Lesgeven en andere leuke dingen!

Thailand's flag
Asia » Thailand » Central Thailand » Bangkok
September 7th 2014
Published: September 7th 2014

Het is alweer even geleden dat we hier iets geplaatst hebben, dus tijd voor een nieuwe blogpost!

We zijn inmiddels officieel aan de school voorgesteld, hebben al aardig wat lessen gedraaid en hebben natuurlijk ook weer het een en ander meegemaakt.

Wat we bijvoorbeeld zijn wezen doen is zwemmen boven op het dak van een winkelcentrum; in Fantasia Lagoon bovenop de Mall Bangkae.

Het was een zonnige dag, maar het was lekker rustig dus we konden lekker rustig zwemmen. Er waren ook wat leuke glijbanen; een set glijbanen met uitzicht op heel Bangkok (vanaf het dak van een winkelcentrum zo'n 6/7 verdiepingen hoog, dus wel spannend) en nog een leuke bandenbaan.

Zoals we al zeiden was het een zonnige dag, dus Jasper kwam thuis met rooie schouders (ondanks het insmeren), maar verder was het een hele leuke dag.

Op de vrijdag van deze week zijn we nog naar school geweest om lessen over te nemen voor onze begeleider die een lang weekend wegging en zijn we tussen de middag gaan eten bij een lokaal 'restaurantje' vlak bij de school. Beide hebben we een bord kip met rijst op en kregen we er nog een bordje groene ?mango? bij. Totaalprijs; zo'n 2 euro. We willen hier nog vaker heen gaan dus besloten we ook maar wat fooi te geven, maar het was nog een heel werk om de mensen zover te krijgen het aan te nemen. Met het (beperkte) Engels dat ze konden spreken gaven ze aan dat ze al blij waren dat we kwamen eten en dat ze ons graag terug zien, maar het geven van wat fooi was uiteindelijk toch gelukt!

In het weekend zijn we een kijkje gaan nemen op de "Chatuchak Weekend Market". Het was weer eens lekker heet en de winkels/kraampjes die we zagen waren vooral kleding-winkels, dus na een tijdje (wel nog wat lekkere spiesjes gegeten bij de lokale verkopers!) hielden we het alweer voor gezien. We hebben waarschijnlijk pas een klein deel van de markt gezien, want de Chatuchak Market kent ongeveer 10.000 kramen! Toen zijn we doorgegaan naar het Siam Paragon om nog wat leesboeken (The Maze Runner trilogie) te kopen en hebben we ons laten verleiden tot een soort 'grijpspelletje' waar we een vrolijk knuffeltje hebben gewonnen. 's Avonds zijn we naar een 60's/70's Elvis Steakhouse gegaan (waar vreemd genoeg geen steak op de menukaart stond) en hebben we hier wat gegeten. De eigenaar van het restaurant was een wat oudere man, die ontzettend aardig was en heel blij was dat we er waren (we waren ook de enige gasten en speciaal voor ons gingen alle lichten en de muziek aan). Het eten smaakte prima (worst en kip met krentjes en uien).

De maandag hierna zijn we officieel voorgesteld tijdens de ochtendceremonie. We mochten buiten op het sport plein op een podium komen om onszelf voor te stellen tegenover alle leerlingen die hier zaten verzameld. Daarna kregen we nog een kunstbloem van de Principal Mr. Surapong en heeft hij nog een kleine speech voor ons gehouden (erg aardig natuurlijk, maar helaas bijna niet te verstaan). Hierna zijn we gewoon weer verder gegaan met lessen gegeven.

Op de woensdag zijn we meegegaan met een schooltrip met de 3e-jaars leerlingen. We moesten 's-ochtends om half 7! verzamelen op het busstation en rond 7 uur zijn we , onder politiebegeleiding, vertrokken naar de activiteiten. In de bus kregen we nog een ontbijt; kip met rijst! We zijn eerst naar "Khaobin Cave Ratchaburi" geweest waar, zoals de naam al doet vermoeden, de grotten in gegaan. Het was erg broeierig in de grotten en dus een ontzettende zweet-trip, maar toch wel leuk om zo ondergronds te gaan.

Vervolgens zijn we naar een schapenboerderij geweest waar we eerst lekker een verkoelend ijsje ophebben en daarna zijn we de schapen gaan voeren. Ze hadden blijkbaar erg veel honger, want ze kwamen met z'n 20e tegelijk op je afgerend als je eten vast had. Toen we eigenlijk weer terug wilde lopen, kwam een van de Thaise docenten (Noon) nog met het idee om de kalfjes te voeren, dus die hebben we toch nog flesvoeding gegeven.

Op vrijdag zijn we naar Wat Pho geweest; de Tempel van de rustende Buddha. We zijn hier met de boot naartoe geweest en dit ging eigenlijk best goed. De entree voor Wat Pho was 2½ euro per persoon en dan kreeg je er nog een flesje water bij. Gelijk bij binnenkomst kom je al bij het belangrijkste gebouw van Wat Pho, de tempel waar de rustende Buddha in ligt. Dit is een Buddha beeld van 15 meter hoog en 43 meter lang. Verder zijn er nog erg veel andere gebouwtjes met veel Boeddha beelden en andere boeddhistische objecten. Hierna zijn we ook weer met de boot teruggegaan.

Op zaterdag zijn we naar het China Town gedeelte in Bangkok gegaan om eens lekker te verdwalen. Dit lukte erg makkelijk en na een half uurtje lopen hadden we totaal geen idee meer waar we waren. We besloten op zoek te gaan naar wat te eten (niet de haaienvinnen en vogelnestjes die over werden aangeboden) en hierdoor zijn we nog verder verdwaald. Uiteindelijk hebben we ergens maar bij een 7-Eleven vlak naast de Dievenmarkt wat te eten gehaald (een worst en een cheeseburger). Vervolgens hebben we nog over de Dievenmarkt gelopen, wat erg leuk was om te zien, en ontzettend druk was net als de rest van China Town. Hierna zijn we weer teruggelopen richting de boot-opstapplaats en deze hebben we gelukkig gevonden (met behulp van de gps).

Maandag t/m Woensdag hebben we weer les gegeven en we leren de leerlingen steeds beter kennen. Ze zijn op sommige momenten erg verlegen, maar kunnen ook ontzettend druk zijn. Soms een keer flink schreeuwen helpt goed om de stilte weer terug te krijgen. Wanneer je gebruik maakt van een beetje activerende werkvormen en bijvoorbeeld een PowerPoint lukt het toch erg goed om de aandacht van ze te krijgen, maar interactie blijft ontzettend moeilijk, omdat de meeste leerlingen geen vragen stellen en eigenlijk ook bijna geen antwoorden geven.

Op woensdag stond ik (Jasper) 's ochtends op mijn klas te wachten en de leerlingen waren nog beneden op het plein voor de ochtendceremonie. Een aantal klassen hadden zich blijkbaar niet goed gedragen want ze moesten in rijtjes gaan staan om straf te krijgen. Deze 'straf' hield in een flinke klap op de billen met een lange dunne stok. De volgende klas had zich blijkbaar nog minder goed gedragen, want deze leerlingen kregen een pets op de billen met een platte spaanplank. Zo zie je toch af en toe weer dat je in een heel andere cultuur zit als de cultuur van Nederland tegenwoordig.

Op donderdag zijn we samen weer naar een ander winkelcentrum geweest, namelijk Central World. Dit is (denken we, maar je weet het nooit hier) het grootste winkelcentrum van Bangkok met allerlei soorten winkels. Ook hier hadden ze weer grote winkelcentra en we hebben nog een boek gekocht van de serie 'Once Upon a Time .

's Avonds hebben we voor het eerst geskyped met onze Fontys-begeleidster Olga en wat zaken besproken en ook onze werkplannen doorgenomen!

Vrijdag zijn we eerst 's-ochtends weer even langs onze school de Matthayom Watnairong geweest, in onze nette kleren, om op de foto te gaan samen met de internationale docenten. Voor de gelegenheid had ik (Jasper) maar een stropdas geleend van onze Duitse collega Ralf, omdat ik deze zelf geen bij heb. Hierna zijn we weer terug naar ons appartement gegaan om weer wat luchtigere kleren aan te doen en vervolgens naar Pantip Plaza gegaan; een winkelcentrum vol met electronica. Hier hebben we gezocht naar wat 3ds games, maar eigenlijk niet echt iets gevonden wat we wilde hebben, dus toen zijn we doorgegaan naar het MBK.

Dit keer besloten we niet met de taxi te gaan, maar met de TukTuk! Deze hadden we al snel een gevonden en we hebben gelijk een prijs afgesproken om ons niet te laten oplichten. De prijs was 20 Baht (50 cent) + een stop bij een maatpakkenwinkel (die de TukTuk bestuurder natuurlijk betalen om ons daar af te zetten). Bij deze kledingwinkel zijn we zo'n 5 minuten binnen geweest, want toen ze doorkregen dat we echt niets gingen kopen, mochten we weer gaan. Onze TukTuk bestuurder zat buiten nog te wachten en we gingen gelijk weer verder naar het MBK. Onderweg hebben we hem nog gevraagd wat hij door de winkel betaald krijgt en hij zei 50 Baht (€1.25). Dit verdient dus beter dan wat wij betalen, maar we hebben hem toch maar 5 Baht fooi gegeven. In het MBK hebben we nog lekker rondgelopen en vervolgens zijn we met de taxi naar huis gegaan.

Het was nog een ontzettende opgaven om een taxi terug te vinden, omdat ze allemaal een prijs wilden afspreken en niet de meter aan wilden zetten (wat je bij een taxi dus maar beter niet kan doen). Na zo'n 15-20 Taxi's en Tuktuks te hebben afgewezen (omdat ze rond de 300 - 500 Baht vroegen (€7.50 - €12.50) hebben we uiteindelijk toch een taxi gevonden die de meter aan wilde zetten. De prijs was van de terugrit kwam daardoor uit op ongeveer 100 Baht (€2.50).

Op Zaterdag zijn we naar Khao San Road gegaan (de Backpakkers-straat). We waren er nog geen minuut of de TukTuk bestuurders vroegen al of ze ons weer ergens anders heen konden brengen. En niet eentje, maar wel 20 verschillende. En natuurlijk waren er ook weer de nodige verkopers op straat die ons graag de maatpakkenwinkels in wilde lokken of bij de restaurantjes naar binnen. Dit kan echt ontzettend irritant zijn, omdat sommige zelfs helemaal met je mee gaan lopen. Het beste kan je ze gewoon negeren, maar sommige zijn ontzettend volhardend. Het was weer een mooie wandeling door Khao San Road en hierna was het alweer een ontzettende opgave om terug te gaan met een taxi of TukTuk. De prijzen lagen weer rond de 300 - 400 Baht (€7.50 - €10.00), maar uiteindelijk hadden we een TukTuk gevonden die het voor 70 Baht wilde doen (€1.75). We moesten dan natuurlijk nog wel even mee een maatpakkenwinkel in, maar hier hebben we weer niets gekocht. Ze boden wel aan dat we gratis mochten blijven slapen en iets konden eten ("Please don't go.... Stay here...." /sadface/ ).

's Avonds zijn we weer bij de 60's/70's Elvis-bar wezen eten en weer waren we de enige aanwezigen in het restaurant. Dit keer hadden we er wel live muziek bij. Wat de vriendelijke oude eigenaar ging zelf achter de microfoon zitten en zette zijn karaoke-setje aan en ging nummer zingen uit de jaren 60's / 70's. Hij kon redelijk goed zingen (het ene nummer wat beter dan het andere) en het was eigenlijk best gezellig.

De zondag hebben we besteed aan het werken aan ons Actie Onderzoek en we hebben inmiddels hiervoor een plan ingediend bij de Fontys.

We hebben de afgelopen tijd ontzettend veel leuke dingen mogen doen en we hebben ook stiekem al aardig wat lesjes kunnen geven (met en zonder begeleiding).

De komende week is de laatste week voor de toetsweek, dus nu zullen we vooral dingen gaan herhalen met de leerlingen nog verder laten werken aan de stof.

Na de toetsweek gaan we mee op een 3 - daagse schoolreis met de 1e jaars leerlingen naar Rayong, waar we zullen verblijven in het Rayong Chalet Hotel dat aan het strand ligt en ook een zwembad heeft.
Tijdens deze drie dagen kunnen we de leerlingen begeleiden in (Engelse) activiteiten en spelletjes, aangezien er een ontzettend vol programma klaarligt. Er staan veel spelletjes op het programma zoals "Scrabble Showdown" en "Mega Crossword" en verder bijvoorbeeld een Talent Show, Beach Rally en heel vaak "Games and Songs".

Na deze drie-daagse schoolreis is het alweer bijna tijd voor de 3 weken vakantie in oktober en we zijn nog even aan het bekijken wat we dan willen gaan doen. We willen in ieder geval proberen de grens over te gaan (misschien voor een paar daagjes), ook voor ons visum.

Vragen of andere reacties over onze tijd in Bangkok zijn natuurlijk altijd welkom!

Verder weer de groetjes en veel liefs aan iedereen! Over 5 maandjes zijn we alweer terug! 😊

Jasper & Manon

Tot: 0.068s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0381s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb