Hotellipummit

Sri Lanka's flag
Asia » Sri Lanka » Eastern Province » Trincomalee
July 11th 2011
Published: July 11th 2011

Saavuttiin Trincoon lopulta joskus 7.30. Heti tuli ovista ja ikkunoista tuktuk-kuskeja tarjoamaan reissua Nilavelin rannalle, jonne oltiin menossa. Yksi tyyppi tuli ylimyymään ja ns kusettamaan, koska tarjosi 800 rupialla reissua, jonka toinen tarjosi vieressä 400 rupialla. No euroissa ei ole hirveästi eroa, mutta se halvempi oli muutenkin luotettavamman oloinen. Juuri ennen riksaan hyppäämistä tuli kolmas kaveri, joka sanoi tulleensa hakemaan meitä. MITÄ? Ei me mitään oltu tilattu eikä kukaan ollut infonnut. Lisäksi toi on ihan peruskusetus. No mentiin siihen halvan kaverin kyytiin, joka alkoi tietty vänkäämään perillä tuplahintaa. No ei maksettu kun potutti niin paljon sen touhu. Lopulta selvisi, että se tuplahinta on normaalihinta, jota pyydetään Sri Lankalaisilta. Hävettää... Mentiin sukelluskeskukseen tsekkaamaan seuraavan pvn sukelluksia ja sinne tulee dive master, joka on se sama kaveri, joka oli tullut hakemaan meitä. Ei helvetti, se oli herännyt 04.00 ja tullut asemalle 04.30 meitä vastaan. Oli siis venannut 3h meitä ja olisi hyvää hyvyyttään hakenut meidät ilmaiseksi. Voi prkl kun hävetti lisää. Mut puhuin just sen dive masterin isän kanssa edellisiltana eikä maininnut mitään hakemisesta. Meidän vinkkelistä näytti, että joku tuntematon yrittää saada pari turrea kyytiin ja ottaa hyvät hinnat. Hävettää oikeasti ihan helkutisti!
Nukuttiin univelkaa pois majoituksessa, jossa apinat juoksentelee pihalla ja linnut huutaa. Iltapv sukellus oli peruttu, koska sade on sekoittanut vedet ja näkyvyys kehno. Toivottavasti huomenna parempi onni... Käytiin vaan pomppimassa aallokossa ja koitettiin body boardia. Oli hauskaa päästä aallon vietäväksi. Vesi ihan mielettömän lämmintä, 30c siinä pintavedessä, jossa heiluttiin ja sukeltaessa pitäisi olla jotain 28c keskilämpö.
Tähän mennessä kaikki Sri Lankalaiset ovat olleet aivan ylitsevuotavan ystävällisiä ja oikeasti tekevät kaikkensa, jotta kaikki menisi hyvin. Sapuska loistavaa ja tulista ja paikallista hyytelömäistä kakkuakin ostettiin torilta, vaikka se kyllä näytti melkoisen epäilyttävältä (ja ehkä vielä sitä hyvää ceylonin teetäkin saadaan).
Tää Nilavelin ranta on noin 80km päässä rannalta, jossa hallitus pieksi tamilit ja siviilejä siinä samalla, kun tamilitiikereiden ja hallituksen konflikti kärjistyi. Kaikkialla pyörii armeijan porukkaa ja muutaman kerran meidän tuktukit on pysäytetty eri tarkastuspisteille, mutta passeja tai tavaroita ei ole vielä tarkastettu. Tapasimme naapurihotellissa ranskalaistoimittajan, joka tekee juttua siitä, miten paikalliset ihmiset ja turismi ovat sisällissodasta selvinneet. Halusi haastatella meitä siitä, miksi tultiin tänne nyt ja vaikuttaako sota edelleen meidän mielestä täällä. Sota kesti runsaat 30 vuotta ja päättyi pari vuotta sitten aika verisesti. Länkkärituristeja täällä Trincossa on vasta aivan muutama, mutta srilankalaisia vähän enemmän. Meidän oppaassa sanotaan, että tänne pitää tulla nyt, jos haluaa kokea aidon Sri Lankan. No vaikka opas onkin ajoittain paska, niin tässä lienee ihan oikeassa(ainakin täällä tamilialueella).

Hyödynnetään lahjakkaasti viereisen hienon rantahotellin palveluita ja majoitutaan tällaisessa rupuisessa, joka maksaa 60 e vähemmän ja on 200 m rannasta. Sunnuntaina hotellin rannalla uimisen jälkeen jäätiin sinne syömään sekä illalla käytiin rantabaarissa. Tänään maanantaina syötiin siellä mieletön buffet-aamupala, jossa oli leikkeleiden, kokin paistamien omelettien ja muiden perusjuttujen lisäksi vaikka mitä paikallisia ruokia, kuten varmaan 5 erilaista currya ja rotilättyjä, papaya-, ananas-, vesimeloni- ja passionhedelmiä ja vielä jotain mitä ei edes tunnettu. Sori nyt että raportoin näin seikkaperäisesti, mutta se oli ihan mieletön. Maksoi noin 6,50 per nenä. Tämä meidän majoitus tarjoaisi 3,5 eurolla paahtoleipää, hilloa ja munakasta. Lounaaksi voisi saada riisiä ja currya samaan hintaan kuin Colombossa hyvän hotellin ravintolassa. Managerin pitäisi kyllä nyt vähän miettiä bisnesideaa uusiksi.
Aamupalan jälkeen lähdettiin sukeltamaan. Näkyvyys ei tänäänkään ollut hyvä, max 5 metriä, mutta kuulemma eilen vielä huonompi. Aika kova tuuli ja aallot, eikä ollut kovin kiva kiikkua pienessä moottoriveneessä. Eka koralliriutta oli aika pieni ja pyörittiin siinä kolmestaan oppaan kanssa ympyrää. Ei kovin vaikuttavaa. Toisella riutalla näkyi jo enemmän kaloja ja oli enemmän tilaa pyöriä ympäriinsä, mikä sitte olikin huono juttu, koska hävitettiin opas... Mä bongasin harvinaisen näköisen skorpionikalan ja halusin ehdottomasti näyttää sen Jaakolle, vaikka huomasin, että opas ui poispäin. Kun käännyttiin, opas oli hävinnyt,eikä löydetty sitä enää, vaikka lähdettiin vauhdilla uimaan siihen suuntaan. Käännyttiin takaisin ja tehtiin pari ympyrää, mutta keltaisia räpylöitä ei näkynyt missään, joten noustiin kahdestaan pintaan. Nähtiin opas ja vene sitten heti siellä. Sukellus jäi puoleen tuntiin ja yritettiin mennä uudestaan alas, mutta hävitettiin opas heti uudestaan, kun oltiin jääty pinnalle laittamaan mun painovyötä ja ja räpylöitä, jotka olin jo ehtinyt riisua. Aikamoista kohlausta! Mutta vain alle puolet siitä menee kyllä meidän piikkiin, koska kyllä oppaan pitäisi olla tarkkaavaisempi. Tai sellaiseen me on ainakin totuttu.
Yritettiinn saada nämä kirjoitukset nettiin, mutta ei sitten lopulta sen kaverin wlan toiminutkaan. Se toimii niin, että manageri tulee syöttämään wifin salasanan ja vahtii ettei puoli tuntia ylity... Sitten käytiin uimassa ja oli superhauskaa hyppiä ilta-auringossa ja leikkiä bodyboardingia. Oli sen verran isot aallot, että onnistui ihan hyvin. Nyt naapuriin buffet-illallaiselle. Odotukset on korkealla!

Tot: 0.48s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 50; dbt: 0.0836s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb