Microkrediet en meer

November 18th 2007
Published: November 19th 2007

microkredietmicrokredietmicrokrediet

Betaaldag op locatie.
Nu een aantal dagen het microkrediet systeem meegemaakt bij de organisatie waar ik nu bij zit. Er zijn in totaal 24.000 mensen die via deze organisatie microkredieten ontvangen. De kredieten worden verstrekt in groepjes mensen (meestal vrouw). Elk lid van de groep ontvangt een krediet waarmee bijvoorbeeld een winkeltje opgezet kan worden of een naaimachine of vee (1 koe) gekocht kan worden. De eerste lening die ze ontvangen bedraagd 10.000 Nepalese Rupees, dit is ongeveer 90 euro. Onderling is de groep die bestaat uit 5 personen verantwoordelijk voor de terugbetaling van de lening van alle groepsleden. Als iemand de lening niet terug kan betalen, dan is de groep in totaal verantwoordelijk. Er is ook een spaarsysteem aan gekoppeld waarbij elke periode een gedeelte wordt gespaard, zodat eventuele tegenvallers betaald kunnen worden. Dit leidt tot een hoge onderlinge sociale controle en een hoog terugbetalingspercentage van de leningen. Op die manier kunnen de vrouwen uit hun armoede spiraal komen en een iets beter bestaan opbouwen. Elke twee dagen vindt ere en kleine terugbetaling van de lening plaats. Mooi om dit zo van dichtbij mee te maken. Het hele systeem vindt handmatig plaats, daarom is het hele proces zeer bewerkelijk en arbeidsintensief. Voor mij is het lastig omdat alles in het Nepalees is. Daarom is het ook lastig om effectief iets bij te dragen. Ik ben aan het kijken of ik niet iets anders kan gaan doen.
Een ochtend ben ik meegeweest met de ‘community police’. Dit is een vrijwillige groep die ondersteuning verleend aan de locale politie. Het bestaat uit vrijwilligers en ze hebben een klein kantoortje. Ze dienen ook als aanspreekpunt voor allerlei onderwerpen waar de lokale bevolking mee te maken heeft. Van huiselijk geweld tot diefstal etc. Als het nodig nemen ze vervolgens contact op met de politie. Om 5 uur in de ochtend ben ik meegeweest om kleine slachterijen bijlangs te gaan en te kijken of er geen vrouwelijke geiten geslacht werden. Dit vlees mag hier niet verkocht worden. Bij slachterijen moet je je niet zoveel voorstellen, het zijn meestal mensen met een paar kippen en schapen in de achtertuin of in een klein schuurtje. Leuk avontuur zo in de ochtend. Vooral een mooi moment toen bij zonsopkomst de zon doorbrak vanachter de besneeuwde bergtoppen. Deze kleurden allerlei kleuren geel, oranje en rood. Mooi magisch moment. De internetverbinding is nu erg traag, als het niet lukt om foto’s up te loaden volgen deze later. Ik wordt hier echt opgenomen in de gemeenschap en leer de Nepalese cultuur op deze manier goed kennen.

Tot: 0.1s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 46; dbt: 0.0644s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb