Tansen en Lumbini


Advertisement
Nepal's flag
Asia » Nepal » Lumbini
December 22nd 2007
Published: December 22nd 2007
Edit Blog Post

TansenTansenTansen

De smalle straatjes van Tansen
Nu ben ik echt aan het rondreizen. In het begin van deze week ben ik naar Tansen gereisd. Omdat er een staking was van de bussen in Pokhara ben ik vertrokken in een mini-busje. Opeengepropt met 10 Nepalezen, waarvan 2 wagenziekte hadden en hun Dal Baath (locale voedsel) van de ochtend eruit gooiden. Al slingerend door de Bergen vervolgden we onze reis. Meestal als je na een tijdje onderweg bent vragen ze je te betalen. Aan mij vroegen ze het dubbele, na een tijdje onderhandelen kwam ik toch op de prijs uit die een Nepalees voor de reis moet betalen. Halverwege op mijn reis naar Tansen werd ik uit het busje gegooid. Oftewel ik zag dat ze mijn rugzak van het dak van het busje haalden, dit was een goede hint. Ik was nu helemaal in de middle of nowhere en had geen idee waar ik me bevond. Het was een klein weggetje met een paar winkeltjes. Na een paar keer rondvragen kwam ik erachter dat er toch een bus zou gaan in de richting waar ik naar toe moest. Deze kwam dan ook na een kwartiertje wachten. Na deze bus te hebben genomen moest ik het laatste stukje per Jeep
LumbiniLumbiniLumbini

Een van de vele tempels in Lumbini
om uiteindelijk in Tansen terecht te komen. Op een gegeven moment merkte ik dat ik overging in een staat van overleving. Het enige wat ik kon doen was vertrouwen dat ik uiteindelijk wel op de plaats van bestemming zou komen. Verder had ik geen enkele houvast. Bijzondere ervaring. Tansen is echt een heel mooi historisch plaatsje met een rijke geschiedenis. Het was de hoofdstad van een klein koninkrijkje 200 jaar geleden. Het is echt een doolhof van straatjes al kronkelend door de bergen. De laatste avond vond ik een plek waar ze pizza serveerden, echt goddelijk een keertje geen rijst. Nu ben ik in Lumbini, dit is de geboorteplaats van de Boedha een paar honderd jaar voor het begin van onze jaartelling. Echt een leuke plek om te zijn. Het staat vol met tempels en je ziet er de meest bijzondere mensen rondlopen. Net voordat ik dit typ ben ik naar de kapper geweest, echt een belevenis. In een klein houten hokje geknipt worden. De kapper eindigde met het slaan met z’n vuisten op mijn hoofd. Dit zal er wel bijhoren denk ik. Heel grappig.

Advertisement



Tot: 0.098s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 51; dbt: 0.0577s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb