Aankomst in Nepal

Asia » Nepal » Kathmandu
November 10th 2007
Published: November 10th 2007

KathmanduKathmanduKathmandu

Beeld van Kathmandu vanuit het guesthouse waar ik verbleef.
Eigenlijk ben ik nog maar een paar dagen in Nepal, maar heb toch al veel indrukken opgedaan. Vlucht was prima (gulf air is aan aanrader). Aankomst op het vliegveld van Kathmandu was ontzettend chaotisch en niet echt een fijne plek om aan te komen in het donker. Met allemaal mensen die aan je tas lopen te trekken, maar zag meteen iemand met een kaartje met mijn naam. Hij bracht me naar het guest house, de chauffeur was tijdens die rit door de drukke smalle straatjes al links en rechts inhalend en alles wat meer beweegt ontwijkend als een dolle aan het rijden. Hier in Nepal heeft niets haast behalve als mensen in een voertuig zitten, gaat het opeens een stuk minder relaxed. Uiteraard is de kunst dan ook om minimaal 3 keer te toeteren per seconde tijdens het rijden. Wel leuk om mee te maken.

Na een dag Kathmandu een beetje te hebben verkend ben ik de dag erna gereisd van Kathmandu naar Pokhara. Deze vertrok om half 7 in de ochtend. Na uiteindelijk Kathmandu uit te zijn, reden we eindelijk in een mooi berglandschap al circelend door de bergen heen. Halverwege raakte de bus opeens iets (gerucht ging dat
FestivalFestivalFestival

Er is nu een festival die 4 dagen duurt. Het linker en rechter meisje zijn van mijn gastgezin. Sabrena (links) en Mombita (rechts).
het om een kind ging?). Daarom zijn we gestopt bij een soort restaurant in afwachting van de politie. De buschauffeur durfde niet terug te rijden om te kijken wat hij had geraakt. De politie arriveerde met 7 man in een klein busje na een half uur en nam de bus voor onderzoek mee. Dus daar zaten we dan, de helft toerist, de andere helft nepalees zonder bus in the middle of nowhere. Er zou een vervangende bus komen na een uur, daarna zou er helemaal geen bus meer komen en moesten we ons zelf maar redden, en vervolgens zou er toch een vervangende bus komen. Dit soort dingen zijn typisch nepalees. Uiteindelijk kwam er toch een vervangende bus, die niet harder kon dan 35 km per uur en waar ik opgevouwen in kon zitten. De busrit zou uiteindelijk 7 uur duren maar ik heb er ongeveer 11 uur over gedaan. Bij aankomst in Pokhara ging ik achterop een motor (met backpack op mn rug) naar het gastgezin. Hierover zal ik later meer vertellen. Het is hier nu 4 dagen festival met zang en dans.

DansenDansen
Dansen

Tijdens het festival wordt er veel traditioneel gedanst en gezongen langs verschillende huizen. Dit is een belangrijk onderdeel van het festival. Er worden geschenken gegeven. Bij ons komt dit ten goede van de overkoepelde stichting hier in Pokhara voor ontwikkelingswerk. Ik doe ook een poging om mee te doen. Erg gelachen.

10th November 2007

Groeten aan de Nepalese microkredietspecialist!
Hey Jeroen, Wat een verhaal man! Toch lekker dat je na zo'n busreis gelijk beland in een 4 dagen durend festival. Even ontspannen. De foto spreekt wat dat betreft boekdelen. Voetjes van de vloer, handjes de lucht in. De swingende boekhouder goes Nepal! Hoe is het gastgezin? Kun je een beetje communiceren met ze? (of heb je tot nu allleen nog maar met ze gedanst... ;-)). En wanneer begin je met de microkredieten. Als dit net zo'n swingende business is, als Jeroen Bolhuis op een dorpsfeest in Nepal, dan komt het wel goed. Hier alles ok. Er zou een superstorm komen, maar dat viel tegen. Grote verhalen van extra dijkbewaking en het sluiten van de Maeslantkering, maar verder geen noemenswaardige catastrofes. Ik ben erg benieuwd naar je verdere avonturen, dus ik ben zo vrij geweest om mezelf op je blog te subscriben. Keep it coming met je foto's en blogtexten. groeten, je sector Groen collega, Jan-Willem

Tot: 0.09s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 46; dbt: 0.0534s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb