hier 's middags ook weer een nieuw restaurantje geprobeerd, namelijk "Piri-Piri" een "Portugees" restaurant. Hier hebben we de dubbele bbq-beef-hamburgers besteld die erg lekker smaakte! Helaas viel de rekening wel erg tegen. Er kwam nog 10% service charge bij (dus een niet zo vrijwillige fooi) en ook nog 7% "belasting-iets". We hadden die percentages al wel gezien, maar deze stonden natuurlijk pas op de kaart als je toch al plaats had genomen. Het was ontzettend lekker, maar één keer was mooi genoeg!

De week erop hadden we op maandag (15 september) een flinke stroomstoring. We hadden net het eerste deel van ons avondeten op (de maiskolven), maar voordat we aan het volgende konden beginnen was er dus geen stroom meer. Dan wordt het koken met een elektrische pan erg lastig. Ook fijn dat de airco dan natuurlijk ook niet meer werkt + je hebt geen licht
Lekker in de sneeuw!Lekker in de sneeuw!Lekker in de sneeuw!

Samen in de sneeuw in Snow Town in Dream World. Koud!
meer. Er is dan weinig dat je nog kan doen in een donkere kamer, dus toen het licht na een uurtje nog niet aan was gegaan zijn we maar even naar de Tesco gelopen en hebben we nog wat gegeten bij de KFC, aangezien er voor bij de andere restaurantjes geen nieuwe klanten meer werden aangenomen. Na het eten zijn we weer teruggelopen, en toen we net aan het einde van de Soi waren sprong het licht weer even aan. We hoorde al gejuich van de andere bewoners, maar ze hadden helaas te vroeg gejuicht. Na enkele seconde ging het licht alweer uit... Dit gebeurde zo nog een paar keer, maar na drie-kwartier ging dan daadwerkelijk de stroom eindelijk weer aan. Al met al heeft de stroomstoring zo'n 4½ uur geduurd.

Op de dinsdag zijn 's-ochtends met de taxi vertrokken richting het noorden van Bangkok. Het was een hele rit, maar na ongeveer anderhalf uur waren we er dan eindelijk: Dream World! Een leuk pretpark met achtbanen, waterattracties, een dierenshow, etc.

De tickets waren 800 baht p.p. (20 euro) en dit was inclusief Snow Town. Snow Town was een (erg koude) hal gevuld met sneeuw en een flinke helling
OllieOllieOllie

Dit is d'n Ollie, onze lieve konijntje.
waar je met een klein rubber-sleetje vanaf kon gaan. Erg raar om ineens vanuit de hitte van Bangkok midden in de ijskoude sneeuw te staan, maar wel heel leuk!

Er was verder een Sky Coaster (zo'n achtbaan waar je met je benen los hangt) en ook een leuke kleinere binnen-achtbaan. De dierenshow had wat schattige dieren met leuke trucjes en we zijn ook nog naar een binnen-simulatie-show geweest genaamd "Alien". Dit ging over een onderzoekscentrum waar ze onderzoek deden naar aliens die waren gevonden. Je moest plaatsnemen in bankjes en dan werden de aliens tentoongesteld. Natuurlijk ging dit finaal mis en ontsnapte er een alien. Alle lichten gingen uit, er kwamen noga enge geluiden van alle kanten en je voelde van alles bewegen bij je voeten en in je rug. Voor ons was dit al een (meer dan) spannende ervaring en ik denk dat het kleine meisje van een jaar of 9 - 10 nog steeds niet geslapen heeft. Haar moeder heeft de gehele show geroepen om alsjeblieft te stoppen (dit in het Engels, de delen die ze riep in het Bulgaars of iets dergelijks konden we helaas niet verstaan.) en het meisje heeft niets anders gedaan dan gillen
OlifantOlifantOlifant

De olifant buiten de "Floating Market"
en huilen, wat behoorlijk begrijpelijk was. Het zoontje van de andere moeder die hierbij hoorde had geluk dat hij net iets te klein was en gelukkig nog wel lekker kan slapen.

Er waren zoals we al eerder aangaven ook nog wat water attracties. Zo was er een wild-water-attractie die vergelijkbaar is met de Piraña in de Efteling. Alleen werd je bij deze attractie nog wel niet ietsie-pietsie (ontzettend veel dus) natter dan bij de Piraña. Zo moesten we door een soort 'muur van water' en kwamen er nog verschillende stralen water vanuit de zijkanten op ons af. Ook werd er ineens halverwege nog een emmer water geleegd zodat we nog wat extra nat werden. Na deze attractie konden we onze shirtjes wel even uitwringen. We besloten om maar even uit te waaien in de "Tornado" en grote slinger-arm die ongeveer 7 verdiepingen hoog zwaaide en zo'n 75 km/h gaat.

We waren toen dus weer een beetje droog, maar niet voor lang, want we besloten in de Super Splash te gaan die de rest van de dag nog dicht was geweest voor onderhoud. Dit was een grote boomstam die van een flinke helling af ging en zoals de naam
StrandStrandStrand

Het strand bij ons hotel, waar de Beach Rally ook heeft plaatsgevonden.
al verraad een flinke splash in het water maakte, zodat we weer flink nat waren. Er waren natuurlijk ook nog veel andere attracties in het pretpark zoals een schipschommel, kabelbaan, waterfietsen, water-bumper-bootjes, bestuurbare oude auto's (net als in de efeling!) en een monorail. Ook waren er nog wat bezienswaardigheden zoals een Giant's House (van Sjaak en de Bonenstaak), wat sprookjeshuizen en de 7 wereldwonderen in het klein (+ nog wat net geen wereldwonderen). Rond een uur of 4 zijn we weer teruggegaan met een taxi en hebben we lekker zelf weer gekookt in ons appartement.

Op woensdag zijn we naar Major Cineplex gegaan (een grote bioscoop vlak bij de school en tegenover het winkelcentrum Central Pinklao). Hier hebben we kaartjes gekocht voor de donderdag om naar The Maze Runner te gaan. Vervolgens zijn we naar de overkant naar Central Pinklao gegaan om te kijken voor badmutsen (die je hier in de zwembaden nodig hebt). Er was daar onderin het winkelcentrum een Dierenmarkt. Ze hadden allerlei soorten dieren. Zo hadden ze bijvoorbeeld een Prairie Dog aan een touwtje die je kon aaien. Verder hadden ze geitjes, honden, katten, vogels (ook papegaaien, een roofvogel en een uil!), slangen, hamsters, egeltjes, cavia's,
Miss ManonMiss ManonMiss Manon

Manon die meehelpt bij een spel.
vissen en nog veel meer! Ze hadden ook konijntjes en naar kort overleg kwamen we samen tot de volgende conclusie: Er komt een konijntje bij ons wonen!. Na even rondkijken en overleggen hebben we een lief klein konijntje uitgezocht: Ollie! Inclusief kooi, wat voer, hooi en een etensbakje heeft hij ons ongeveer 1000 baht gekost. (+/- 25 euro).

Op donderdag zijn we dan naar The Maze Runner geweest; echt een aanrader! Ook hebben we daarna nog de badmutsen gekocht in Pinklao. We hebben daar nog gekeken voor een huisje (tentje) voor Ollie waar hij lekker in kan slapen en deze hadden we gekocht, maar hij was wat beschadigd aan de achterkant. Toen hebben we wat afgedongen en terug in de Soi aan een naaister gevraagd (met handen, voeten en een paar woordjes Thai) of ze het voor ons kon maken. Dit deed ze graag en ze ging gelijk aan de slag! We kregen een stoel aangeboden en hebben even gewacht tot ze klaar was. Toen ze klaar was vroegen we wat het moest kosten en dit was niks. Toen hebben we gauw 20 baht neergelegd als bedankje voor de moeite die ze na heel veel moeite aannam.

Op
Mister JasperMister JasperMister Jasper

Jasper die meehelpt bij een spel.
zaterdag zijn we naar de Chatuchak Market geweest om een wc'tje te kopen voor d'n Ollie. We zijn terug gegaan naar het deel met de dieren waar we eerder waren geweest en hebben een mooi klein toiletje voor hem gekocht en kattenbakkorrels om erin te doen. (inmiddels tijdens het schrijven van dit blog gaat het al behoorlijk goed met het plassen op de wc, alleen heel soms hangt hij zijn kontje iets te ver naar buiten en gaat het plasje toch helaas mis)

English Camp

Op maandag was het dan zo ver. We zijn lekker vroeg opgestaan (rond half 6) om op tijd te verzamelen voor het schoolreisje. We hadden onze oranje shirtjes aangedaan waarop English Camp 2014 stond die we van de school hebben gekregen. De school had een bedrijf "GIE" ingehuurd om de schoolreis te organiseren en er gingen dan ook meerdere Internationale en Thaise begeleiders mee om het programma door te lopen. Voor ons was dit ook wel fijn, want nu hadden we ook wat aanspraak buiten de Thaise docenten die vaak nog wat moeilijk Engels spreken.

We zijn toen met de bus vertrokken richting Rayong waar ons hotel was. Ergens halverwege zijn we nog
CindelellaCindelellaCindelella

Een leerling die de presentatie deed bij het stukje van zijn klas voor de Talent-Show. Het ging over Cinderella (of zoals hij het noemde Cindelella).
gestopt bij een "Floating Market" om even rond te lopen. Het "floating" gedeelte was dat het op stijgers was gebouwd boven water en er enkele bootjes tussendoor dreven waar je bijvoorbeeld een hapje eten kon kopen. Er stond buiten wel nog een lieve olifant die we nog wat te eten hebben gegeven. De leerlingen hadden hier al de eerste opdracht gekregen; een buitenlander (die niet leraar/stagiaire/kampleider is) interviewen. Dit vonden de meeste leerlingen erg eng, maar toch zagen we vaak een groepje leerlingen staan om een verward kijkende blanke.

Vervolgens zijn we verder gegaan met de bus richting het hotel. Hier hebben we even kunnen opfrissen in onze erg mooie kamer en vervolgens zijn we bij de activiteiten voor de leerlingen mee gaan kijken en hierna hebben we avondeten (wat erg Thais was) op. Deze dag hebben de leerlingen veelal Engelse spelletjes gedaan zoals Pictionary (plaatjes raden) als een grote groep.

Dinsdag moesten we wederom vroeg opstaan, want om 7 uur was het al tijd om te ontbijten in het hotel. Vervolgens hebben we weer meegekeken met spelletjes die de leerlingen aan het doen waren. Dit keer in groepjes; spelletjes zoals hints, scrabble en draw something. Buiten was
Camp KingCamp KingCamp King

De koning van het kamp!
ook een groep en dit spelletje was onze persoonlijke favoriet. De leerlingen moesten in een rij gaan staan en de achterste leerling kreeg een beeld dat hij moest uitbeelden aan degene voor hem, die het moest uitbeelden aan degene voor hem enzovoort. De leerling op het einde van de rij moest dan een plaatje zoeken dat hier bij paste. Op de een of andere manier kreeg elke groep leerlingen het voor elkaar dat het uitbeelden elke keer wel zo veranderde en ongelofelijk raar werd dat het ontzettend lachwekkend was om naar te kijken! We hebben ook nog even de tijd genomen toen de leerlingen bezig waren om een uurtje lekker te zwemmen in het zwembad bij het hotel.

Later in de middag was er de "Beach Rally". Om iets meer te kunnen doen met de leraren (in tegenstelling tot de Thaise leraren die veelal nergens te bekennen waren, aan het slapen waren, of ergens naar een markt waren, behalve als ze soms foto's kwamen maken) hebben we aangeboden bij de mensen van GIE om mee te helpen met de spelletjes van deze beach rally. Manon mocht meehelpen met de Deense Ben (nog nooit zo'n klunzig iemand meegemaakt, maar wel heel aardig) en Jasper met de Engelse Jamie.

Het spel van Manon hield in dat twee leerlingen aan elkaar werden gebonden met een elastiek om de middel en dan kracht moesten zetten om tegen een bal aan te schoppen die voor elke leerling lag. Degene die het dan voor elkaar kreeg om als eerste tegen de bal te schoppen had gewonnen.

Het spel van Jasper hield in dat leerlingen met het hoofd op een stok 6 rondjes moesten draaien (om flink duizelig te worden) en dan een voor een een stukje rennen en dan omdraaien en terug. Dit in twee teams tegen elkaar en welk team als eerste klaar was had gewonnen. Dit leverde erg veel grappige omvallende leerlingen op, die soms flinke smakkerds maakte.

Vervolgens was het alweer tijd om te eten (weer erg Thais, net als elke maaltijd in het hotel) en daarna was het tijd voor de Talent Show! Elke klas had een stukje voorbereid om op te voeren en de leerlingen hadden er duidelijk zin in. We hebben leerlingen in complete outfits met schmink en al langs zien komen en decors waar de gemiddelde Nederlandse serie jaloers op zou zijn. Er werden sprookjes opgevoerd en een groep deed zelfs een soort van Frozen-achtige musical. Na de Talent Show was het nog tijd voor een korte Dance-Party waar de leerlingen helemaal los gingen. Dit leidde tot gillende, schreeuwende en zingende leerlingen en ook wij moesten eraan geloven, want we werden meegesleept de wilde menigte van leerlingen in. Ook een van de Thaise begeleiders vond dit erg leuk, want hij kwam enthousiast mee dansen. Toen we na een tijdje stiekem wegvluchtte zat hij ook ineens weer rustig op zijn stoeltje. Hierna was het tijd voor nog wat Mama (noodles) voor de leerlingen en daarna bedtijd.

De woensdag was alweer de dag van de terugreis, maar eerst was 's ochtends nog een veiling waar de leerlingen konden bieden op etenswaren (vooral snoep en noodles) met het kamp-geld dat ze hadden verdiend. De 10000 baht's vlogen om de oren en in een mum van tijd was alles uitverkocht. Vervolgens was het tijd om de King & Queen van het kamp bekend te maken.

De Queen was een wat verlegen meisje (die heel veel Engels had gesproken dit weekend) die het op zich wel leuk vond om Queen te worden, maar het minder leuk vond om zo in de aandacht te staan.

De King was weer een ander verhaal. Dit was een nogal stevige, grotere Thaise jongen waar wij ook erg om hebben kunnen lachten. (Vooral zijn enthousiaste rol als de spiegel in het verhaal van sneeuwwitje, waarbij hij zijn tekst UITSCHREEUWDE! was erg leuk) Hij was zelf ontzettend verbaasd dat hij was uitverkozen en vroeg ook; "Waarom kiezen jullie iemand zoals mij". De uitleg was dat hij ontzettend goed had meegedaan en ook goed zijn best gedaan had om Engels te spreken, ook al had hij hier nog veel moeite mee! Hij was helemaal trots en zat vol verwondering naar zijn kroon te kijken (die hij al had afgepakt van Jamie die hem wilde kronen om hem eens goed te bekijken).

Vervolgens was het tijd voor de terugreis, waarbij we nog een stop hebben gemaakt bij een aquarium (een stop van 10 - 15 minuten, dus we moesten snel kijken). Ze hadden wel wat leuke vissen en andere waterdieren, maar het was niet heel speciaal verder.

Hierna zijn we weer teruggegaan naar Bangkok en hebben we van de begeleiders afscheid genomen en de mensen van de school nog bedankt dat we mee mochten.

's Avonds hebben we lekker gegeten bij The Pizza Company, want we waren wel weer even toe aan wat 'normaler' eten.

Op Vrijdag (26 september) zijn we rond de namiddag met het pontje naar de overkant van de rivier gegaan om te kijken of we hier nog een leuk restaurantje konden vinden. Helaas was het niet heel bijzonder dus na een rondje te hebben gelopen hebben we een taxi gepakt naar Central Pinklao en hebben we beneden in het Major Cineplex wat gegeten bij Chester's. 's Avonds thuis hebben we (chaotisch tijdens het skypen) nog kaartjes gekocht voor The Script in maart, waar we samen met de ouders van Manon; Jos en Karien gezellig heen gaan!

Op zondag zijn we weer eens ouderwets flink natgeregend (Ja, het is niet alleen zonneschijn in Bangkok! Het regent hier ook zo ongeveer dagelijks!). We wilde eigenlijk naar de Chatuchak Market gaan, maar vanwege het weer zijn we alleen naar de Tesco geweest en toen dus flink natgeregend.

Op maandag zijn we met de rivierboot naar Wat Arun gegaan. Een tempel die vooral bestaat uit een grote piramidevormige toren. We hebben deze beklommen en de trappen waren echt ontzettend steil. Het was bijna niet te doen om naar boven te lopen op deze trappen (en al helemaal niet om weer terug omlaag te gaan, maar we leven nog!).

Het was boven wel een mooi uitzicht op de rivier en natuurlijk ook nog een stukje Bangkok.

Om terug te gaan hebben we een stukje gelopen om een normale weg te vinden ,die we dan ook gevonden hadden. Hier hebben we een taxi aangehouden en Jasper heeft op zijn Thais weer verteld waar we heen moeten. We wonen in Charan SanitWong, Soi 70/2, dus dan zeg je Chalan of Chalan SanitWong (zo spreken ze het hier zelf uit) Jet Sip Tab Song (dat is 70 / 2). De taxi chauffeur gaf zelfs nog een complimentje om het goede Thais en er gingen twee duimen omhoog. In de tijd dat we hier zijn hebben we al wat zinnen en woorden in het Thais geleerd, zo kunnen we bijvoorbeeld tegen taxichauffeurs zeggen dat ze rechtdoor moeten gaan (Drong Bai) of rechtsaf (Liao khwaa) / linksaf (Liao Sai). Ook kunnen we natuurlijk hallo zeggen; Sawadee kap (voor mannen) of Sawadee ka (voor vrouwen). Als iets lekker is, is het Aroy (wat je uitspreekt als Aloi) en kan je zeggen Aroy ma of Aroy dee (ja lekker!). Een ander belangrijk zinnetje is Mai phet (wat betekend dat het eten niet pittig moet zijn!). Als we willen zeggen dat we geen Thai spreken, zeggen we "Phom/Tschan put thai mai daai" (ik spreek geen Thai). Verder zijn er ook nog wat andere woordjes en zinnetjes, maar dit zijn wat voorbeelden van dingen die we hebben leren gebruiken.

Morgen is het alweer Jasper zijn verjaardag, dus gaan we 's avonds een lekker uiteten bij Sizzler waar we iets van steak gaan eten waarschijnlijk! De komende weken hebben we nog vakantie (tot bijna eind oktober) dus we gaan kijken of we nog wat leuke dingen kunnen doen!

Voor nu weer de groetjes aan iedereen!

Als er nog vragen of opmerkingen zijn naar aanleiding van ons blog, kunnen jullie altijd een reactie plaatsen.

Groetjes van ons!

Jasper & Manon

Tot: 0.072s; Tpl: 0.012s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.035s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb