Kattebyen Kuching, og omegn

Asia » Malaysia » Sarawak » Kuching
February 25th 2009
Published: February 25th 2009

Hej folkens

Siden sidst er vi rykket ca. 800 km vest paa, vi er kommet til Kuching, den stoerste by paa Borneo.
Vi floej fra Kota Kinabalu loerdag eftermiddag. Vi har haft en rigtig god tid i KK, vi sluttede vores ophold af med at spille indendoers fodbold. En af medarbejderne paa vores hostel, manglede et par spillere til sit hold, og vi meldte os selvfoelgelig med det samme. Modstanderne var et hold kinesere, der tilsyneladende ikke svedte. For os var det dog ufattelig varmt, i hallen var der 40 grader og udenfor 30 grader, saa det var svaert at blive koelet ned. Dog var det rigtig sjovt, kampen endte i oevrigt 16-16.

I Kuching har vi foerloebig vaeret en 2-dages tur i Bako National Park. Her fik vi mulighed for at se noget af Borneos regnskov, som er beskyttet af regeringen. Isaer i Sarawak er der rigtig mange fredede omraader, og Bako er en af de stoerste omraader.
Vi valgte at tage en tur til et vandfald den foerste dag. Vi var ikke gaaet mere end 5 minutter foer et par naeseaber sad lige ved siden af os, de skulle vist vaere svaere at finde, men ikke lige dem her. Paa malaysisk hedder naeseaberne 'hollaendere' hvilket de 4 hollaenske piger paa vores hostel ikke fandt videre morsomt. Hehe

Det er ulidelig varmt i en regnskov. Det er ikke saa meget varmegraderne, som goer udsvinget men mere den ekstreme luftfugtighed. Der gik ikke mere end 10 min foer vi var helt gennembloedte. Turen til vandfaldet tog ca 1,5 time, der var ikke meget vandfald over det, dog fik vi mulighed for at blive koelet ned i soeen omkring, det var dejlig koldt, vi havde formentlig blevet der i flere timer, men skulle desvaerre tilbage inden solen gik ned.
Om natten tog vi en lille kort tur, for at se om vi kunne finde nogle spaendende dyr der. Dog var det mest lyde, da diverse slanger osv. gemmer sig ret godt, dog stadig en fed tur. Vi fandt dog en enkelt slange, lige udenfor vores hus.

Dagen efter tog vi en tur til den nordligste del af parken, som ligger ud imod det syd-kinesiske hav. Her fandt vi en laekker strand, som vi doesede ved. 'Desvaerre; var vandet ikke lige saa koldt som ved vandfaldet, men man maa jo lide ind imellem.

I dag, onsdag, har vi
Green ViperGreen ViperGreen Viper

Skulle vist vaere rimelig giftig
vaeret ude i Semengogh Wildlife Center, hvor vi saa orangutaner. Vi kom meget taettere paa dem her end i Sepilok, saa det var en rigtig god eftermiddagstur vi havde der. En masse billeder fik vi ogsaa taget. En lille samling af de aber vi har faaet set er blevet lagt paa galleriet.

Vi har indtil fredag aften i Kuching, hvor turen herefter gaar til Singapore.
Imorgen staar den igen paa nationalpark, saa det ses der frem til.

Det var alt for nu.
Hilsen Jonas og Felix

Proboscis monkeyProboscis monkey
Proboscis monkey

Ogsaa kendt som en Dutch-man paa Malay..
Privat strand...Privat strand...
Privat strand...

En laekker lille strand vi fandt efter 1,5 times gang..

Tot: 0.076s; Tpl: 0.01s; cc: 13; qc: 50; dbt: 0.0443s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb